Najczęściej popełniane błędy w projektowaniu
Informacje
Najczęściej popełniane błędy w projektowaniu
Spis treści:
- Po pierwsze – brak spadów
- Po drugie – zbyt niska rozdzielczość bitmap
- Po trzecie – niewłaściwy format pracy
- Po czwarte – źle dobrana kolorystyka
Wykonanie projektu ulotki lub plakatu wymaga dbałości o detale. Niestety podczas pracy nad projektami graficy często popełniają sporo błędów. W rezultacie mogą one prowadzić do problemów w uzyskaniu satysfakcjonujących efektów druku.
Każda drukarnia online i stacjonarna, powinna zatem zadbać o to, aby druk ulotek i jej podobnych realizacji był bezbłędny. Poniżej przedstawiamy kilka najczęściej pojawiających się błędów:
Po pierwsze – brak spadów
Ten błąd to jeden z najczęściej spotykanych w drukarniach. Podczas realizacji projektów takich jak druk wizytówek czy druk ulotek graficy często zapominają o spadach. Każda przeznaczona do realizacji kompozycja graficzna, winna być wyprowadzana na spad. Oznacza to, że projekt powinien obejmować naddatek, który na końcu zostanie odcięty. Za sprawą tego rozwiązania, zarówno ulotki, jak i wizytówki, możemy otrzymać w pełni zadrukowane od krawędzi do krawędzi.
Po drugie – zbyt niska rozdzielczość bitmap
Problem związany z niską rozdzielczością bitmap jest innym powszechnym błędem. Bardzo często zdjęcia, które doskonale prezentują się na ekranach monitorów, w druku wychodzą niewyraźne. Zagęszczenie pikseli inaczej jest reprezentowane na monitorze a inaczej na maszynie drukarskiej. To, co posiada dużą rozdzielczość na ekranie monitora, podczas realizacji druku wizytówek może nie dać już tak zadowalającego efektu. Drukarnie online operują tutaj definicją „rozdzielczość w dpi”, co oznacza zagęszczenie punktów na cal. Przyjmuje się, że minimalna rozdzielczość, z którą możliwe jest uzyskanie satysfakcjonujących wydruków zdjęcia to 200 dpi. Warto pamiętać o tym, aby podczas wyboru plików graficznych, dobierać je rozsądnie. Koniecznie trzeba sprawdzać rozdzielczość przy finalnie zadanym rozmiarze zdjęcia. Wykorzystuj w projekcie tylko te zdjęcia, które zapewnią właściwą rozdzielczość w określonych rozmiarach realizacji, a unikniesz rozczarowań.
Po trzecie – niewłaściwy format pracy
Dosyć często zdarzają się sytuacje, w których klient zamawia druk w jednym formacie, a przesyła projekt w zupełnie innym rozmiarze. Dobrym przykładem jest zamówiony druk ulotek w formacie A5, a do drukarni online przekazywany jest projekt w programie WORD w formacie A4. W takich sytuacjach drukarnia nie może przyjąć pliku do realizacji, gdyż jest on niezgodny ze specyfikacją zamówienia. Skalowanie projektów nie leży w gestii drukarni z wielu względów. Głównie chodzi o to, że pomniejszona praca może stracić np. na czytelności tekstów. Z kolei powiększona grafika będzie miała słabszą rozdzielczość, a co za tym idzie słabszą jakość wydruku.
Po czwarte – źle dobrana kolorystyka
Czwartym powszechnie spotykanym problemem jest błędna kolorystyka pracy. Chodzi tu o kolorystykę fontów, bitmap czy innych obiektów. Często są zapisywane w palecie RGB, a drukowane w drukarniach w palecie CMYK. W wielu drukarniach problem ten nie jest traktowany jako błąd, a kolory są automatycznie konwertowane do przestrzeni barw CMYK. Niestety istnieje wówczas ryzyko, iż wydruk nie będzie w pełnie zadowalający oraz spójny z zamysłem projektu. Ponadto stwarza to ryzyko, że małe czcionki mogą być rozmyte, ponieważ po konwersji do palety CMYK, będą nadrukowane poprzez połączenie 4 farb.