DrukarniaOnline.pl

Koperta firmowa: projekt, druk i możliwości wykorzystania

Koperta firmowa - jakie korzyści może przynieść koperta z logo firmy?

 

Koperty z logo firmy mogą przynieść jej więcej korzyści, niż może się wydawać. Firmowa koperta to przede wszystkim doskonały środek marketingowy, dzięki któremu można zwiększyć rozpoznawalność marki. Koperta z firmowym nadrukiem buduje również pozytywne skojarzenia z marką - wyróżnia ją na tle setek innych. Takie koperty to więc istotny element identyfikacji wizualnej marki, który pozwoli dotrzeć do świadomości nawet najbardziej wyczulonych klientów.

 

Spis treści:

 

Czym są koperty firmowe?

firmowa koperta okolicznościowa

Koperta firmowa to nic innego jak klasyczna koperta, która została spersonalizowana o takie elementy jak:

  • dodanie logo firmowego;
  • adresowanie przy użyciu nadruku - danych nie wpisuje się odręcznie;
  • elementy graficzne i kolorystykę charakterystyczną dla danej marki;
  • wydzielone pole adresowe i nadawcze.

Koperty z logo firmowym stanowią więc bardzo ważny element identyfikacji wizualnej danej marki, tak samo jak papier firmowy, ulotki, wizytówki czy strona www. We wszystkich kanałach komunikacji powinna być zachowana spójność wizualna, co znacznie wzmacnia siłę identyfikacji i pozwala utrwalić elementy charakterystyczne dla danego przedsiębiorstwa w świadomości klientów.

 

Koperty z nadrukiem firmowym jako element brandingu

List wysłany pocztą, napisany na firmowym papierze oraz zapakowany w firmową kopertę to sposób komunikacji, który jest dobrze odbierany przez partnerów biznesowych i klientów. W ten sposób okazuje się bowiem drugiej stronie szacunek i prezentuje profesjonalne podejście do najdrobniejszych elementów. W końcu poświęciliśmy czas na to, by list napisać i wydrukować, a następnie go wysłać.

papier i koperta firmowe z nadrukowanym logo

Każdy klient odbierze to jako zaangażowanie w kontakty z nim. Zamiast kolejnego e-maila, pisanego prawdopodobnie na podstawie szablonu, otrzymuje on spersonalizowaną korespondencję. Koperta firmowa, w której otrzyma przesyłkę, stanowi istotny element identyfikacji wizualnej firmy z co najmniej kilku powodów. To:

  • wyróżnienie klienta - z pewnością również wolisz otrzymywać spersonalizowaną korespondencję, niż być odbiorcą masowo rozsyłanych, anonimowych komunikatów. Klient, który otrzymuje kopertę z logo firmy, skrywającą adresowany do niego list, personalizowane podziękowanie za współpracę, zaproszenie czy ważną informację, czuje się potraktowany wyjątkowo, a przez to chętniej skorzysta z okazji/oferty;
  • utrwalanie wizerunku marki - branding to przede wszystkim logo, kolorystyka, a także styl komunikacji. To proste, a przy tym skuteczne zabiegi stosowane przez wszystkie większe firmy. Z pewnością jesteś w stanie skojarzyć charakterystyczne logo, rodzaj i kolor czcionki czy szatę graficzną z daną firmą - telekomunikacyjną, elektroniczną, a nawet gastronomiczną. Dokładnie o to chodzi - taki przekaz koduje się w podświadomości, dzięki czemu, gdy tylko zobaczysz któryś z tych charakterystycznych elementów, od razu kojarzysz go z właściwą firmą. Takie zabiegi jak najbardziej mają sens również w przypadku małych, nawet lokalnych firm - w końcu każdy gigant zaczynał kiedyś tak samo!
  • uwiarygodnienie marki - to bardzo ważne przede wszystkim wówczas, gdy jest ona obecna na rynku stosunkowo niedługo i nie jest jeszcze bardzo rozpoznawalna. Zadbanie o spójny przekaz i spójność wizualną to istotny element budowania jej wiarygodności. Zwykłe, gładkie koperty wypisywane odręcznie, a także ich zawartość, która jest pisana na zwykłej, białej kartce, to korespondencja, jakiej wiele - i zapewne prędzej czy później zniknie pomiędzy innymi papierami, zupełnie nie wyróżniając się na ich tle.

Powiązany artykuł: Jak zbudować wizerunek swojej firmy w 4 krokach?

 

Jak zaprojektować kopertę firmową?

co powinno się znaleźć na kopercie firmowej

Projekt koperty firmowej z łatwością wykonasz w programie graficznym. Wystarczy wybrać rozmiar strony (adekwatny do wymiarów koperty, na której mają się znaleźć wybrane elementy graficzne), a następnie zamieścić te elementy w odpowiednich miejscach.

