DrukarniaOnline.pl

Papier powlekany niepowlekany różnice zastosowanie

Papier powlekany i niepowlekany - charakterystyka, różnice i zastosowanie

Jednym z głównych czynników różnicujących poszczególne warianty papieru jest skład i zawartość dodatkowych mieszanek uszlachetniających. Wzbogacone o nie papiery powlekane charakteryzują się lepszą wytrzymałością i uchodzą za bardziej eleganckie. Różnic jest jednak znacznie więcej. Sprawdź, kiedy warto zdecydować się na papier powlekany, a kiedy na niepowlekany i od czego to zależy!

 

Spis treści:

 

Papier powlekany – co to oznacza dla materiału?

Wysokiej jakości papier powlekany jest sztywniejszy i trudniej się zagina

Zlecając druk katalogów, broszur lub innych akcesoriów, można wybierać spośród różnych parametrów papieru. Jednym z ważniejszych czynników pozwalających odróżnić od siebie poszczególne rodzaje papieru jest posiadanie lub nieposiadanie specjalnej powłoki. Papier powlekany to materiał wzbogacony o dodatkową warstwę, która nakładana jest na jego wierzchnią część. Powłoka uszlachetnia arkusz, nadając mu gładkości i zmniejszając chłonność farby drukarskiej.

Papiery powlekane zbudowane są więc z dwóch warstw: właściwej, papierowej oraz pigmentowo-klejowej. Dzięki temu produkty te wyróżniają się eleganckim połyskiem i większą wytrzymałością. Warianty te bardzo często wybierane są do druku ekskluzywnych czasopism i materiałów, które mają nie tylko doskonale się prezentować, ale także być jak najprzyjemniejsze w dotyku.

 

Gdzie wykorzystuje się papiery powlekane?

Wysoka jakość papieru, sztywność i odporność na uszkodzenia to cechy pożądane w wielu branżach.

Najczęściej papiery powlekane używane są do druku magazynów i czasopism, a także bardziej prestiżowych gazet. Doskonale sprawdzają się jako klejone katalogi produktowe marek ekskluzywnych oraz brandów, które budują wizerunek ekspercki. Uszlachetniony papier używany jest też do druku niektórych podręczników, okładek książek i fotografii.

W marketingu wykorzystuje się go również do tworzenia eleganckich folderów, wytrzymałych plakatów i estetycznie wykonanych zaproszeń czy wizytówek.

 

Papier niepowlekany – charakterystyka papieru bez uszlachetnienia

Po papierze niepowlekanym można swobodnie pisać

Zgodnie z najprostszą definicją papier niepowlekany to po prostu każdy rodzaj papieru, który nie posiada dodatkowej powłoki uszlachetniającej. Niektóre klasyfikacje zaliczają do tej kategorii także uszlachetnione mieszankami pigmentów naturalnych papiery kredowe, które są cięższe, solidniejsze, bardziej eleganckie od zwykłych, pomimo tego, że wciąż nie mają dodatkowej powłoki zewnętrznej. Inne podejście koncentruje się na papierach offsetowych, czyli najbardziej standardowych rodzajach arkuszy powstałych głównie z drzewnej masy celulozowej.

W każdym przypadku wyróżniamy różne gramatury danego papieru, a arkusze mogą być cięte na dowolne rozmiary. Unikalną cechą papierów, które nie są wzbogacone pigmentami i nie mają powłok zewnętrznych, jest to, że dobrze chłoną farbę i tusz. Dzięki temu produkty te nadają się do ręcznego zapisywania, a do tego z łatwością wykorzystuje się je do druku w domowych i biurowych warunkach.

Z drugiej strony papiery niepowlekane są najbardziej narażone na działanie czynników zewnętrznych. Produkty te świetnie chłoną wodę, przez co szybciej się niszczą. Nie są tak odporne na uszkodzenia mechaniczne, np. darcie lub rwanie. Odmiany te są też w większym stopniu narażone na działanie promieni słonecznych. Wciąż jednak dobrze sprawdzają się do wykonywania bardziej powszechnych broszur, materiałów codziennego użytku i nie tylko.

Warto przeczytać: Czym się różni papier offsetowy od papieru kredowego?

 

Papier niepowlekany stosuje się do produkcji kopert

Zastosowanie papieru niepowlekanego

Papier bez powłoki i wzbogacenia składu wciąż jest zdecydowanie najczęściej używany, czemu sprzyja lekkość i niska cena. Zakres zastosowania papieru niepowlekanego jest bardzo szeroki.

