Reklama kancelarii prawnej
Informacje
Reklama kancelarii prawnej – pomysły na mądrą promocję
W dzisiejszych czasach reklama kancelarii prawnej wymaga przede wszystkim dostosowania się do ogólnych zasad wynikających z Kodeksu Etyki Adwokackiej. Działania reklamowe prawników powinny być zaplanowane tak, aby nie wprowadzać potencjalnych klientów w błąd. Sprawdź. jak zdobyć klientów do kancelarii prawnej – skutecznie i zgodnie z przepisami.
Spis treści:
- Czy można reklamować kancelarię prawną?
- Jak reklamować kancelarię prawną?
- Internetowa reklama usług prawniczych, czyli jak zdobyć klientów kancelarii prawnej?
- Banery i wizytówki dla radcy prawnego
- Spotkania networkingowe
- Kancelaria prawna reklama – podsumowanie
Czy można reklamować kancelarię prawną?

Reklama kancelarii prawnej jest nieco trudniejszym zadaniem, aniżeli prowadzenie promocji firmy z innej branży, np. handlowej. Dlaczego? Otóż reklama usług prawniczych nie może wskazywać na gwarancję osiągnięcia korzystnego wyniku w sprawie. Kodeks Etyki Zawodowej zakazuje adwokatom zamieszczania reklam o swojej działalności w prasie, telewizji i środkach masowego przekazu1. Warto też dodać, że reklama usług prawniczych nie może zawierać nieprawdziwych informacji, które wprowadzałby potencjalnego klienta w błąd.
Jeśli chodzi o reklamę kancelarii prawnej, warto sprawdzić, jak wybrać odpowiedni papier do wizytówek, ponieważ to jeden z najpopularniejszych sposobów na promocję usług prawniczych. Eleganckie wizytówki to świetny sposób na przyciągnięcie uwagi osób, które potrzebują wsparcia prawnika.
Dokładne przepisy odnośnie do tego, jak może być prowadzona promocja kancelarii prawnej można znaleźć w Kodeksie Etyki Adwokackiej. Najważniejsze jest to, aby wszelkie działania reklamowe nie naruszały godności tego zawodu, a także etyki zawodowej. To oznacza, że reklama kancelarii adwokackiej może mieć charakter jedynie informacyjny, bez zbędnego wskazywania na korzyści dla potencjalnych klientów.
Jak reklamować kancelarię prawną?

Sposobów na reklamę kancelarii prawnej jest mnóstwo, choć spore ograniczenia wprowadza Kodeks Etyki Zawodowej prawników i adwokatów. Do promocji kancelarii prawnej można wykorzystać: pozycjonowanie strony internetowej, a także reklamę offline, czyli tradycyjne bannery, wizytówki i ulotki. Wszelkie podejmowane działania mogą mieć tylko charakter informacyjny – bez wskazania na wyjątkowość usług kancelarii.
Jaki sposób będzie najskuteczniejszy w celu wypromowania marki i przyciągnięcia uwagi klientów? Do promocji kancelarii prawnej warto wykorzystać wszystkie dostępne metody (oczywiście z uwzględnieniem zasad etyki zawodowej). Regulacje prawne wskazują, że stosowanie reklam Google Ads i Facebook Ads dla branży adwokackiej jest zabronione.
W pracy kancelarii prawnej kluczowe jest rzetelne gromadzenie niezbędnej dokumentacji. Aby to zrobić i jednocześnie zadbać o wizerunek firmy, warto zainwestować w teczki na dokumentację. Aby dowiedzieć się więcej na ten temat, zachęcamy do lektury poradnika: Rodzaje teczek na dokumenty oraz sposoby ich wykorzystania.
Internetowa reklama usług prawniczych, czyli jak zdobyć klientów kancelarii prawnej?
Skuteczna promocja kancelarii prawnej może opierać się na działaniach w internecie. W tym przypadku reklama nie może być nachalna ani wskazująca na korzyści wynikające z nawiązania współpracy. Do reklamy prawników można wykorzystać kilka sektorów związanych z reklamą internetową:
- Prowadzenie i pozycjonowanie strony internetowej.
- Budowanie firmowego bloga – liczne porady prawne i bezstronne wskazówki na firmowym blogu to dobry sposób, aby wypromować stronę kancelarii w wyszukiwarkach.
- Social Media – to świetny sposób, aby przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów. Kluczowe w tym przypadku są rzetelnie przygotowane infografiki, które można umieścić w formie karuzeli na Facebooku. Promowanie kancelarii w ten sposób może być problematyczne, chociażby ze względu na konieczność przekazu w formie informacji o danych zagadnieniach prawa, a nie nakierowywaniu na ofertę kancelarii.
Dobrze zaplanowane działania w sieci to gwarancja, że reklama usług prawniczych przyniesie zamierzone efekty, a grono klientów stale będzie się powiększać. Zgodnie z Ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji nie można używać reklamy, która odwołuje się do uczuć klientów, treść wprowadza w błąd lub forma przekazu jest sprzeczna z zasadami etyki dla danego zawodu, np. adwokata2.
Banery i wizytówki dla radcy prawnego

