DrukarniaOnline.pl

Marketing polityczny - co to takiego?

Czym jest marketing polityczny?

Spis treści:

 

Marketing polityczny nie różni się specjalnie od tradycyjnego marketingu. Za jego pośrednictwem promuje się polityków, partie, bądź też program polityczny. Najczęściej marketing ten nasila się w określonym czasie, czyli wtedy, gdy zbliżają się wybory. Wtedy też można natknąć się na przeróżnego rodzaju plakaty wyborcze, czy wizytówki wyborcze.

 

Jak zdefiniować marketing wyborczy?

Marketing polityczny jest dość szeroką dziedziną. Zajmuje się głównie analizą procesów zachodzących w środowisku politycznym. Bada zachowania odbiorców reklam wyborczych. Wskazuje, które działania marketingu politycznego są skuteczniejsze i mocniej wpływają na świadomość i reakcje odbiorców. To szczególnie ważne w kontekście planowania wydatków na materiały wyborcze. Szczególnie takie jak plakaty wyborcze, wizytówki wyborcze, druk ulotek, który realizuje się w dużych nakładach. Dzięki marketingowi politycznemu poszczególni kandydaci są bardziej rozpoznawalni. Działania marketingowe prowadzi się również po to, aby pokazać przynależności kandydata do określonej partii politycznej. Czasami po to, aby pokazać, że np. kandydat niezależny identyfikuje się z programem wyborczym danego ugrupowania.

  Marketing polityczny - co to takiego?

 

Czy marketing polityczny odgrywa dużą rolę przed wyborami?

Kiedy zbliżają się wybory każdy, kandydat chce zaprezentować się swoim wyborcom z jak najlepszej strony. Większość kandydatów wykorzystuje do tego proste i skuteczne zabiegi marketingowe, np. druk ulotek. To najtańszy sposób na to, aby przedstawić sylwetkę kandydata oraz główne założenia programowe. Jednocześnie jest to doskonały sposób na to, aby przyciągnąć uwagę wyborców. Sposób pokazania przynależności politycznej zależy przede wszystkim od charakteru wyborów. Dla każdego kandydata podstawowym celem jest zaistnienie w świadomości wyborców. Nie jest to jednak cel nadrzędny. Celem najważniejszym jest głos oddany na kandydata lub ugrupowanie polityczne. Marketing polityczny skupia się na działaniach, które mają sprawić, że wyborcy oddadzą swój głos. Nie każdy wyborca śledzi na co dzień działania kandydata i zna jego przekonania. Gdy zbliżają się wybory, bardzo istotną kwestią jest to, by wyróżnić się na tle pozostałych kandydatów. Każdy kandydat korzysta z takich rozwiązań jak plakaty wyborcze, czy wizytówki wyborcze. Zatem zrobienie czegoś oryginalnego nie jest to wcale takie proste. Dlatego też ważne jest to, by odpowiednio zrozumieć środowisko i dotrzeć do wyborców. Każdy sztab wyborczy powinien zadać sobie dwa następujące pytania. Czym się kierują wyborcy? Co robią pozostali rywale w walce o uzyskanie przeważającej liczby głosów w wyborach? Kiedy już sztab wyborczy będzie znać odpowiedź na te pytania, może opracować odpowiednią strategię. Taką strategię, która pozwoli dotrzeć do szerokiego grona wyborców i odpowiedzieć na ich najważniejsze potrzeby. W marketingu politycznym na skalę globalną bardzo ważną rolę odgrywają środki masowego przekazu. Mimo to, najprostsze formy marketingu jak druk ulotek czy plakaty wyborcze, też powinny byś stosowane. Szacuje się bowiem, że kandydat zostanie zapamiętany, jeśli jego reklama pojawi się co najmniej kilkanaście razy.

 

Jak wygląda marketing polityczny w czasie wyborów?

Czas wyborów to niewątpliwie bardzo elektryzujący okres dla kandydatów. Najważniejsze jest to, by dany polityk mógł zaistnieć w świadomości wyborców. Najlepiej, by był to pozytywny wizerunek, chociaż osoby wzbudzające kontrowersje też odnoszą sukces. Kampania wyborcza to bardzo intensywna gra. Wygra ten, któremu uda się przekonać do siebie jak największą liczbę osób uprawnionych do głosowania. Marketing polityczny to nie tylko ulotki, wizytówki, czy plakaty, ale także debaty i happeningi. Spotykaj się z wyborcami. Odpowiadaj na różne pytania i poruszaj tematy, które mają znaczenie dla wyborców. Skuteczny marketing polityczny w czasie wyborów to proces niezwykle złożony. Sukces w kampanii wyborczej odnoszą sztaby wyborcze, które potrafią trafnie analizować otaczające środowisko i potrzeby wyborców. Wygrywa ten, kto potrafi dobrać odpowiednie metody i praktyki marketingu politycznego. Ten, kto skuteczniej reaguje i dopowiada na działania konkurencji.