W reklamie może być użyty do druku ulotek reklamowych, broszur produktowych i katalogów. Produkowane z niego są także książki, notesy, kalendarze, gazety i koperty. Wiele zależy również od dodatkowych parametrów arkusza.

 

Papier powlekany a niepowlekany – jakie są największe różnice?

Przyglądając się dokładnie specyfice obydwu produktów, szybko okaże się, że papier powlekany i niepowlekany to zupełnie oddzielne kategorie. Ten pierwszy jest lepszy do codziennego użytku, a także do zapisywania manualnego. Jest znacznie tańszy i może przeszkód może być zadrukowywany techniką cyfrową oraz atramentową. Zdecydowanie łatwiej ulega jednak uszkodzeniom - szybko można go zgnieść i podrzeć, na skutek wilgoci mięknie, a promienie UV prowadzą do blaknięcia wydrukowanego obrazu. Nieodzowną zaletą standardowego papieru bez uszlachetnienia jest niska waga oraz niska cena materiału i druku.

Powlekany papier wykazuje zupełnie inne cechy, co wynika z innego sposobu produkcji. W przypadku papieru kredowego do mieszanki celulozowej dodaje się pigmenty i klej, czasem również dodatkowe związki mineralne. Papiery powlekane mogą być też parafinowane lub gumowane. Co więcej, ze względu na zakres uszlachetnienia wyróżnia się także papier jednostronnie powlekany i papier dwustronnie powlekany. Dodawane pigmenty i inne składniki sprawiają, że papiery te są wytrzymalsze, bardziej odporne na zagniecenia i przede wszystkim nie wchłaniają wilgoci tak jak standardowe. Arkusze kredowe lub inne warianty powlekane są gładkie, przyjemne w dotyku, a kolory są mniej przytłumione, gdyż farba gorzej wchłania się w papier.

Każdy papier jest inny, a porównanie dwóch ogólnych rodzajów arkuszy wymaga pewnych uproszczeń. Można bowiem spotkać się z wyjątkowo grubym arkuszem zwykłego papieru offsetowego, którego wytrzymałość może być wyższa niż odpowiednika powlekanego, ale o najniższej gramaturze.

Powyższej wskazane cechy, które rozróżniają papier powlekany i niepowlekany, jasno pokazują jednak, że papiery powlekane mogą być lepszym wyborem dla osób, którym zależy na estetyce i trwałości finalnego produktu.

 

Który papier będzie najlepszy dla mojego biznesu?

Większość katalogów szytych i klejonych wykonuje się na papierach powlekanych

Wybór papieru to najważniejsza decyzja, która będzie rzutowała na finalny efekt i właściwości danego produktu. Trudno jednak jednoznacznie stwierdzić, który papier jest lepszy - powlekany czy niepowlekany. Wszystko zależy bowiem od przyjętych kryteriów.

Przykładowo, firma z branży odzieżowej, która zamierza wydrukować eleganckie katalogi wywołujące jak najlepsze wrażenie na odbiorcy, powinna zdecydować się raczej na papier powlekany. Jeżeli jednak pragnie się wydrukować ulotki w hurtowej ilości, które będą rozdawane w centrum miasta, wybór papieru powlekanego może nie być uzasadniony ekonomicznie.

Funkcjonalność każdego rodzaju papieru zależy od jego docelowego przeznaczenia. Z pewnością papier uszlachetniony będzie lepszym wyborem wtedy, gdy dany produkt ma być wielokrotnie używany przez dłuższy czas. Jeśli jednak najistotniejszym czynnikiem jest waga, wówczas dużo lepiej będzie wydrukować dany projekt na papierze offsetowym.

Warto przeczytać: Jakie uszlachetnienia druku stosuje się w branży drukarskiej?

 

Papier powlekany i niepowlekany – to warto zapamiętać!

Cięższy, wytrzymalszy, gładki w dotyku i bardzo elegancki papier powlekany przyciąga uwagę odbiorców. Mniej się brudzi, gorzej wchłania wodę i jest odporniejszy na promienie UV. Standardowy papier bez powłoki jest jednak lżejszy i tańszy, dlatego lepiej sprawdzi się w dużych nakładach. Analizując obydwa rodzaje arkuszy - papier powlekany i niepowlekany - warto jednak zawsze pamiętać o tym, że każde zlecenie jest inne, a eksperymentowanie z różnymi rozwiązaniami może popłacać. W razie wątpliwości najlepiej zgłosić się do zaufanej drukarni i zapytać o zdanie ekspertów.