DrukarniaOnline.pl

Wizytówki - jaki papier wybrać?

Papier do wizytówek: jak wybrać odpowiedni rodzaj papieru?

Odpowiedni papier na wizytówki to element, który potrafi sprawić, że wizytówka będzie nie tylko wytrzymała i trwała, ale przede wszystkim to realny fragment wizerunku, który jest w stanie wywołać dobre pierwsze wrażenie na potencjalnym kliencie czy współpracowniku. To właśnie od tej małej, rzekomo mało ważnej kartki papieru może zależeć, czy kontrahent zdecyduje się z nami skontaktować i skorzystać z naszej oferty. Na co zwrócić uwagę przy wyborze papieru do wizytówek?

 

Spis treści:

 

Dlaczego papier na wizytówki jest tak ważny?

Papier do wizytówek - jak wybrać odpowiedni rodzaj papieru

Papier do wizytówek pełni ważną rolę, ponieważ to od niego zależy, jakie wrażenie na odbiorcy zrobi gotowy już produkt. Te z pozoru proste karteczki papieru z założenia pełnią funkcję informacyjną, sprawiając, że nasz kontrahent powinien być w stanie wrócić do najważniejszych informacji o naszej firmie czy nas samych. Jednocześnie papier wizytówkowy wpływa bezpośrednio na pozytywne odczucia drugiej osoby, warunkując czy odbiorca schowa naszą wizytówkę do szuflady z dziesiątkami innych, zapomnianych „karteczek” czy też zachowa ją jako doskonały przykład profesjonalnego podejścia do przyszłego klienta.

Oprócz walorów estetycznych prawidłowo dobrany papier do drukowania wizytówek warunkuje również ich trwałość. Odpowiedni rodzaj materiału wpłynie na możliwe przetarcia, zniekształcenia czy niechciane zagięcia, a także pozwoli dostosować przyjazną dla odbiorcy sztywność.

 

Odpowiednia gramatura papieru

Gramatura, określana w gramach na metr kwadratowy, wykorzystywanego papieru odpowiada za grubość oraz sztywność finalnego kartonika, na którym zostanie wydrukowana przyszła wizytówka. Tutaj zasada jest bardzo prosta – im większa gramatura, tym wykorzystywany papier będzie grubszy i mniej elastyczny.

Optymalna gramatura papieru do drukowania wizytówek powinna mieścić się między 300 a 350 g/m2, dzięki czemu kartonik wyróżni się charakterystyczną wagą oraz odpornością na odkształcenia, ale jednocześnie zachowa wystarczająco dużo elastyczności, aby komfortowo schować go do portfela. Jest to najlepsze rozwiązanie pod kątem stosunku jakości i ceny dla firm lub osób, rozdających duże ilości wizytówek.

Gramatura powyżej 400 g/m2 dedykowana jest pod wizytówki premium. Kartoniki tego typu pozwalają na najwyższej jakości druk dwustronny, a także wyróżniają się wyjątkową wytrzymałością na wszelkie zgniecenia czy zniekształcenia, które mogłyby powstać w torebce czy kieszeni. Ponadto tak wysoka gramatura zapewnia „przyjemny” dla ręki ciężar, który zdecydowanie pomoże wyróżnić się na tle innych osób podczas konferencji, wydarzeń networkingowych czy spotkań biznesowych.

 

Rodzaje papieru do drukowania wizytówek

Rodzaje papieru do drukowania wizytówek

Decydując się konkretny rodzaj papieru na ulotki mamy do wyboru tak naprawdę sporo możliwości. Najpopularniejszymi podłożami pod firmowe wizytówki są papier kredowy, satynowy oraz ozdobny.

Papier kredowy

Papier kredowy jest jednym z najchętniej wybieranych rodzajów papieru do druku. Posiada on przyjemną w dotyku, całkiem gładką strukturę, która świetnie sprawdza się w przypadku większości wizytówek.

Papier kredowy cechuje się brakiem przezroczystości i wyrazistą bielą, dzięki czemu pozwala na uzyskanie bardzo intensywnych barw na finalnym wydruku.

Papier satynowy

Papier satynowy przeznaczony jest do najbardziej eleganckich typów wizytówek. Wyróżnia się przede wszystkim gładką (ale mniej śliską niż papier kredowy), delikatnie zmatowioną powierzchnią, na której doskonale prezentują się projekty wykorzystujące ograniczoną paletę barw.

