Najpopularniejsze formy reklamy zewnętrznej
Informacje
Reklama zewnętrzna: najpopularniejsze formy i rodzaje outdoorowe
Praktycznie żadna firma nie może się rozwijać się ani zwiększać liczby swoich klientów bez sprawnych narzędzi reklamowych. Inwestujemy w ulotki, kampanie w social mediach, pozycjonowanie oraz w wiele innych dodatkowych rozwiązań, które umacniają wizerunek naszego biznesu na rynku. Jedną z form reklamy o najdłuższej historii jest z pewnością reklama zewnętrzna, której elementy spotykamy każdego dnia. Mnogość narzędzi marketingowych sprawia, że wybranie najlepszej formy promocji stanowi często nie lada wyzwanie. Z naszego artykułu dowiesz się, jakie są najpopularniejsze rodzaje reklamy zewnętrznej!
Spis treści:
- Reklama zewnętrzna – co to jest?
- Wielkoformatowe rodzaje reklamy zewnętrznej
- Mniejsze formaty reklam outdoorowych
- Ile kosztuje ten typ reklamy?
- Gdzie umieszczać reklamę zewnętrzną?
Co to jest reklama zewnętrzna?

Reklama zewnętrzna, coraz częściej nazywa outdoorową, to reklama głównie dużego formatu, którą spotykamy w otwartej przestrzeni publicznej. Jej najważniejszym zadaniem jest zatem dotarcie do konsumentów, przebywających na zewnątrz np. gdy są w drodze do pracy, na zakupach czy w restauracji. Ze względu na obszar promocji możemy spotkać różne formy reklamy zewnętrznej, które przedstawiamy w dalszej części poradnika.
Dobrze przemyślana reklama zewnętrzna ma szansę dotrzeć do szerokiego grona odbiorców i zapisać w pamięci klientów. Może również informować ich o określonej inicjatywie, wydarzeniu czy promocji, zachęcać do podjęcia kontaktu czy udostępniać dane kontaktowe. Dobrym przykładem działania uświadamiającego znaczenie reklam są banery lub ekrany z napisami “tu może być Twoja reklama”. W ten sposób pokazuje się potencjalnym reklamodawcom, jak wiele osób może zobaczyć promocję zamieszczoną w często uczęszczanym miejscu.
Wielkoformatowe formy reklamy zewnętrznej
Rozwój nowoczesnych technologii sprawił, że reklama zewnętrzna daje nam praktycznie nieograniczone możliwości. Możemy zainwestować w promocję na wysokim budynku, w środkach komunikacji miejskiej czy na wybranych słupach ogłoszeniowych. Im więcej możliwych miejsc prezentacji, tym większe zainteresowanie reklamodawców.
Wśród najpopularniejszych form reklamy zewnętrznej możemy wskazać:
- reklamę wielkoformatową: czyli wszelkie banery reklamowe o niestandardowych wymiarach pokrywające np. fasady budynków czy stadionów;
- citylight: najczęściej podświetlony plakat reklamowy, który znajduje się np. za szybą witryny sklepowej;
- billboardy: są to najczęściej tablice czy specjalnie wydzielone miejsca do prezentacji plakatów reklamowych o największych formatach.
Bez względu na to, który typ reklamy zewnętrznej wybierzemy, powinniśmy pamiętać o tym, aby zwrócić szczególną uwagę na jakość tych narzędzi promocji. Druk wielkoformatowy powinien być zlecony profesjonalistom, którzy posiadają w swojej ofercie nie tylko profesjonalne materiały, ale również odpowiednie zaplecze sprzętowe. Tutaj nie ma miejsca na półśrodki - duży plakat czy baner musi być dopracowany w najdrobniejszym szczególe. Tylko w ten sposób zapewni przedsiębiorcom pożądany przekaz i, co za tym idzie, lepszy efekt.
Mniejsze formaty reklam outdoorowych

Wśród mniejszych rodzajów reklamy zewnętrznej innych niż wspomniane już billboardy reklamowe, reklamy świetlne czy wielkoformatowe np. w postaci siatki winylowej, można wymienić między innymi:
- X-baner - to jedna z najpopularniejszych form reklamowych, która zyskała popularność dzięki mnogości zastosowań. X-baner jest lekki, stworzony na aluminiowej konstrukcji, dzięki czemu można go przenosić w wiele miejsc.
- Roll-up - czyli rozwijany baner na składanym stelażu. Idealnie sprawdzi się na wyjazdach firmowych, targach, wystawach, konferencjach, itp.
- Folie One Way Vision - które są aplikowane na szybach, sklepowych witrynach i innych powierzchniach przeszklonych. Dzięki niewielkim otworom przepuszczają światło dzienne do wnętrz, a jednocześnie są efektowną formą reklamy.
- Folie monometryczne - można je z powodzeniem naklejać na wszystkich powierzchniach, które są gładkie i stabilne.
- Windery - w kształcie flag reklamowych.
- Ścianki reklamowe
- Szyldy i tablice reklamowe
- Podświetlane kasetony - przyciągające wzrok potencjalnych odbiorców głównie po zmroku.

Koszt reklamy zewnętrznej
Na finalną cenę reklamy zewnętrznej wpływa wiele czynników. Od rozmiaru wydruku, przez miejsce promocji, skończywszy na czasie prezentacji. Jeżeli nie posiadamy w swojej firmie działu graficznego, wówczas warto skorzystać z gotowych szablonów, które proponują często profesjonalne drukarnie.
Gdzie najlepiej korzystać z reklamy outdoorowej?
Wybór umiejscowienia konkretnych rodzajów reklamy zewnętrznej bezpośrednio będzie wpływać na ich skuteczność dotarcia do potencjalnego klienta. Warto przede wszystkim wcześniej zastanowić się nad miejscem regularnego przebywania konsumenta i dobrze dobrać punkt, w którym umieszczamy naszą reklamą outdoorową. Zupełnie inną grupę odbiorców pozyskamy, umieszczając reklamę zewnętrzną przy obiektach zabytkowych, a inną przy wiatach przystankowych.
Do najpopularniejszych miejsc, w których wykorzystywana jest reklama outdoorowa należą przede wszystkim:
- standy przy bardzo ruchliwych drogach,
- widoczne fasady wysokich budynków,
- przystanki i komunikacja miejska,
- wysepki i tablice w galeriach handlowych.
Tutaj oczywiście w największej mierze jesteśmy ograniczeni przez ogólnoobowiązujące przepisy prawne i wymogi lokalnych samorządów, które bezpośrednio regulują możliwości reklamowania. Dlatego przed podjęciem jakichkolwiek inwestycji, zawsze warto skontaktować się z właściwym organem i doprecyzować możliwości oraz kwestie dystrybucji wybranej reklamy outdoorowej.