Plakat wyborczy – jak zrobić dobry projekt?
Poradnik wyborczy
Plakat wyborczy – jak zrobić dobry projekt?
Spis treści:
- Podstawowe elementy dobrego projektu dla jednego kandydata
- Plakat wyborczy – najważniejsze cechy modelu zbiorczego
- Dla kogo dobry projekt plakatu to najlepsza alternatywa?
Plakat wyborczy to obok ulotek wyborczych jedna z najchętniej wybieranych form reklamy podczas kampanii. Jest to rozwiązanie stosunkowo tanie i efektywne. Plakaty z daleka przykuwają wzrok, a to zwiększa szanse na zapamiętanie wśród wyborców i sukces. Jak jednak zrobić dobry projekt, który sprawi, że plakaty wyborcze w pełni zrealizują swoją funkcję?
To proste — plakaty muszą być czytelne, proste w przekazie i estetyczne. Nie muszą zawierać wielu informacji. Mają jak najlepiej prezentować kandydata lub kandydatów i przyciągnąć wyborców do urn. Projektując plakat wyborczy, należy zadbać o to, aby nie dopuścić do przerostu formy nad treścią. Zbyt duża ilość elementów zamieszczanych na plakacie sprawia, że robi się on nieczytelny i mało atrakcyjny. Co gorsze, zbyt duże nasycenie treściami sprawia, że łatwo zgubić odpowiednią gradację ważności informacji.
Podstawowe elementy dobrego projektu dla jednego kandydata
Plakaty wyborcze stanowią podstawową formę prezentacji kandydatów startujących w wyborach. Druk plakatów wyborczych można podzielić na dwie grupy. Jedną grupę stanowią plakaty zbiorcze z prezentacją kandydatów z danego komitetu wyborczego. Drugą i częściej spotykaną grupą są plakaty dla konkretnego kandydata. Projekt plakatu dla kandydata powinien zawierać jedynie najważniejsze informacje identyfikujące jego osobę. W szczególności mowa o zdjęciu kandydata oraz imieniu i nazwisku. Jest to element kluczowy, który musi być doskonale widoczny. Ponadto ważne elementy plakatu to informacja o tym, o jakie stanowisko ubiega się kandydat. Koniecznie musi się pojawić numer listy i okręgu oraz pozycja na liście. Jeżeli kandydat przynależy do jakiejś opcji politycznej, to warto zamieścić w projekcie plakatu logo tego ugrupowania. Plakaty wyborcze powinny również ciekawie podkreślić główny postulat kandydata, czyli jego hasło wyborcze. Jest to element, który identyfikuje kandydata. Każde słowo ujęte w postulacie musi być odpowiednio dobrane i właściwie przedstawione.
Plakat wyborczy – najważniejsze cechy modelu zbiorczego
W przypadku druku plakatów zbiorczych koncepcja jest trochę inna niż w plakatach dla kandydatów. Plakat przedstawiający kilku kandydatów wymaga zgrabnego ujęcia nazwy komitetu wyborczego oraz jego logo. Jest to element najważniejszy, dlatego musi być bardzo dobrze widoczny. Ponadto projekt musi objąć numer listy i okręgu oraz informacje, do jakiej rady jest dana lista wystawiona. Podobnie jak w przypadku plakatów dla jednego kandydata, również w plakacie zbiorczym warto umieścić hasło wyborcze. Plakat wyborczy musi obejmować także ciekawą prezentację poszczególnych kandydatów. Najczęściej wykorzystywana w tym celu jest forma zamkniętych elementów ze zdjęciem i opisem kandydata. Prezentacja kandydata powinna zawierać maksymalnie 3-4 zdania. Oprócz zdjęcia i opisu należy podać także pozycję kandydata na liście.
Dla kogo dobry projekt plakatu to najlepsza alternatywa?
Indywidualne plakaty wyborcze najczęściej wykorzystywane są przez kandydatów na burmistrzów, wójtów czy prezydentów miast. Plakaty zbiorcze są doskonałe dla każdego komitetu wyborczego, któremu zależy na zyskaniu większego poparcia wśród wyborców. W przypadku plakatów zbiorczych najwyżej oceniany kandydat zostać może dodatkowo wyeksponowany. Jest to zabieg szczególnie skuteczny wówczas, gdy taki kandydat cieszy się doskonałą opinią. Jest lubiany i powszechnie rozpoznawany przez wyborców. Projektowanie i druk plakatów to zadania, które warto powierzyć specjalistom. Najbardziej opłacalne są oferty drukarń internetowych. Zapewniają one szybkie terminy realizacji, a przy tym oferują wyjątkowo atrakcyjne ceny.
Sprawdź niezbędne materiały wyborcze