Wraca moda na plakaty. Jak zrobić je samodzielnie?
Informacje
Jak zrobić plakat reklamowy? Dobry projekt krok po kroku
Klasyczne działania marketingowe wracają obecnie jak bumerang. Świetnym tego przykładem jest rosnące zainteresowanie tematem plakatów. Firmy, organizacje i stowarzyszenia powracają do tej metody, ponieważ daje ona ogromne pole do kreatywnych działań. Plakaty mogą skutecznie zachęcić odbiorców do skorzystania z naszych usług lub produktów, ale jest jeden warunek — muszą być zaprojektowane w taki sposób, aby przyciągnąć jak największą uwagę odbiorcy i zachęcić go do działania. Dlatego poniżej dowiesz się, jak zrobić plakat, który spełni swoje zadania.
Spis treści:
- Dlaczego plakaty ponownie stają się modne?
- Co warto wiedzieć, nim zaczniemy tworzyć plakat?
- Najważniejsze zasady, aby zrobić dobry plakat
- Standardowe rozmiary i formaty plakatów
- Jakość wydruku to druga połowa sukcesu
- Projektowanie plakatów jest proste, ale wymaga wprawy
Dlaczego plakaty ponownie stają się modne?
Internet jest sporym konkurentem wobec klasycznej formy reklamy zewnętrznej (lub jak powiedzielibyśmy dzisiaj: reklamy outdoorowej). A jednak plakaty wracają do łask, gdyż w przypadku wielu branż stanowią doskonałe wsparcie strategii marketingowej. W zależności od rodzaju działalności mogą być znacznie skuteczniejsze w zakresie oddziaływania na potencjalnych klientów.
Oprócz działań czysto marketingowych plakaty umożliwiają też zabawę słowem i grafiką. By były skuteczne, wymagają zaplanowanego podejścia i doskonałego wykonania. Jak zrobić dobry plakat? Metod jest kilka, a każda może prowadzić do upragnionych rezultatów.
Co warto wiedzieć, zanim zaczniemy projektować plakat?
Rozmiar plakatu musi umożliwiać umieszczenie go w określonym miejscu — przykładowo, jeśli decydujemy się na reklamę w komunikacji miejskiej, plakat musi mieć wymiar, który pozwoli na umiejscowienie go na tyłach siedzeń. Z kolei tworząc projekt dopasowany do teatralnego afiszu, musimy pamiętać o odpowiednich dla niego wymiarach. Najpopularniejsze rozmiary to te od A0 (840x1180 mm) do A3 (297x420 mm).
Plakat to prosty sposób na skuteczną reklamę, pod warunkiem, że jest przemyślany i dobrze zaprojektowany. Warto dłużej zastanowić się nad projektem, żeby w możliwie jak największym stopniu budował dobry wizerunek marki i odnosił się do pozytywnych emocji. Dobrze pomyśleć wcześniej również o tym, co wyróżni plakat spośród innych — zastosowanie ciekawych naklejek, inspiracji dla klientów czy poruszających ilustracji?
Jak zrobić plakat przestrzegając kilku ważnych zasad
Plakat można stworzyć samodzielnie za pomocą ogólnodostępnego oprogramowania graficznego. Niektóre programy dostępne są w wersji płatnej, inne w darmowej. Wiele z nich ma niezwykle proste interfejsy, dzięki czemu praca staje się intuicyjna. Projekt musi być starannie przemyślany. W Internecie dostępne są gotowe szablony, ale samodzielnie wykonane plakaty będą dużo oryginalniejsze i ciekawsze. Możesz pokusić się wówczas o wykorzystanie własnych zdjęć i ciekawych grafik, które zapadną klientom w pamięć. Projektując plakat, szczególnie należy zwrócić uwagę na:
- niezbyt dużą ilość informacji oraz chwytliwy tytuł informujący o tym, czego dotyczy plakat,
- dobrze rozmieszczony tekst, jego rozmiar i kolejność prezentowanych treści,
- cel plakatu — reklamujący usługę, wydarzenie, firmę czy też poruszający ważne kwestie społeczne,
- informacje, jakie ma dostarczyć klientowi — w szczególności dane kontaktowe czy krótka wzmianka o firmie,
- wygląd i estetykę plakatu, które zapewnią jego odbiór w pozytywny sposób oraz przyciągają uwagę.
Wykorzystanie na plakacie czytelnej czcionki, unikania dużych zbitek tekstu czy zastosowanie ikon powinno być obowiązkiem, ponieważ znacząco ułatwia odbiór treści znajdujących się na plakacie. Dowiedz się, jakie kwestie są ważne dla grupy docelowej oraz pamiętaj o tym, że nachalna reklama przeważnie się nie sprawdza.
Plakat powinien być estetyczny, przyciągać uwagę i zapadać w pamięć. Chaos i niejasny przekaz pomimo tego, że zostaną zapamiętane, mogą wpłynąć negatywnie na wizerunek marki.
Formaty plakatów reklamowych
W procesie projektowania, kluczową czynnością staje się dobór formatu. Tylko od projektanta zależy, który rozmiar arkusza wybrać dla danego projektu graficznego. Na rynku zagranicznym wyróżnia się dwa najpopularniejsze standardy: duży plakat 24’ x 36’ (61 cm x 91 cm) i średni o wymiarach 18’ x 24’ (46 cm x 61 cm). Można jednak skorzystać z innych formatów, również tych, które są przeznaczone do innego rodzaju publikacji.
Osoby, które zastanawiają się, jak zrobić plakat, mają do wyboru następujące formaty plakatu:
- B0 - 1000 × 1400 mm,
- B1 - 680 × 980 mm,
- B2 - 480 × 680 mm,
- B3 - 340 × 480 mm,
- A0 - 840 × 1180 mm,
- A1 - 594 × 841 mm,
- A2 - 420 × 594 mm,
- A3 - 297 × 420 mm.
Jakość wydruku to druga połowa sukcesu
Równie istotne jak sam dobór treści umieszczanych na plakacie jest jego wykonanie — odpowiedniej jakości papier, wysokiej jakości druk i dobra rozdzielczość. Jeśli nie posiadacie na ten temat odpowiedniej wiedzy, gorąco zachęcamy skontaktować się z naszym działem obsługi klienta, który chętnie odpowie na wszystkie możliwe pytania i doradzi jaki papier wybrać, aby drukowanie plakatów przyniosło oczekiwany rezultat.
Projektowanie plakatów jest proste, ale wymaga wprawy
Chociaż projektowanie plakatów może wydawać się skomplikowanym przedsięwzięciem, jest ono tak naprawdę bardzo schematycznym procesem, który wymaga on nas zrozumienia naszego klienta oraz specyfikacji rynku. Jeżeli sami nie potrafimy wymyślić chwytliwego wzoru, podczas projektowania plakatu możemy inspirować się innymi nośnikami reklamy, które robią dobre wrażenie. Zazwyczaj prosta ocena porównawcza plakatów z innych branż, które cieszą się największym zainteresowaniem, wystarczy do znalezienia odpowiedniej inspiracji.
Pamiętajmy jednak, że nie wolno kopiować ani odtwarzać innego projektu, gdyż odbiorcy szybko to wychwycą i może spowodować to efekt zupełnie odwrotny od zamierzonego.