DrukarniaOnline.pl

Marketing lokalny poradnik

Marketing lokalny – jak reklamować firmę na rynku regionalnym?

Promowanie biznesu w obrębie konkretnego regionu to inaczej marketing lokalny. Taka forma promowania marki polega głównie na wykorzystywaniu reklamy internetowej oraz budowaniu pozytywnych relacji pomiędzy firmą a potencjalnymi klientami. Chcesz dowiedzieć się, jak promować firmę w rodzimym mieście? W tym poradniku znajdziesz najważniejsze wskazówki, które sprawią, że promocja miejscowej firmy będzie naprawdę skuteczna.

 

Spis treści:

 

Na czym polega marketing lokalny?

Właścicielka małego lokalnego biznesu

To nic innego, jak działania marketingowe polegające na wykorzystaniu internetu np. portali społecznościowych do promocji, a także standardowe interakcje z odbiorcami w wybranym regionie, np. rozdawanie ulotek reklamowych. Jeśli chodzi o zakres działań w ramach reklamy firmy w najbliższym otoczeniu, mowa tu głównie o obszarze prowadzenia czynności wyłącznie w obrębie lokalnej społeczności.

Firma działająca na niewielkim obszarze, która chce wypromować swoje usługi lub produkty wśród klientów w najbliższym otoczeniu, powinna dobrze zaplanować marketing lokalny. Chodzi tutaj zarówno o działania z marketingu internetowego, jak i klasyczne formy promocji stacjonarnie.

Budowanie pozytywnego wizerunki marki i przyciąganie uwagi potencjalnych klientów w ramach marketingu lokalnego wcale nie musi być trudne. Wystarczy wykorzystać dostępne media miejscowe, drukowane materiały reklamowe oraz usługi pozycjonowania strony www. To podstawa, aby firma w danym regionie mogła rozpocząć skuteczną promocję. Odpowiednie planowanie działań promocyjnych może sprawić, że koszty będą niskie, a zwrot z inwestycji czasu i pieniędzy zadowalający. Dlaczego warto inwestować w lokalną reklamę?

Marketing lokalny to szereg działań, które umożliwiają zbudowanie pozytywnego wizerunku marki oraz zwiększenie jej rozpoznawalności w najbliższym otoczeniu. Do zalet z pewnością należy zaliczyć:

  • Poprawa widoczności marki – wdrożenie działań w ramach reklamy regionalnej to dobry sposób na wypromowanie usług i produktów wśród odbiorców z najbliższego otoczenia.
  • Mocniejsza pozycja biznesu wobec konkurencji na lokalnym rynku – prowadzenie działalności gospodarczej na małym terenie wymaga zupełnie innego podejścia aniżeli budowanie biznesu ogólnokrajowego lub międzynarodowego. Im lepiej zaplanowana jest reklama lokalna, tym większe szanse na poprawę wiarygodności marki na mniejszym rynku.
  • Trwałe relacje z klientami – reklama firmy na niewielkim obszarze może przekładać się na pozytywniejsze relacje z potencjalnymi klientami. Im lepszy wizerunek marki na rynku zbudujesz, tym większą będziesz mieć szansę na zdobycie stałej klienteli.
  • Niewielkie koszty prowadzenia kampanii reklamowej – firma lokalna nie musi pokrywać wysokich nakładów finansowych na kampanie marketingowe. Te są o wiele tańsze w porównaniu do działań skierowanych na rynek międzynarodowy lub krajowy.
  • Wiele możliwości promocji firmy – w tym przypadku do prowadzenia działań marketingowych można wykorzystać wizytówkę firmy w Google Moja Firma, lokalną telewizję, media społecznościowe, a także drukowane reklamy zewnętrzne, np. ulotki.

W niektórych branżach marketing na rynku lokalnym jest najważniejszy, np. w gastronomii, jak zareklamować lokal gastronomiczny? Jeśli chodzi o biznes prowadzony tylko dla najbliższego otoczenia, to właśnie restauracje, kawiarnie najczęściej potrzebują wsparcia i porad, jak promować lokalną firmę.

Powyższe elementy to tylko kilka atutów wynikających z poprawnego wdrożenia reklamy dla swojego niewielkiego biznesu. Wbrew pozorom marketing na terenie konkretnego miasta lub miejscowości może przynieść naprawdę zadowalające efekty, a przede wszystkim przełożyć się na wzrost liczby stałych klientów firmy.

 

Wybrane sposoby promocji firmy na rynku lokalnym

Kobieta czekająca na klienta w kawiarni

Promowanie biznesu poprzez marketing regionalny powinno obejmować działania online i offline. Zawsze warto połączyć te dwa sposoby komunikacji z potencjalnymi klientami. W ten sposób można dotrzeć do większej liczby odbiorców i zbudować pozytywny wizerunek marki, szczególnie na lokalnym rynku. Poniżej przedstawiamy kilka sprawdzonych metod umożliwiających wdrożenie skutecznej kampanii reklamowej.

