DrukarniaOnline.pl

Logo a logotyp – różnice i definicje

Logo a logotyp – czym się różnią?

Logo i logotyp to kluczowe elementy identyfikacji wizualnej każdej marki, ale czy wiesz, czym się od siebie różnią? Dobrze zaprojektowane logo pomaga budować rozpoznawalność firmy, a odpowiedni logotyp wzmacnia jej profesjonalny wizerunek. Sprawdź, jakie są różnice między logo a logotypem, jakie cechy powinny mieć dobrze zaprojektowane znaki graficzne i jak je efektywnie wykorzystać w marketingu.

 

Spis treści:

 

Logo to znak graficzny będący głównym elementem identyfikacji wizualnej przedsiębiorstwa. Najczęściej składa się z sygnetu oraz logotypu, które są ze sobą połączone. A zatem to reprezentacja wizualnej koncepcji marki, zaprojektowanej w celu wyróżnienia przedsiębiorstwa na rynku wśród konkurencji.

Budowa logo jest dość prosta. Kompletne logo = sygnet + logotyp + slogan reklamowy (opcjonalnie).

A zatem dobre logo, które przyciągnie uwagę potencjalnych odbiorców i pomoże umocnić renomę marki na rynku, powinno być zbudowane z następujących elementów:

  1. Znak graficzny – określany sygnetem, który powinien być ściśle powiązany designem z profilem działalności przedsiębiorstwa.
  2. Logotyp – to także element graficzny, ale składający się z liter. To jeden ze składowych elementów logo zaliczany do części typograficznej, podobnie jak slogan lub hasło reklamowe.

Projektując logo, możesz też posłużyć się tzw. tagline. To krótki tekst reklamowy, który ma wzmocnić przekaz marketingowy i nakierować odbiorców na daną markę.

Zgodnie z Ustawą Prawo własności przemysłowej logo, a nawet logotyp może stać się znakiem towarowym. Według ustawy to wyrazy, znaki, rysunki, litery, cyfry, a nawet kolory1.

 

Czym jest sygnet?

Sygnet to po prostu znak graficzny. Często stanowi centralną część logo identyfikującego przedsiębiorstwo. Wyróżnikiem takiego elementu identyfikacji wizualnej marki jest fakt, że nie zawiera tekstu. To wyłącznie symboliczna forma przekazu reklamowego, która powinna być spójna z profilem prowadzonej działalności.

Celem tworzenia sygnetu jest wzmocnienie rozpoznawalności marki na rynku – nawet bez konieczności używania logo przedsiębiorstwa.

 

Tagline — co to jest?

Taglie to element istotny w projektowaniu identyfikacji wizualnej marek, które chcą mocno wyróżnić się na rynku. Przydaje się wtedy, kiedy sygnet i logotyp nie wskazują bezpośrednio na to, czym zajmuje się dana marka. Kilka prostych słów opisujących charakter działalności to świetne rozwiązanie.

Projektując logo, staraj się pamiętać o tym, aby tagline był maksymalnie krótki i napisany wyraźnym fontem. W przypadku drukowanych materiałów reklamowych takich, jak ulotki, broszury i plakaty tagline może być niewidoczny, kiedy nie zachowasz optymalnych proporcji pomiędzy tekstem a znakiem graficznym.

Przeczytaj także: Torby reklamowe z logo — co jest trendy?

 

Co to jest logotyp?

Zgodnie ze sztuką projektowania identyfikacji wizualnych dla firm logotyp jest graficznym przedstawieniem nazwy firmy, marki lub nawet produktu. To istotna część identyfikacji wizualnej, która uzupełnia przekaz marketingowy. W praktyce logotyp może być używany jako odrębny znak – podobnie jak sygnet.

Logotyp skupia się na typografii, która powinna zawierać, np. inicjały przedsiębiorstwa lub całą kompletną nazwę. Taki znak służy do skutecznej identyfikacji marki i z reguły jest konkretniejszy niż sygnet.

 

Logo a logotyp — różnice

Logo to cały znak firmowy, który może składać się z grafiki, tekstu lub ich połączenia, natomiast logotyp to część tekstowa logo, czyli nazwa marki zapisana w określonym stylu.

