DrukarniaOnline.pl

Ulotka restauracji. Jak ją zaprojektować?

Ulotka restauracji lub kawiarni: jak zaprojektować skuteczną ulotkę gastronomiczną?

 

Skuteczna ulotka restauracji powinna zawierać najważniejsze informacje związane z lokalem, przedstawione w taki sposób, by zachęcić do skorzystania z jej oferty. Bardzo ważna jest również kwestia wizualna. Ulotka musi być jednocześnie atrakcyjna i przejrzysta. Jeśli zadbasz o schludny projekt i profesjonalne wykonanie, ulotka może przynieść sporo korzyści! O czym jeszcze trzeba pamiętać przy projektowaniu ulotki lokalu gastronomicznego?

 

Jak zaprojektować ulotkę krok po kroku:

 

Projekt ulotki restauracji zacznij od swojej grupy docelowej

odpowiednia ulotka wpływa na zadowolenie klienta

Określenie grupy docelowej, do której kierujesz przekaz, jest absolutnie najważniejszą kwestią. Dlaczego? Ponieważ pozwoli Ci to dostosować formę komunikacji, dzięki czemu reklama będzie skuteczniejsza. Przekaz kierowany do wszystkich, nie jest tak naprawdę kierowany do nikogo. Ludzie nie lubią ogólników – lubią konkrety. Jeszcze lepiej, jeśli mogą się z nimi identyfikować.

Zarówno wygląd ulotki, jak i język przekazu muszą więc być dostosowane do:

  • rodzaju działalności, jaką prowadzisz – naturalnie inne będą dla luksusowej restauracji, inne dla foodtrucka;
  • konkretnej grupy – rodziców, studentów, biznesmenów itp. Każda z tych grup ma inne oczekiwania, zarówno wobec oferty, jak i ceny. 

Określenie grupy docelowej, do której kierujesz swoją ofertę i reklamę w postaci ulotki, to punkt wyjścia. Wielu przedsiębiorców obawia się zastosowania takiego rozwiązania w obawie przed tym, że zawężanie grupy odbiorców przeszkodzi w rozwoju firmy. Jednak warto podkreślić, że przekaz musi być dostosowany do oczekiwań tych, do których kierujesz ofertę. W przeciwnym wypadku nie wzbudzi ona zainteresowania, a reklama (jakakolwiek, nie tylko na ulotce) okaże się zupełnie bezskuteczna.

 

Zaplanuj kolory ulotki reklamowej dla restauracji

ulotka restauracji z włoską kuchnią

Znaczenie kolorów dla odbioru przekazu jest o wiele większe, niż może się wydawać w pierwszej chwili. Odpowiednie zestawienie kolorów wywołuje bowiem podświadomie określone emocje: rozbawia, wzbudza nostalgię, powoduje refleksję, a nawet smutek. To zabiegi wykorzystywane przede wszystkim w kinematografii.

Dopasowanie kolorystyki do celu, jaki chcesz osiągnąć, ma ogromne znaczenie również w przypadku projektowania przekazów reklamowych. Dotyczy to naturalnie również działalności gastronomicznej i ulotek. Aby przekaz pod tym względem był skuteczny, wybierz kilka kolorów, które:

  • pasują do jedzenia i profilu działalności,
  • nie gryzą się ze sobą: najlepiej, jeśli są to kolory uzupełniające się.

Przykładowo: ulotka lokalu serwującego kebaby powinna być zaprojektowana w kolorystyce kojarzącej się z takim punktem. Odpowiednie będą więc kolory:

  • brązowy – jak mięso do kebaba;
  • żółty – jak frytki, pieczone ziemniaki czy tortille;
  • zielony – jak sałatka znajdująca się w kebabie
  • czerwony/fioletowy – jak pomidory i czerwona kapusta.

W dodatku są to barwy, które dobrze się ze sobą komponują, dlatego ulotka w tych kolorach nie będzie krzykliwa.

Powiązany artykuł: Identyfikacja wizualna firmy. Jak stworzyć logo i dobrać odpowiednie kolory?

 

Zadbaj o hierarchię najważniejszych informacji

Ulotka gastronomiczna powinna dostarczać najważniejszych informacji o ofercie lokalu, a także zachęcać zdjęciami i grafiką. Zgrabne połączenie tych elementów nie jest najłatwiejszym zadaniem, jednak warto poświęcić na to więcej czasu. Od tego bowiem zależy skuteczność ulotki! Zadbaj przede wszystkim o hierarchię informacji.

W pierwszej kolejności powinny znajdować się te, które przykują uwagę potencjalnego klienta (tak, aby wziął ulotkę do ręki i chciał ją przeczytać).