Satynowy papier polecany jest szczególnie dla minimalistycznych szablonów, gdzie oprócz elegancji wizytówki, duży nacisk kładziony jest na czytelność oraz wyrazistość wydruku. Dlatego doskonale sprawdzają się w bankowości czy na rynku medycznym.

Papier ozdobny do wizytówek

Papier ozdobny

Papiery ozdobne to wszystkie formy podłoża, które pozwalają na uzyskanie różnej faktury – np. papier filcowany lub prążkowany, a także zdecydować się na konkretny kolor – np. barwione w masie, pozłacane czy papiery perłowe.

Papier ozdobny dedykowany jest wszystkim wydrukom, które w założeniu mają prezentować się prestiżowo i funkcjonować jako pewna forma wyjątkowej prezentacji, stąd są najchętniej wybierane jako podłoże do wizytówek dekoracyjnych.

 

Wykończenie i metody powlekania

Po sekcji wyboru samego podłoża warto jeszcze poruszyć element możliwego wykończenia, które może zostać nałożone na wizytówkę już bezpośrednio po jej wydrukowaniu. To właśnie ono w dużej mierze wpływa czy zaplanowany projekt rzeczywiście wywoła zamierzony efekt i odczucia. Odpowiednio dobrane wykończenia mogą sprawić, że finalna wersja kartonika będzie nieskazitelnie gładka lub niektóre części wizytówki zostaną fizycznie uwypuklone np. numer telefonu albo logo firmowe.

Przy wizytówkach zazwyczaj spotykamy się z wykończeniem błyszczącym, matowym lub powłoką UV. I chociaż nie wpływają one bezpośrednio na wybór podłoża, to warto wiedzieć, jaki typ wykończenia możemy nałożyć na bazową wizytówkę.

Foliowanie błyszczące – folia błysk

Błyszczące wykończenie papieru zapewnia ochronę przed potencjalną wilgocią i sprawia, że wizytówka uzyskuje charakterystyczny, ciekawy wizualnie połysk. W przypadku, gdy umieściliśmy na projekcie nasze logo, dedykowaną grafikę lub po prostu kolorową przestrzeń, błyszczące wykończenie sprawi, że wizytówka nabierze bardzo nowoczesnego wyglądu.

Foliowanie matowe – folia mat

Wizytówki pokryte matowym wykończeniem są zdecydowanie najczęściej spotykanymi na co dzień. Matowa powłoka sprawi, że powierzchnia tak wykończonego papieru staje się gładsza, przez co nabiera bardziej eleganckiego i profesjonalnego wyglądu.

W odróżnieniu do poprzedniego wykończenia, papier pokryty folią matową nie będzie powodować efektu błyszczenia, co znacząco poprawia czytelność w warunkach dużego nasłonecznienia.

Takie rozwiązania bardzo dobrze sprawdzają się w kancelariach prawniczych czy biurach księgowych, gdzie cała komunikacja z klientem powinna przebiegać na oficjalnej płaszczyźnie.

wizytówki z lakierem UV

Powlekanie metodą UV

Powlekanie przy wykorzystaniu druku UV to element, która wizualnie jest w stanie połączyć dwa poprzednie sposoby wykończenia. Metoda ta wykorzystuje światło UV do utwardzania specjalnej powierzchni lakieru umieszczonej na zadrukowanym materiale lub konkretnych jego elementach np. numerze telefonu czy wybranych fragmentach, które chcemy wyróżnić.

Tak nałożona powierzchnia lakieru UV może tworzyć charakterystyczne, wypukłe elementy, które będą fizycznie wyczuwalne pod palcami odbiorcy, dzięki czemu będziemy w stanie wyróżnić się na tle klasycznych wizytówek. Dodatkowo wizytówki z powłoką UV są dobrze chronione przed możliwymi uszkodzeniami wynikającymi z ich użytkowania (rozdarcia, przedarcia), a także dodatkowo zabezpieczone przed zabrudzeniem i wilgocią.

 

Dostosowanie papieru do charakteru konkretnej branży

Mimo mnogości dostępnych rozwiązań, papier na wizytówki należy przede wszystkim dostosować do rodzaju prowadzonej działalności. Nie zawsze efekt, który wywoła papier wizytówkowy, będzie tym czego może oczekiwać potencjalny klient.

W branżach kreatywnych warto postawić na ozdobny papier lub wizytówki bigowane. Świetnie sprawdzą się także te o fakturze filcu czy dodatkowe błyszczące wzbogacenia lub nałożenie faktury przy wykorzystaniu metody UV. W branżach, których walczymy o uwagę klienta, wszystkie nietypowe elementy jak faktura wzbogacona o ciekawy ornament, ciekawe tłoczenia czy unikalne zdobienia zwiększają szansę, że klient nie wrzuci naszej wizytówki do zapomnianej przegródki w portfelu.