 

Lokalny marketing w sieci

Do potencjalnych klientów w obrębie najbliższego otoczenia przedsiębiorstwa można dotrzeć przede wszystkim przez internet. W tym celu warto wykorzystać kilka sprawdzonych metod działania, dzięki którym reklama lokalna przynosi naprawdę zadowalające efekty. Jeśli chodzi o skuteczne sposoby działania, na wyróżnienie zasługuje kilka z nich.

  • Wizytówka Google Moja Firma – utworzenie i personalizacja wizytówki firmowej w Google to dobry pomysł, aby lokalnie wypromować swój biznes. Dlaczego? To w 100% darmowa metoda na skuteczny marketing. Warto pamiętać, że dobrze przygotowana wizytówka Google powinna zawierać dokładny adres firmy, aktualne zdjęcia, dane kontaktowe i teleadresowe, godziny otwarcia, profil biznesowy oraz adres www witryny (jeśli istnieje).
  • Katalogi firm online – w celu pozyskania dodatkowych klientów z lokalnego rynku, warto postarać się o wpis swojej firmy do katalogów firm online. Dzięki temu potencjalni klienci będą w stanie szybciej wyszukać dany biznes blisko swojego miejsca zamieszkania.
  • Prowadzenie kampanii wizerunkowych w mediach – reklama regionalna to także aktywne działania związane z promowaniem marki, np. przez influencerów lub osoby znane w danej miejscowości. Wystarczy zaplanować kampanię reklamową, nakierować ją na mieszkańców najbliższego otoczenia firmy i wyemitować, np. spot reklamowy w social mediach.
  • Grupy miejscowe i media społecznościowe – w ramach marketingu lokalnego można dodawać posty sponsorowane w mediach, a także na portalach społecznościowych, np. w grupach tematycznych.
  • Działania SEO i content marketing – tej kwestii nigdy nie można ignorować. Skuteczne działania w ramach marketingu lokalnego to pozycjonowanie witryny na konkretne frazy, np. nazwy miejscowości lub dzielnic miasta. To także budowanie contentu na stronie internetowej, który będzie związany z miejscowym biznesem i budowany na podstawie jasno określonego planu działania.
  • Marketing szeptany – w tym przypadku marketing opiera się na prowadzeniu dyskusji w sieci, np. w serwisach tematycznych, aby nakierować innych użytkowników na produkty, usługi lub konkretny biznes lokalny.

To najpopularniejsze formy marketingu regionalnego, gdzie działania są prowadzone wyłącznie online. Aby skutecznie zwiększyć rozpoznawalność marki i pozyskać dodatkowych kontrahentów, warto sprawdzić: Jak reklamować firmę nie tylko w internecie?

 

Wydarzenia lokalne jako skuteczne narzędzie marketingowe

Miejscowe społeczności często organizują publiczne wydarzenia, w których może wziąć udział prawie każdy. W przypadku działań marketingowych to doskonała opcja, aby skutecznie wypromować firmę wśród potencjalnych odbiorców. Można to zrobić na kilka sposobów:

  • wystawić stoisko firmowe z produktami lub usługami,
  • zostać sponsorem organizowanego eventu,
  • rozwiesić firmowe banery wokół terenu, gdzie odbywa się wydarzenie.

To kilka sposobów, które umożliwiają promowanie biznesu bez dużych nakładów finansowych z wykorzystaniem miejscowych wydarzeń publicznych.

 

Materiały promocyjne niezbędne do promocji lokalnej firmy

Oprócz działań online warto też zainwestować w drukowane materiały marketingowe. Dobrym wyborem są produkty DrukarniOnline, która zajmuje się drukowaniem:

Materiały drukowane mogą posłużyć do promowania firmy w ramach reklamy zewnętrznej, np. na targach branżowych w najbliższej okolicy lub przy okazji współpracy z innym biznesem w mieście. Wszelkie drukowane oznaczenia w postaci wielkoformatowych bannerów i innych materiałów promocyjnych skutecznie wspierają marketing lokalny firmy.

Więcej w artykule: Poradnik: stwórz swoją firmową wizytówkę

Jak zatem prowadzić marketing w danej miejscowości, aby ten był jak najskuteczniejszy? Najlepiej połączyć kilka metod działania: kampanie internetowe, pozycjonowanie SEO oraz prowadzenie lokalnej reklamy z użyciem materiałów drukowanych. To najskuteczniejszy sposób umożliwiający zaplanowanie działań tak, aby firma osiągnęła zamierzony sukces.

 

Marketing lokalny – podsumowanie

Reklama firmy powinna być przede wszystkim skuteczna. Aby osiągnąć zamierzone efekty, warto dobrze zaplanować przyszłe działania. Przed rozpoczęciem jakichkolwiek czynności trzeba przygotować strategię, która poprawi wizerunek firmy na miejscowym rynku i przyciągnie uwagę potencjalnych klientów. Marketing lokalny zawsze powinien obejmować działania online oraz offline z użyciem materiałów reklamowych drukowanych przez profesjonalną drukarnię.