Druga istotna kwestia to przedstawienie informacji w taki sposób, by klient, jedynie omiatając ulotkę wzrokiem, mógł bez problemu wyłapać kluczowe informacje (unikaj bloków tekstu, postaraj się wyróżnić np. inną czcionką lub pogrubieniem), które są najistotniejsze i które (gdyby klient nie czytał pozostałych) zaspokoją jego ciekawość. Informacje uzupełniające mogą być dopisane mniejszą czcionką.

Trzecia bardzo ważna sprawa to wspomniany już język komunikacji. Jeśli ulotka będzie zredagowana ogólnikowo, a nie kierowana do konkretnej grupy, nie wzbudzi zainteresowania i na tym etapie stracisz możliwość pozyskania klienta. Zadbaj więc o to, a także o hasła, które przemówią do klienta (aby poczuł, że oferta jest faktycznie odpowiedzią na jego potrzeby).

Dobrze przemyślany wzór ulotki restauracji to podstawa do tego, by ten kanał reklamowy okazał się skuteczny. Odbiorcy cenią nienachalny i spersonalizowany przekaz, a także kreatywność. Zanim więc prześlesz swój projekt do druku i zaczniesz go dystrybuować, dobrze zastanów się nad tym, jak zrobić ulotkę reklamową, by przy niewielkim nakładzie finansowym przyniosła zyski!

 

Zapewnij wysokiej jakości zdjęcia najważniejszych potraw

wysokiej jakości zdjęcia potraw

Weź do ręki przykładową ulotkę restauracji – pierwszą, jaka wpadnie Ci w ręce i spójrz na nią z perspektywy klienta. Czy po przejrzeniu jej uzyskałeś najważniejsze, interesujące Cię informacje? Czy masz poczucie, że zarówno ulotka, jak i firma, która się na niej reklamuje, jest profesjonalna? Czy czujesz się zachęcony do tego, by przy najbliższej okazji skorzystać z oferty? Jeśli tak — to znaczy, że ulotka reklamowa restauracji lub innego lokalu gastronomicznego została przygotowana właściwie!

Zauważ również, że praktycznie wszystkie ulotki restauracyjne zawierają co najmniej jedno zdjęcie potrawy, jaką znajdziesz w ofercie. Jesteśmy wzrokowcami, dlatego przyjemne obrazy po pierwsze skutecznie przykuwają uwagę, a po drugie wzbudzają pozytywne skojarzenia.

Profesjonalne zdjęcia potraw (rzeczywiste, a nie pobrane z banku zdjęć) pozwalają lepiej dotrzeć do klienta. Otrzymuje on namiastkę tego, czego może spodziewać się w lokalu. Zdjęcie dobrej jakości w zestawieniu z najważniejszymi informacjami może zadziałać skuteczniej niż cokolwiek innego.

Powiązany artykuł: Wady i zalety grafiki rastrowej i grafiki wektorowej

 

Nigdy nie oszczędzaj na jakości papieru (nawet ulotki kawiarni)

Nawet najlepszy projekt: przepiękne zdjęcia i marketingowy tekst nie zdadzą się na nic, jeśli ulotka będzie wydrukowana na papierze słabej jakości. Pojawią się rozmycia i piksele, przez co treść ulotki będzie nie tylko mało czytelna, ale całość będzie wyglądać jak amatorski wydruk na domowej drukarce w ramach zajęć szkolnych!

To sytuacja, której musisz absolutnie uniknąć. Odpowiedni rodzaj papieru do wizytówek i ulotek to podstawa do tego, by wydrukowany projekt prezentował się profesjonalnie i estetyką przyciągnął uwagę potencjalnych klientów.

Naturalnie nie musisz wiedzieć, jaki rodzaj papieru i o jakiej gramaturze należy wybrać. W drukarniaonline.pl pomożemy Ci na każdym etapie realizacji zlecenia.

Najlepsze efekty daje wydrukowanie ulotek na papierze kredowym. W naszej drukarni do wyboru masz papier kredowy z połyskiem lub matowy. W zależności od projektu możesz wybrać aż 5 gramatur papieru (90g, 130g, 170g, 250g, 300g).

