Nowoczesna wizytówka jak powinna wygladać
Informacje
Jak powinna wyglądać nowoczesna wizytówka? Pomysł na nowoczesny projekt
Wizytówka, jak sama nazwa wskazuje, służy do przedstawienia siebie oraz swojej oferty produktów czy usług. Wizytówki to jeden z marketingowych kanałów komunikacji biznesowej, który pozwala na nawiązanie i utrzymanie relacji z kontrahentem. Ich głównym zadaniem jest nakłonienie do zapoznania się z ofertą, a finalnie - do nawiązania współpracy. Aby jednak wizytówka należycie pełniła swoją funkcję, powinna być zaprojektowana zgodnie ze standardami, a także wydrukowana na papierze doskonałej jakości. Jak zadbać o to, by wizytówka budziła wyłącznie pozytywne skojarzenia z marką? Wyjaśniamy najważniejsze kwestie!
Spis treści:
- Design nowoczesnej wizytówki
- Format wizytówki. Określ kształt i wielkość
- Właściwy materiał na nowoczesną wizytówkę
- Wykończenie nowoczesnej wizytówki
- Kod QR - idealne dopełnienie nowoczesnej wizytówki
- Niezbędne dane na wizytówce. Czego nie może na niej zabraknąć
Wykonanie, czyli design nowoczesnej wizytówki

W świecie marketingu najważniejsze jest to, by przekaz był:
- konkretny,
- spójny,
- zachęcający.
Z pewnością jednym z najciekawszych, i przy tym skutecznych - bo zapadających w pamięć, sposobów komunikacji z klientem, jest kreatywna wizytówka. Design wizytówki, odbiegający od tych, które widujemy na co dzień, to najważniejszy element wyróżniający ją spośród stosu innych.
Aby wizytówka przyciągała uwagę, musi być wykonana w sposób nie tylko ciekawy, ale również estetyczny. Istotną kwestią jest to, by wygląd wizytówki nawiązywał do branży firmy, którą reklamujesz. Nowoczesna wizytówka prawnika specjalizującego się w rozwodach, wykonana w formie, którą można przedrzeć na pół wzdłuż perforacji i wręczyć obu stronom, może wydawać się pomysłem nieco szalonym - jednak z pewnością niepowtarzalnym i skutecznym.
Podobnie rzecz ma się w przypadku wizytówek z innych branż, np. gastronomii. Wizytówka pizzerii w postaci kawałków pizzy z całą pewnością wzbudzi uśmiech, a lokal zostanie pozytywnie zapamiętany i chętniej wspomni się o nim w rozmowie ze znajomymi. To przyczynek do doskonałej kampanii marketingu szeptanego.
Prostota i minimalizm
Pod pojęciem nowoczesności może kryć się nie tylko niecodzienna forma, ale również klasyczne wydanie: proste i kontrastowe. Takie formy są najłatwiejsze do zapamiętania, bo, dosłownie czarno na białym, zapisane są tutaj najważniejsze informacje. Projekt nowoczesnej, minimalistycznej wizytówki kojarzy się z powagą, zaufaniem i profesjonalizmem. Pstrokate, bardzo kolorowe wizytówki opatrzone dodatkowo mnóstwem elementów graficznych mogą być źle odebrane przez odbiorcę i kojarzyć się np. z mało poważną, a przez to niegodną zaufania firmą. Estetyczne i schludne wykonanie wizytówki w taki sposób, by czcionka była czytelna, wzory minimalistyczne, a najważniejsze informacje schludnie wyróżnione to jeden ze sposobów na sukces - szczególnie w tych zawodach, w których powaga jest nadzwyczaj istotna.
Wygląd wizytówki dopasowany do branży
Wizytówka firmy pogrzebowej naturalnie musi mieć zupełnie inną szatę graficzną niż sali zabaw dla dzieci. W tym pierwszym przypadku jaskrawe kolory, wielobarwne grafiki czy czcionka, która kojarzy się bardziej z zaproszeniem na urodziny dziecka niż ofertą poważnej firmy, to wizerunkowy strzał w kolano. W przypadku firm z branży rozrywkowej taka forma będzie z kolei jak najbardziej pożądana - a stonowane kolory, prosta czcionka i minimalistyczne grafiki przyniosą efekt wręcz odwrotny do zamierzonego.
Reasumując - ciekawa wizytówka będzie oznaczała coś innego dla każdej branży. Wybierając szatę graficzną i kolorystyczną, kieruj się przede wszystkim tym, co pasuje do Twojej firmy i segmentu rynku, w którym działasz.
Druga bardzo ważna kwestia to dopasowanie formy przekazu do grupy docelowej. Innym językiem i grafikami warto posługiwać się w komunikacji z rodzicami małych dzieci, innym zaś z klientami biznesowymi, z którymi podpisuje się wartościowe kontrakty.
Format wizytówki. Określ kształt i wielkość
Tworzenie wizytówki to nie tylko pomysł na kolorystykę i grafikę. Bardzo ważna kwestia to wielkość wizytówki. Na zbyt małej nie zmieścisz niezbędnych informacji, zaś zbyt duża będzie nieporęczna i zwyczajnie nie zmieści się do portfela. Jakie wymiary ma standardowa wizytówka? To 90x50 mm. Wizytówka o takim standardowym wymiarze bez problemu zmieści się w większości portfeli i wizytowników.
W ostatnich latach dużą popularnością cieszą się wizytówki o nieregularnych kształtach. Popularne są wizytówki w formacie 85x55 mm.
Wybierz właściwy materiał na wizytówkę

