DrukarniaOnline.pl

Typografia czym jest i jakie ma znaczenie

Typografia – wielka sztuka w małej literze

Projektowanie materiałów marketingowych wymaga przede wszystkim zastosowania odpowiedniego kroju czcionki. Wbrew pozorom to ona nadaje odpowiedni wygląd materiałom reklamowym i wpływa bezpośrednio na ich czytelność. Chcesz dowiedzieć się, na czym polega typografia książki i jakie ma znaczenie jej dobór w przypadku broszur, ulotek reklamowych i bannerów? Sprawdź poniższy poradnik i dowiedz się więcej o przyciąganiu uwagi odbiorcy przez typografię.

 

Spis treści:

 

Typografia – co to jest?

Młoda kobieta wypisująca litery alfabetu na kartce papieru

Z definicji self publishing jest procedurą publikowania książek lub innych prac pisemnych, gdzie w procesie nie bierze udziału wydawnictwo. Każdy autor książki decydując się na samodzielne wydanie książki, powinien wiedzieć, jak zająć się wszelkimi aspektami związanymi z poprawnym wydaniem publikacji do użytku przez inne osoby.

Skład tekstu, formatowanie, rozmieszczenie nagłówków, a nawet użyte fonty – to wszystko, co obejmuje typografia. Co to takiego? Otóż jest to dziedzina powiązana zarówno z tworzeniem materiałów przeznaczonych do druku, jak i na potrzeby internetu. Dotyczy nie tylko tworów reklamowych, ale także książek, czasopism, a nawet gazet.

Wiedząc, co to jest typografia, można przystąpić do przygotowywania projektów graficznych przeznaczonych do druku. Bez odpowiednio dopasowanych czcionek stworzenie czytelnego i estetycznego materiału drukowanego byłoby praktycznie niemożliwe.

To dziedzina dotycząca przede wszystkim: doboru pisma, jego praktycznego użycia oraz składu tekstu przeznaczonego do druku przez drukarnię. Typografia książki i innych projektów to przede wszystkim zbiór norm pisarskich, które rzutują bezpośrednio na jakość i efektywność przygotowywanych projektów.

Typografia dotyczy czytelności, estetyki tekstu oraz odpowiedniej formy przekazu. O typografii mówimy w odniesieniu do:

  • zasad projektowania liter drukowanych oraz innych znaków pisarskich wraz z wzajemnymi relacjami pomiędzy innymi,
  • układu graficznego projektu drukowanego lub na potrzeby internetu, np. bannerów reklamowych i ulotek.

Ogólnie rzecz biorąc, typografia jest dziedziną ściśle powiązaną z drukiem i dotyczy: elementów składu tekstu, marginesów, poprawnego dobierania czcionek, ustalania odstępów między słowami, a także dopracowywania jakości wizualnej stworzonego projektu z tekstem.

 

Dlaczego typografia jest ważna?

Typografia w reklamie jest istotna, chociażby przez wzgląd na wygląd wydrukowanych materiałów. Zagadnienia związane z typografią są istotne nie tylko w przypadku profesjonalnych projektantów, ale także osób, które amatorsko pracują z tekstem. Typografia odpowiada za czytelność, estetykę i wiele innych aspektów związanych z wyglądem tekstów na materiałach drukowanych i przygotowywanych na potrzeby internetu. Kilka istotnych aspektów dotyczących typografii to:

  • Czytelność – odpowiednie dopasowanie czcionek, rozmiarów i odstępów między elementami tekstu wpływa na jego czytelność i ułatwia odbiorcom przyswajanie informacji.
  • Estetyka – projekt powinien być wzbogacony o dodatkowe akapity, które będą ze sobą spójne pod względem czcionek i stylistyki, dzięki czemu przyciągnie uwagę odbiorców.
  • Wyróżnienie projektu – wybór indywidualnego stylu typograficznego pomoże wyróżnić projekt na tle innych i pozytywnie wpłynie na skuteczność działań marketingowych.
  • Kultura wizualna – odpowiednio dopasowana typografia druku lub na potrzeby internetu pozwala utrzymanie wysokich standardów projektowania.

 

Podstawowe elementy typografii

Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, co to jest typografia, nie jest takie proste, jak mogłoby się wydawać. Znajomość definicji tego zagadnienia to nie wszystko. Warto też wiedzieć, jakie są podstawowe elementy typografii, które trzeba uwzględniać podczas tworzenia projektów graficznych oraz składania tekstu – zarówno do druku, jak i na potrzeby internetu.

Metalowe litery drukarskie.