Tabela 1: Różnice pomiędzy logo a logotypem

Cecha

Logo

Logotyp

Format

Wyłącznie znak graficzny

Typografia z elementem grafiki

Przeznaczenie

Główna identyfikacja marki

Dodatkowy element identyfikacyjny

Budowa

Składa się z logotypu, sygnetu i często tagline, czyli hasła reklamowego marki

Indywidualny znak typograficzny do użycia w logo lub jako odrębny element identyfikacji wizualnej marki

Źródło: Opracowanie własne

Logo i logotyp mogą być stosowane zamiennie. Wszystko zależy od tego, jaki jest profil prowadzonej działalności gospodarczej. Już na etapie projektowania możesz ustalić, w jaki sposób stworzyć logo i logotyp, aby w połączeniu ze sobą stanowiły całość, ale po rozłączeniu wciąż nadawały się do użycia jako element identyfikacji marki.

Po rozłączeniu otrzymujesz dwa elementy identyfikujące markę: logotyp z nazwą przedsiębiorstwa oraz pozostałości z logo, czyli sygnet z ewentualnym taglinem.

 

Idealne logo powinno być przede wszystkim: przejrzyste, zgodne kolorystycznie z całą identyfikacją wizualną marki, wskazujące na misję i cele przedsiębiorstwa, a także proste w odbiorze.

Już na etapie projektowania takich elementów graficznych staraj się dbać o to, aby tworzone znaki i typografia umożliwiały budowanie silnego wizerunku marki. Zgodnie z aktualnymi trendami staraj się stawiać na minimalizm, prosty przekaz oraz pełną responsywność znaku – powinien nadawać się do druku małoformatowego, a także wykorzystywania w rozwiązaniach digitalowych.

Skorzystaj z praktycznego poradnika: Skuteczna reklama cukierni – jak ją stworzyć? Sprawdź!

 

Co wyróżnia dobry logotyp?

Pomiędzy logo i logotypem są spore zależności. W praktyce typograficzny znak powinien mieć podobne cechy jak całe logo. W tym przypadku pamiętaj też o tym, aby logotyp:

  • jasno wskazywał na nazwę przedsiębiorstwa;
  • nie był nadmiernie ozdobny, aby odczytanie nazwy było łatwe;
  • nadawał się do użycia jako odrębny znak identyfikujący markę.

W momencie projektowania identyfikacji wizualnej przedsiębiorstwa, a przede wszystkim logo i logotypu pamiętaj o kilku prostych zasadach: stawiaj na prostotę, minimalizm i przede wszystkim dbaj o spójność przekazu.

 

Jak możesz wykorzystać logo w promocji firmy?

Logo to podstawowy element identyfikujący markę, dlatego możesz je wykorzystać na wiele sposobów. W praktyce używaj go na wszystkich materiałach reklamowych, które tworzysz dla swojej firmy, czyli na ulotkach, wizytówkach, plakatach, bannerach wielkoformatowych, a nawet na kalendarzach, które rozdajesz swoim kontrahentom na koniec roku.

Profesjonalnie zaprojektowane logo użyjesz też na stronie internetowej, dokumentach firmowych, w prezentacjach i raportach, a nawet w stopce e-mail, aby wzmocnić rozpoznawalność marki i zyskać profesjonalny wizerunek w oczach potencjalnych klientów i kontrahentów biznesowych.

 

Logo a logotyp – podsumowanie

Kiedy tworzysz logo marki, nie możesz pominąć projektu logotypu. Oczywiście da się zbudować skuteczną identyfikację marki wyłącznie na logotypie – pamiętaj jednak, że po czasie może się okazać, że do zaplanowanych działań marketingowych sam znak typograficzny będzie niewystarczający.

Sytuacja wygląda podobnie, kiedy chciałbyś używać wyłącznie sygnetu. Możesz to robić, ale dla nowych firm na rynku takie działania kompletnie nie mają sensu – nikt nie będzie w stanie rozpoznać Twojej marki po samym znaku graficznym bez logotypu i krótkiego sloganu promocyjnego.

Zarówno logo, logotyp, jak i wszystkie inne znaki identyfikujące przedsiębiorstwo projektuj w formacie wektorowym. Zyskasz swobodę w dostosowywaniu grafik do potrzeb różnych materiałów drukowanych oraz digitalowych. Unikniesz ryzyka, że stworzone znaki graficzne będą niewyraźne po pomniejszeniu lub powiększeniu.