Praca zdalna. Jak ją zorganizować?
Informacje
Praca zdalna. Jak ją zorganizować?
Spis treści:
- Praca zdalna. Przede wszystkim sprzęt.
- Jak pracować zdalnie? Odpowiednie miejsce do pracy.
- Spokój i cisza to podstawa. Jak zorganizować pracę w domu?
- A co po pracy? Nie zapominaj o sobie!
- Przydatne gadżety i sprzęty na home office.
Na początku miał być tylko tydzień, który płynnie przeszedł w miesiąc, a ostatecznie w prawie półtora roku. Praca zdalna, która miała być chwilowym rozwiązaniem, dla wielu osób stała się codziennością. Niektóre firmy wprowadziły na stałe home office lub hybrydowy tryb pracy. Introwertycy wreszcie się cieszą, jednak osoby bardziej kontaktowe, posiadające duże rodziny lub mieszkające w małych przestrzeniach, już nie podzielają tej radości. Jeśli praca zdalna to Twoja codzienność lub jej ważny element sprawdź, jak jeszcze lepiej zorganizować swoją pracę, aby była ona komfortowa oraz efektywna.
Praca zdalna. Przede wszystkim sprzęt.
Drukarka, ekspres do kawy, dodatkowy monitor… W większości biur takie wyposażenie jest uznawane za normę. Dopiero kiedy zaczyna brakować nam takich podstawowych elementów pracy, zaczynamy je zauważać. Rozpoczynając pracę w domu, często brakuje nam podstawowego sprzętu do pracy. Jeśli to pracodawca podjął decyzję o home office, wtedy to on powinien zapewnić nam odpowiednie narzędzia pracy. Komputer, słuchawki, kamera itp. to absolutne minimum.
Inaczej wygląda sytuacja, kiedy podpisujemy umowę i godzimy się na to, aby samemu zorganizować swoje miejsce pracy łącznie ze sprzętem. Lub gdy pracujemy na kontrakcie i prowadzimy jednoosobową działalność gospodarczą. Wtedy powinniśmy zadbać o wszystkie najpotrzebniejsze rzeczy – od długopisów i notesów, aż po faks lub skaner.
Jak pracować zdalnie? Odpowiednie miejsce do pracy.
Kiedy praca zdalna staje się faktem w naszym życiu, wtedy należy pomyśleć o zorganizowaniu odpowiedniego miejsca do pracy. Zadbajmy przede wszystkim o to, aby znajdowało się ono w cichym i ustronnym miejscu z dala od bawiących dzieci, głośnej telewizji lub kuchni. Niestety realia nie zawsze na to pozwalają. Co zrobić, kiedy mamy do dyspozycji niewielką kawalerkę? Wtedy warto pomyśleć o przearanżowaniu całej przestrzeni. Być może, kiedy spojrzymy na nasze mieszkanie świeżym okiem, okaże się, że drobne przemeblowanie dostarczy nam nowej przestrzeni – idealnej na domowe biuro!
Kiedy wybierzemy już odpowiednie miejsce, musimy zadbać o stosowne biurko, wygodne krzesło oraz oświetlenie. Pamiętajmy, że będziemy od teraz tutaj spędzać minimum 8 godzin dziennie. Powinniśmy zatem zatroszczyć się o odpowiednią pozycję naszego ciała, a także komfortowe oświetlenie dla oczu. Ważna jest także organizacja. Tablica korkowa, kontenerki na dokumenty, półka lub wisząca szafka – mogą nam pomóc w zachowaniu porządku, a przede wszystkim uchroni nas przed gubieniem ważnych dokumentów.
Biurko powinno być dokładnie zaplanowane i uporządkowane. Nie pozwalaj sobie w tej kwestii na bałaganiarstwo! Zainwestuj również w kalendarz, dzięki któremu łatwo Ci będzie spriorytetyzować wszystkie zadania. Wiele osób bez stałego kontaktu z przełożonym „odpuszcza” sobie pewne zawodowe zachowania. Nie powinno tak być, ponieważ z czasem zgubimy dobre nawyki i pozwolimy na chaos w swojej pracy.
Spokój i cisza to podstawa. Jak zorganizować pracę w domu?
Na pytanie o to, jak pracować zdalnie, nie ma jasnej odpowiedzi. Każdy bowiem czerpie z tego typu pracy inne korzyści. Jedni lubią pracować wieczorami, inni nie czują się dobrze wśród ludzi, jeszcze inni potrzebują maksymalnej ciszy do skupienia się. Bez względu na to, jaka jest nasza motywacja i tryb życia – początki mogą być trudne.
Tym, co uratuje każdego pracującego w domu jest odpowiednia rutyna. Kiedy żyjemy samodzielnie lub z partnerem, zadanie nie wydaje się szczególnie skomplikowane. Jednak kiedy w grę wchodzą dzieci, a tym samym większe grono domowników, nagle nasz czas pracy staje się zagrożony. Każda osoba żyjąca z nami ma swoje nawyki, obowiązki, potrzeby. Dlatego pamiętajmy, aby od początku wyznaczać granice i trzymać się określonych wytycznych. Jeśli wprowadzimy w życie konkretne reguły dotyczące naszego czasu pracy, z czasem cała rodzina intuicyjnie się do tego dopasuje. Pomoże przy tym również nowy podział obowiązków. To, że jesteśmy w domu, nie oznacza, że w międzyczasie będziemy w stanie ugotować obiad, posprzątać czy odebrać przesyłkę. Szczera rozmowa wyjaśniająca z domownikami może okazać się tutaj bardzo pomocna.
Pomocne może być również… zachowanie odpowiedniego dress code’u. To, że pracujesz z domu, nie znaczy, że codziennie możesz nosić dresy lub piżamę. Noszenie ubrań, które do tej pory zakładaliśmy do biura często przynosi większe efekty, niż nam może się wydawać.
A co po pracy? Nie zapominaj o sobie!
Wiedząc mniej więcej, jak zorganizować pracę w domu, należy dobrze przemyśleć czas po pracy. Po pierwsze ryzykiem na home office jest zbyt długa liczba godzin spędzana na zadaniach zawodowych. Często czas na lunch, dojazd do pracy czy kawę we wspólnej kuchni przeznaczamy na pracę. To błąd! Pamiętaj, aby w trakcie pracy w domu również mieć przerwy.
W pracy zdalnej kończąc pracę nie zmieniamy swojego miejsca pobytu. Z czasem może to źle oddziaływać na naszą psychikę. Dlatego należy zadbać o odpowiednią organizację czasu po pracy. Zadbajmy o wyjście na spacer, kawę, zakupy czy jogging. W takim trybie pracy jeszcze bardziej niż do tej pory ważne jest hobby.
Przydatne gadżety i sprzęty na home office.
A oto lista praktycznych gadżetów, które wspomogą Cię od pierwszych chwil w pracy zdalnej:
- Notes do zapisywania najważniejszych detali, np., dotyczących poszczególnych klientów;
- Kalendarz, dzięki któremu nie zapomnisz o ważnych wydarzeniach;
- Tablica korkowa lub z magnesami, która pozwoli najważniejsze rzeczy mieć zawsze przed oczami;
- Wygłuszające słuchawki do uszu. Pomogą wyłączyć się z domowego życia;
- Plakat, który zmotywuje Cię do pracy. Nie zapominaj o estetycznych gadżetach – dzięki nim w miejscu pracy jest przyjemniej;
- Podkładka pod nogi lub nadgarstek. Zapewni komfort i wygodę pracy w jednej pozycji.