Chcesz uniknąć błędu typograficznego podczas pracy z tekstem? Zatem poznaj podstawowe elementy typografii:

  • Kroje pisma – w tym przypadku dzielimy recepcję pisma na dwa sposoby: czytania właściwego oraz widzenia obrazowego. Czcionki powinny być dopasowane tak, aby projekt wyglądał estetycznie i był czytelny.
  • Czcionki szeryfowe i bezszeryfowe – to zagadnienie łączy się z krojem pisma. Czcionki szeryfowe to ozdobne formaty, natomiast bezszeryfowe to minimalistyczne litery, które nadają się do nowoczesnych projektów graficznych, np. wizytówek.
  • Wyrównanie tekstu – dobrze sformatowany tekst powinien być odpowiednio wyjustowany, wyśrodkowany lub przyciągnięty do jednej z krawędzi, zależnie od wymogów danego projektu. Zwykły tekst najczęściej justujemy, natomiast nagłówki mogą być wyrównane do lewej strony.
  • Światło w tekście i odstępy między znakami – odstępy pomiędzy kolumnami, wierszami oraz literami są niesamowicie istotne, gdyż wpływają na atrakcyjny wygląd tekstu. Stosując się do zasad poprawnej typografii, unikniesz bałaganu treści, zachowując też odpowiednią hierarchię.
  • Kolor tekstu i tła – tekst powinien mieć kolorystykę dobraną tak, aby nie męczyć wzroku czytelnika oraz przekazywać informacje w atrakcyjnej formie. Pamiętaj, że cenniejszy jest minimalizm, aniżeli przesada w dopasowywaniu kolorów tekstu.

Kiedy dokładnie przeanalizujesz powyższe elementy typografii, bez problemu stworzysz czytelny i estetyczny projekt – zarówno na potrzeby internetu, jak i do druku.

 

Typografia – jak dobierać fonty do projektów?

Dobór odpowiednich fontów do konkretnego projektu nie jest taki prosty, jak mogłoby się wydawać. W trakcie poszukiwania czcionek przed przystąpieniem do składania tekstu w projekcie warto wziąć pod uwagę:

  • typ fontu (szeryfowy lub bezszeryfowy),
  • wielkość czcionek i odstępy pomiędzy literami,
  • styl czcionki – niektóre są formalne, a inne nadają się do lifestylowych projektów.

Do pracy z tekstem zawsze wybieraj takie fonty, które są powszechnie używane w podobnych projektach, a także będą jak najbardziej czytelne dla potencjalnego odbiorcy. W ten sposób unikniesz błędów w druku typograficznym realizowanym przez drukarnię.

 

Jakie błędy w typografii popełnia się najczęściej i jak ich uniknąć?

W trakcie projektowania graficznego i składania tekstu można popełnić proste błędy typograficzne. Te rzutują na finalny wygląd stworzonych materiałów drukowanych oraz projektów na potrzeby reklamy w internecie. Kilka powszechnych błędów typograficznych to:

  • Źle dobrane kroje pisma – nieodpowiedni krój pisma to spory problem, gdyż rzutuje na atrakcyjność przygotowanych materiałów. Zupełnie inne kroje pisma nadają się do projektów online, a inne do drukowania ulotek, banerów lub wykonywania nadruków na torbach bawełnianych.
  • Nieodpowiednie ułożenie tekstu – błędnie dopasowane lub brak formatowania odstępów między wierszami, zerowa interlinia oraz brak podziału na akapity to podstawowe błędy typograficzne.
  • Zbyt duża ilość czcionek i tekstu – używanie zbyt wielu czcionek negatywnie wpływa na estetykę projektu. Najlepiej używać nie więcej niż 2-3 krojów pisma, choć optymalnym rozwiązaniem jest też jednolity font dla całego projektu.

 

Typografia w reklamie

Zasady typografii obowiązują nie tylko w przypadku publikacji książek, ale także podczas tworzenia materiałów marketingowych, np. na potrzeby internetu oraz reklamy lokalnej w formie ulotek, bannerów i wielkoformatowych form promocji. Zastosowanie przejrzystej, odpowiednio złożonej i sformatowanej typografii to podstawa, aby przyciągnąć uwagę potencjalnych odbiorców i zbudować pozytywny wizerunek marki na rynku.

 

Typografia – podsumowanie

Zasady typografii obowiązują zawsze – zarówno w trakcie tworzenia stron internetowych, projektowania materiałów reklamowych, jak i składania książek przeznaczonych do publikacji. Dobrze dopasowane fonty, formatowanie tekstu oraz rozłożenie poszczególnych bloków tematycznych w projekcie to podstawa, aby stworzyć materiały: czytelne, przejrzyste i atrakcyjne dla odbiorcy.