Elegancka wizytówka to nie tylko ta o ciekawej i schludnej szacie graficznej, ale również ta, która jest wydrukowana na odpowiednim materiale dobrej jakości. Od lat niezmiennie najpopularniejszym materiałem jest papier. Aby jednak wizytówka prezentowała się estetycznie przechodząc z rąk do rąk, musi być on grubszy i dobrej jakości. Na pierwszym miejscu należy stawiać wytrzymałość.
Dobry papier do wizytówek sprawi, że nie będzie się ona zaginać, gnieść ani rozrywać - zarówno przy dotyku, jak i podczas noszenia w portfelu czy wizytowniku. Warto wiedzieć również o tym, że wizytówki mogą być wykonane z innych materiałów niż papier: to między innymi plastik, metal czy biodegradowalna tektura. Wybierając materiał na wizytówkę, zawsze należy pamiętać o tym, by był on trwały - musi w końcu przetrwać próbę czasu w niezbyt dogodnych warunkach.
Wykończenie nowoczesnej wizytówki
Od tego, jak wygląda wizytówka, zarówno jako nowa, jak i już używana przez jakiś czas, w dużej mierze zależy to, jak firma posługująca się nią będzie odbierana przez klienta. Istotny jest więc wybór nie tylko trwałego i estetycznego materiału do wydruku wizytówki, ale również jej wykończenie. W zależności od indywidualnych preferencji, branży i potrzeb, papier wizytówkowy może być o różnej gramaturze, a także o różnym wykończeniu (błyszczącym lub matowym).
Kod QR - idealne dopełnienie nowoczesnej wizytówki
Wizytówki z własnym logo czy wizytówki dwustronne to ciekawa forma przekazu, która bez wątpienia zostanie dobrze skojarzona i zapamiętana. Warto jednak wziąć pod uwagę jeszcze jeden element, który nie tylko ją wyróżni, ale także ułatwi klientowi komunikację z firmą. To kod QR, który pozwala odbiorcy wizytówki szybko uzyskać istotne informacje o firmie i zakresie jej usług. To również sprytny sposób na poszerzenie wizytówki o te informacje, których nie sposób było w niej zawrzeć ze względu na ograniczone miejsce. Kod QR może prowadzić zarówno do głównej strony firmy, jak i do konkretnej sekcji: cennika, oferty, mapki dojazdu czy mediów społecznościowych.
Niezbędne dane na wizytówce. Czego nie może na niej zabraknąć

Jakie niezbędne dane powinny się znaleźć na wizytówce, aby jak najlepiej pełniła ona swoją funkcję? To przede wszystkim:
- dane osobowe i stanowisko (jeśli to wizytówka specjalisty w danej dziedzinie),
- nazwa firmy,
- logotyp (jeśli istnieje),
- dane kontaktowe,
- zakres świadczonych usług (ogólnie - jeśli to wąska branża, lub rozpisane bardziej szczegółowo - jeśli czujesz taką potrzebę i jest na tyle miejsca, aby je umieścić).
Standardowy format wizytówki z reguły pozwala na umieszczenie takich podstawowych informacji. Nie warto upychać na siłę dodatkowych, jeśli nie są niezbędne albo jeśli nie ma na nie miejsca. Jeśli chcesz zamieścić więcej informacji na wizytówce, to zdecydowanie lepszym wyborem będzie umieszczenie kodu QR przenoszącego do strony www. To w witrynie będzie zamieszczona pełna oferta oraz dodatkowe informacje. To korzystniejsze wyjście niż zadrukowywanie danymi każdego wolnego miejsca na wizytówce.
Podsumowanie
Format wizytówki i jej graficzna forma to najważniejsze czynniki decydujące o tym, czy będzie ona dla klienta atrakcyjna w odbiorze. Wizytówka może być bardzo skutecznym narzędziem biznesowym, które pomoże w reklamowaniu działalności. Pozwala nawiązać i utrzymać kontakt z klientem. Aby jednak dobrze pełniła swoją funkcję i budowała pozytywne skojarzenia z marką, musi być wykonana z uwzględnieniem pewnych standardów, takich jak pomysł, dopasowanie do branży, odpowiedni materiał do druku, czytelność i dane na wizytówce.