Zgodnie z § 23a pkt 2 KEA adwokaci mogą informować o świadczonej pomocy prawnej, ale tylko poprzez: umieszczanie informacji na dokumentach firmowych, przedstawianie oferty w przetargach oraz stosowanie oznakowania siedziby kancelarii. Opcjonalnie można wysyłać zawiadomienia drogą elektroniczną o swojej ofercie wsparcia, ale tylko na wyraźne życzenie klienta3.
Promocja kancelarii prawnej może obejmować też rozdawnictwo ulotek, wizytówek lub innych materiałów reklamowych. Zdecydowanie warto wykorzystywać drukowane materiały promocyjne, które skutecznie zwiększają rozpoznawalność marki na lokalnym rynku i przyciągają uwagę potencjalnych klientów.
Ciekawa forma promocji offline to rozdawanie prezentów oznakowanych firmowym brandem. Chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat? Sprawdź: Notesy z logo firmy. Dobry prezent dla zorganizowanych.
Materiały reklamowe, które warto zaprojektować i wydrukować w profesjonalnej drukarni to:
- Wizytówki z firmowym logo – powinny być schludne, eleganckie i zawierać podstawowe dane kontaktowe do kancelarii.
- Ulotki informacyjne – mogą mieć charakter wyłącznie informacyjny i zawierać informacje o kompetencjach pracowników kancelarii.
- Broszury i teczki ofertowe – drukując takie materiały, można poinformować potencjalnych odbiorców o sukcesach kancelarii, co zwiększa szansę na przyciągnięcie uwagi klienta.
Alternatywą dla powyższych materiałów są także notesy i papiery firmowe z logo firmy. Taka reklama kancelarii prawnej przyczynia się do zwiększenia rozpoznawalności firmy na lokalnym rynku.
Spotkania networkingowe

Reklama usług prawniczych to nie tylko działania w sieci, a także drukowanie materiałów reklamowych w postaci wizytówek i ulotek. Doskonałym sposobem na promocję kancelarii prawnej są spotkania networkingowe. Wszelkiego rodzaju eventy branżowe, własne wydarzenia w firmie oraz ogólnokrajowe spotkania to świetny sposób na nawiązywanie nowych kontaktów – zarówno tych biznesowych, jak i z potencjalnymi klientami.
Kancelaria prawna reklama – podsumowanie
Jak zdobyć klientów do kancelarii prawnej? Przede wszystkim uczciwie i zgodnie z zasadami Kodeksu Etyki Zawodowej. Podczas przygotowywania strategii reklamowej kancelarii prawnej warto zająć się przygotowywaniem promocji (informacyjnej) w internecie, a także tworzeniem projektów graficznych DTP, które zostaną wydrukowane przez profesjonalną drukarnię.
Połączenie rzetelnego przekazu, wysokiej jakości materiałów reklamowych i dobrze zaplanowanej strategii działania to podstawa, aby reklama prawników bądź reklama notariusza przyniosła zadowalające efekty. Warto wykorzystać różne, legalne formy przekazu, by dotrzeć do jak największej grupy potencjalnych odbiorców, zyskując jednocześnie nowe grono stałych klientów kancelarii.
Jeśli potrzebujesz profesjonalnego wydruku lub porady w sprawie odpowiedniego przygotowania materiałów, skontaktuj się z nami!
1. Zbiór Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu (Kodeks Etyki Adwokackiej): http://www.nra.pl/admin/wgrane_dokumenty/20210701kodeksetykiadwokackiejtekst-jednolity.pdf [Data dostępu: 31.05.2023 r.].
2. USTAWA z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19930470211/U/D19930211Lj.pdf, Art. 16 Ust. 1 [Data dostępu: 31.05.2023 r.].
3. Kodeks Etyki Adwokackiej , § 23a KEA Forma i zakres informowania o działalności zawodowej: https://lexlege.pl/kodeks-etyki-adwokackiej/paragraf-23a/ [Data dostępu: 31.05.2023].