Zanim jednak przystąpisz do tworzenia projektu, pamiętaj o tym, by był on zgodny z wymogami Poczty Polskiej! Każdy element na kopercie musi znajdować się w odpowiednim miejscu:

  • pole nadawcy - w tym miejscu, w którym zwykle wpisuje się dane nadawcy, możesz umieścić firmowe logo i dane adresowe firmy (lewa górna ćwiartka);
  • pole znaku opłaty pocztowej - w tym miejscu nie umieszczaj żadnych elementów graficznych - musi ono pozostać puste, bo to właśnie tam trafia znaczek pocztowy lub znajduje się w nim adnotacja o umowie z Pocztą Polską (chodzi o szybsze i tańsze przesyłki w przypadku firm, które miesięcznie wysyłają bardzo dużo listów). W tym miejscu znajduje się przeważnie stempel pocztowy “Opłata pobrana” (prawa górna ćwiartka);
  • pole informacyjne - to ta przestrzeń na kopercie, w której umieszcza się między innymi naklejkę “priorytet”. Drukowanie czegokolwiek w tym miejscu nie ma większego sensu, ponieważ zostanie zaklejone na poczcie (lewa dolna ćwiartka);
  • strefa kodowa - to przestrzeń, w której Poczta Polska umieszcza kod kreskowy i w tym miejscu również nic nie powinno się znajdować (cała długość dolnej krawędzi i kawałek prawej krawędzi).

Projektując kopertę firmową, postaw na estetyczne minimum - a więc zagospodaruj pole nadawcy. Tam umieść logo/nazwę firmy i jej adres. Możesz jednak pójść dalej i już na etapie projektu przygotować spersonalizowaną grafikę, która będzie zawierała nie tylko podstawowe elementy, ale także np. motto firmy, sentencję, cytat czy nawet zdjęcie. W przypadku koperty z okienkiem (takie są wybierane najczęściej do przesyłania korespondencji firmowej), do dyspozycji jest z kolei jej cała tylna strona. To dobre miejsce na dodatkowe elementy graficzne, jak np. świąteczny motyw, gdy wysyłasz życzenia bożonarodzeniowe.

Powiązany artykuł: Papier firmowy - jak zrobić dobry projekt dla wyjątkowej marki?

 

Koperta firmowa: wymiary i standardowe rodzaje

Oprócz tego, co znajduje się na kopercie firmowej, ważnym elementem procesu projektu jest wybór formatu i rodzaju koperty.

Najpopularniejsze typy kopert firmowych, jeśli chodzi o rozmiary, to:

Typ koperty

Wymiary koperty

Najczęstsze przeznaczenie koperty

B6

125 x 176 mm

pocztówki, widokówki, kartka A4 złożona dwukrotnie, zdjęcia

B5

176 x 250 mm

przesyłanie korespondencji urzędowej, umów

B4

250 x 353 mm

przesyłanie materiałów marketingowych, a także niewielkich przesyłek, dyplomów, kalendarzy - korespondencji większej niż kartka A4, której nie powinno się zaginać

C6

114 x 162

przesyłanie listów, dokumentów księgowych, faktur

C6/5

114 x 229 mm

przesyłanie dokumentów, fotografii, drobnych przedmiotów

C5

162 x 229 mm

przesyłanie dokumentów, fotografii, drobnych przedmiotów

C4

229 x 324 mm

przesyłanie złożonych papierów w formacie A4

 

Dodatkowo często używane są również koperty w formacie DL, o wymiarach 110x220 mm. Doskonale nadają się do przesyłania arkusza papieru A4, który został dwukrotnie złożony wzdłuż dłuższej linii. Te koperty wyróżnia elegancki wygląd i podłużny kształt, dlatego często są wykorzystywane do przesyłek o szczególnym znaczeniu - tych najbardziej eleganckich i uroczystych.

Powiązany artykuł: Formaty papieru: A, B, C, DL – wymiary i zastosowanie w druku

 

Podsumowanie: dlaczego warto mieć koperty firmowe?

Koperty firmowe to dobry wybór zarówno pod kątem biznesowym, jak i dbania o relacje międzyludzkie. Z jednej strony bowiem są istotnym elementem brandingu i pozwalają na zwiększenie rozpoznawalności marki, a także na budowanie pozytywnych skojarzeń z nią. Z drugiej zaś klient otrzymujący korespondencję z nadrukowanym swoim imieniem i nazwiskiem czuje się wyróżniony, co zdecydowanie ociepla relacje z firmą i sprawia, że jest bardziej skłonny do polecania jej innym.