Jeśli istotne jest podkreślenie profesjonalizmu, jak w przypadku kancelarii adwokackiej, można wybrać kredowy papier z wspomnianym wcześniej matowym wykończeniem, które nadaje im eleganckiego wyglądu – takie połączenie elegancji i profesjonalizmu automatycznie powoduje, że w oczach kontrahenta nasz wizerunek plasuje się kilka poziomów wyżej niż w przypadku nieprzemyślanego zakupu.

Natomiast w przypadku konieczności generowania wizerunku i wywołania poczucia ekskluzywności, najlepiej sprawdzą się wizytówki multiloft lub kaszerowane. Oba typy bazują na wielowarstwowym podłożu (kilku odpowiednio wybranych arkuszach papieru trwale łączonych ze sobą), gdzie środkowa warstwa składa się z papieru barwionego w masie. Wizytówki tego typu wyróżniają się nietypową, jak na ten typ produktu, grubością i możliwością połączenia z praktycznie każdym możliwym rodzajem uszlachetnienia, które z pewnością nada całości wspaniałej estetyki.

Zobacz również artykuł: Jak powinna wyglądać wizytówka?

 

Wyjątkowe uszlachetnienia wizytówek dzięki papierom ozdobnym

wizytówki na papierach ozdobnych

Jeżeli zależy nam by nasze „kartoniki” jeszcze bardziej wyróżniały się wśród konkurencji, warto pomyśleć o drukowaniu ich na papierach ozdobnych, które można znaleźć w naszej ofercie wizytówek. Są to m.in.:

  • cyclus offset,
  • keaykolour snow white,
  • rives sensation tactile,
  • rives dot,
  • czy stardream silver.

Niesamowity efekt można uzyskać również poprzez połączenie klasycznego papieru kredowego z dodatkowymi formami uszlachetnienia. Mowa tu o srebrzeniu, złoceniu, foliowaniu i lakierowaniu.

W razie wątpliwości zachęcamy do skontaktowania się z naszą obsługą i skonsultowanie specyfikacji każdego konkretnego rodzaju uszlachetnienia. Nasi doświadczeni konsultanci chętnie udzielą pomocy i wyjaśnią, który rodzaj zdobienia będzie nadawać się do wybranej potrzeby.

 

Standardowe formaty papieru na wizytówki

W Polsce standardowym formatem papieru na wizytówki jest 90 × 50 mm, natomiast w Europie 85 × 55 mm. Wybór innego formatu na wizytówkę może być ryzykowny. Jeśli ta nie będzie mieściła się w żadnym wizytowniku ani portfelu, może to powodować wyrzucanie wizytówek przez klientów oraz potrzebę poszukiwania kontaktu do przedsiębiorcy w inny sposób.

Jeśli taki format wizytówek wydaje się być niewystarczający do umieszczenia na nich wszystkich informacji, można zdecydować się na wydrukowane wizytówki składane (bigowane). Wówczas, papier składa się w wybranej części i można osiągnąć o wiele większą pojemność roboczą.

 

Na co zwrócić uwagę podczas finalnego wyboru?

Druk wizytówek powinien zawsze zostać przeprowadzany w konkretnym celu biznesowym. Niezależnie od tego, czy zależy nam na zwiększeniu rozpoznawalności, czy też chcemy, aby odbiorca zapamiętał ofertę naszej firmy, musimy pamiętać, aby finalny produkt spełniał kryteria projektowania dobrej wizytówki:

  • zapewniał odpowiednią czytelność i przejrzystość,
  • wyróżniał się ciekawym projektem,
  • planował wykonanie na odpowiedniej jakości papierze o dostosowanym wykończeniu.

Dodatkowo zawsze nasze pierwotne założenia powinniśmy przefiltrować przez realnego odbiorcę, do którego chcemy dotrzeć. Pytania, które powinny być równie kluczowe przy wyborze:

  • Kim są moi klienci?
  • Jakie produkty lub usługi oferuję?
  • Jak dużo wizytówek rozdaję w ciągu miesiąca lub kwartału?
  • Czy obowiązuje w tej branży jakaś konkretna reguła?

Po odpowiedzi na powyższe pytania, będziemy w stanie wybrać prawidłowy typ papieru na wizytówki, dzięki czemu nasz zakup ma największą szansę przynieść nam oczekiwaną korzyść biznesową.