 

Zadbaj o najważniejsze informacje. Co powinna zawierać ulotka reklamowa gastronomii?

co musi się znaleźć w ulotce restauracji

Wzór ulotki reklamowej restauracji powinien zawierać najważniejsze informacje i w odpowiedniej hierarchii. Co dokładnie się pod tym kryje? Dobre ulotki gastronomiczne to te, które:

  • zawierają nazwę firmy i adres;
  • są przygotowane z myślą o grupie docelowej – chodzi o wspomniany już język komunikacji, hasła zachęcające do skorzystania z oferty, a także kolorystykę;
  • dostarczają najistotniejszych informacji – o produktach z oferty, w tym bestsellerów. Takie informacje najlepiej podeprzeć realnymi zdjęciami potraw w dobrej jakości;
  • call to action – czyli zachętę do reakcji. W tej roli doskonale sprawdzają się rabaty (udzielane po okazaniu ulotki), koniecznie ograniczone czasowo, aby zmotywować klienta do wybrania się do lokalu.

Dobrym posunięciem marketingowym jest również zamieszczenie na ulotce realnych opinii klientów (np. w postaci kodu QR odsyłającego do opinii w Google). Mapka dojazdu z zaznaczoną lokalizacją punktu, a także adres strony www (na której znajduje się menu i rozwinięcie informacji z ulotki) to kolejne elementy, o które warto zadbać.

 

Szablon z Internetu czy indywidualny projekt?

Wiele osób zastanawia się nad tym, czy ulotki reklamowe restauracji stworzyć na szablonach znalezionych w sieci, czy zaprojektować je indywidualnie. Odpowiedź nie jest jednoznaczna – bo wszystko zależy od tego, jaki masz pomysł na tę formę reklamy.

Skorzystanie z gotowego szablonu jest dobrym wyborem o tyle, że wskazuje on odpowiednie rozmieszczenie elementów, więc wystarczy w to miejsce podstawić swoje grafiki i tekst. Jednak z drugiej strony pojawia się pewne ryzyko tego, że taka ulotka nie będzie bardzo oryginalna – bo z tego samego szablonu może skorzystać jeszcze wiele innych firm. Canva, Pinterest, Photoshop, a nawet zwykły Word – w tych programach bez problemu znajdziesz szablony, które możesz wykorzystać w pełni lub się nimi zainspirować.

Przed wykonaniem projektu prześledź działanie konkurencji. Zobacz, w jaki sposób zaprojektowane są jej ulotki i znajdź punkty styczne, a następnie potraktuj je jako inspirację dla własnego projektu ulotki dla restauracji.

Jeśli po raz pierwszy stoisz przed takim zadaniem, warto skorzystać z usług agencji marketingowej mającej doświadczenie na tym polu. Pomoże zweryfikować Twoje pomysły, uniknąć błędów, lub wręcz zaplanuje całą strategię.

Jeżeli masz już gotowy szablon ulotki i chcesz przed oddaniem go do druku sprawdzić, czy wszystko zostało wykonane poprawnie, zrobisz to na naszej stronie produktowej, w zakładce Ulotki – wystarczy kliknąć “makiety” i wgrać swój projekt, by sprawdzić, czy ma właściwe wymiary.

 

Kiedy warto dystrybuować ulotki reklamowe w gastronomii?

otwarta restauracja

Ulotka reklamowa kawiarni, foodtrucka, punktu z jedzeniem typu fast food, a także lodziarni, cukierni, pizzerii i jakiegokolwiek innego lokalu gastronomicznego, jeśli tylko jest dobrze przygotowana, może przyciągnąć klientów w różnych sytuacjach.

Dystrybucja takich ulotek to dobre posunięcie wówczas, gdy:

  • lokal dopiero się otwiera – dzięki temu klienci dowiedzą się, że w ogóle istnieje i co oferuje;
  • chcesz pozyskać nowych klientów – do punktu, który już funkcjonuje;
  • odbędzie się jakieś wydarzenie – na terenie lokalu i chcesz o tym poinformować jak najszersze grono potencjalnych uczestników.

Warto wziąć pod uwagę jeszcze jedną kwestię, o której nie zawsze pamiętamy. Jeśli ulotki dystrybuowane w różnych miejscach oznaczysz dedykowanymi kodami, łatwo zbadasz, który kanał okazał się tym najbardziej skutecznym.

Chcesz wydrukować ulotkę? W drukarnianonline.pl zajmujemy się tym na co dzień. Specjalizujemy się w drukach różnego formatu. Zawsze możesz liczyć na profesjonalną jakość, fachową pomoc, a także korzystną cenę. Co więcej – realizujemy druk już w niewielkich nakładach. Z tej opcji bardzo często korzystają początkujący przedsiębiorcy, którzy nie są jeszcze przekonani co do skuteczności tej formy reklamy, bądź nie dysponują środkami na duży nakład.

Szczegółowe informacje na temat tego, jaki minimalny nakład realizujemy, znajdziesz na stronach produktowych.

Powiązane artykuły, które warto przeczytać: