kolory-w-reklamie
Informacje
Kolory w reklamie i marketingu. Jak je wykorzystywać?
Projektowanie materiałów marketingowych wymaga doświadczenia, wiedzy oraz praktycznej znajomości programów graficznych. Istotnym zagadnieniem są kolory w reklamie, które stanowią podstawę do skutecznej komunikacji marketingowej. Odpowiednio dobrane barwy do projektów digitalowych i drukowanych przekładają się na skuteczność przekazu. W celu stworzenia skutecznej strategii marketingowej niezbędne jest zaznajomienie się z zagadnieniami psychologii koloru w reklamie.
Spis treści:
- Psychologia koloru w reklamie – na czym polega?
- Funkcje kolorów w reklamie
- Jak dobierać kolory w marketingu?
- Znaczenie kolorów w marketingu a płeć
- Popularne kolory w reklamie dla zawołań CTA
- Kolory w reklamie i marketingu a sprzedaż – podsumowanie
Psychologia koloru w reklamie – na czym polega?
Kolory w marketingu odgrywają kluczową rolę, szczególnie jeśli chodzi o oddziaływanie poszczególnych barw na emocje odbiorców, np. przekazu reklamowego. Psychologia koloru w reklamie dotyczy tego, jakie uczucia i emocje wywołują konkretne kolory.
Świadomość znaczenia poszczególnych kolorów jest kluczowa, szczególnie na etapie projektowania strategii kampanii reklamowej oraz podczas projektowania materiałów promocyjnych. Początkujący graficy powinni też znać podstawowe zagadnienia związane z paletami kolorów CMYK i RGB. To niezbędna wiedza, aby projektować skuteczne materiały promocyjne do wykorzystania w internecie oraz do wydruku.
Dla znacznej grupy odbiorców przekazu reklamowego kolor jest najważniejszym czynnikiem determinującym poziom zainteresowania produktem lub usługą. Barwy dzielimy przede wszystkim na ciepłe i zimne, tony, a także na odcienie i schematy. Zależnie od celu marketingowego należy stosować takie zestawienie barw, które będzie skutecznie oddziaływać na doznania odbiorcy.

Funkcje kolorów w reklamie
Znaczenie kolorów reklamie ma przełożenie na poziom zainteresowania klientów stworzonymi materiałami promocyjnymi. Jeśli przygotujesz mało wyrazisty projekt i nie dopasujesz barw do potrzeb konkretnej grupy odbiorców, prawdopodobnie nie osiągniesz zamierzonych celów sprzedażowych.
Kolory w reklamie mają kilka funkcji:
- Wpływają na pozytywny wizerunek marki w oczach potencjalnych klientów – przyjazne barwy spotykają się zawsze z pozytywnym odbiorem.
- Zmieniają sposób postrzegania marki na rynku – dobrze dopasowane kolory w reklamie umożliwiają wyróżnienie się z oferty.
- Pobudzają emocje konsumenckie – kolory takie, jak: czerwony, pomarańczowy oraz fioletowy mogą wzbudzać skrajne emocje u odbiorców. To dobry sposób, aby wprowadzić potencjalnego klienta w stan ekscytacji podczas przeglądania materiałów marketingowych.
Kolory w marketingu pozwalają też wyeksponować istotne treści w drukowanych materiałach reklamowych. Kontrasty i mocne odcienie zwracają uwagę konsumentów, nawet jeśli przekaz nie jest kierowany bezpośrednio do danej osoby. Znaczenie kolorów w reklamie przekłada się też na poprawę czytelności przygotowanych materiałów, uwypuklanie istotnego przekazu oraz możliwość uporządkowania zawartości, np. treści zamieszczonej na bannerach reklamowych1.

Dobrze dopasowane barwy to elementarna część każdego projektu reklamowego – zarówno drukowanego, jak i digitalowego. Kolory w reklamie i marketingu stanowią też łącznik pomiędzy tekstem, grafiką a identyfikacją wizualną przedsiębiorstwa. Im lepiej dopasujesz barwy do swojego projektu, tym skuteczniej przyciągniesz uwagę potencjalnych klientów.
Jak dobierać kolory w marketingu?
Każdy, kto zajmuje się tworzeniem kampanii reklamowych i przygotowywaniem materiałów promocyjnych digitalowych lub do druku, powinien znać znaczenie kolorów w marketingu. Już na etapie planowania strategii reklamowej warto poznać zagadnienia psychologii koloru w reklamie. Dzięki temu łatwiej dopasujesz kluczowe barwy, które przełożą się na skuteczność przekazu marketingowego.
Poniżej przedstawiamy kilka zasad, dzięki którym dopasujesz odpowiednie kolory w reklamie. To przydatna wiedza, nawet jeśli projektujesz prosty szyld reklamowy – zewnętrzną formę reklamy, która wciąż działa.
Kolory powinny być zgodne z wartościami marki
Jeśli firma stawia na ekologię, innowacyjne rozwiązania technologiczne i przejrzysty przekaz, kolory powinny jasno na to wskazywać. Przykładowo: kolor zielony symbolizuje harmonię, świeżość i rozwój zgodnie z naturą. Kiedy przekaz marketingowy ma wskazywać na bezpieczeństwo współpracy, koniecznie postaw na tę barwę.
Staraj się też wykorzystać kolorystykę wynikającą z identyfikacji wizualnej przedsiębiorstwa. Najrozsądniejsze wyjście to tworzenie projektów reklamowych w oparciu o barwy zastosowane w firmowym logo.
Spójność to podstawa
Aby maksymalnie wykorzystać znaczenie kolorów w reklamie, staraj się tworzyć materiały promocyjne tak, aby zarówno te drukowane, jak i digitalowe były ze sobą spójne. Przykładowo: tworząc katalog reklamowy z produktami, spróbuj wykorzystać design na stronie sklepu internetowego. Dzięki temu potencjalni odbiorcy nie poczują znaczącej różnicy, przeglądając różne materiały wykorzystywane w kampanii reklamowej.
Wykorzystaj znaczenie kolorów w reklamie
Aby zmaksymalizować skuteczność przekazu reklamowego, poznaj znaczenie poszczególnych barw. Dzięki temu na etapie projektowania materiałów drukowanych i do wykorzystania w ramach promocji w social mediach zastosujesz barwy, które będą oddziaływać na emocje klientów.
Żółty kolor wykorzystaj wtedy, kiedy chcesz wywołać u odbiorców uczucie radości, szczęścia oraz nawiązać do pozytywnej energii emanującej z przedsiębiorstwa. Aby przekaz reklamowy był skuteczniejszy, dobrym wyborem jest kolor pomarańczowy. To symbol determinacji i pragnienia.

Aby nieco ostudzić emocje w ramach przekazu reklamowego, możesz wykorzystać kolor niebieski, który symbolizuje stabilizację. Warto połączyć go z czernią, aby wybrana forma reklamy nie była aż nadto spokojna. Czerń wywołuje i odbiorców poczucie tajemniczości i wnosi elegancję w design marki.
Nie bój się eksperymentować
Jeśli tworzysz bannery dwustronne lub inne materiały reklamowe, nigdy nie bój się eksperymentować. To oczywiście niesie ze sobą pewne ryzyko – otóż nie każde zestawienie kolorystyczne będzie korzystne z punktu widzenia marketingowego. Poznaj dokładnie znaczenie kolorów w reklamie i na tej podstawie wypróbuj różne zestawienia kolorystyczne w przygotowywanych projektach.
Zestawienie ze sobą czerni i bieli (kwintesencja elegancji, luksusu), koloru żółtego z pomarańczowym (radość i pozytywna energia), a także pastelowych odcieni różu i beżu (spokój, stabilizacja) to najlepsze z możliwych połączeń.
Przekaz związany z oddziaływaniem kolorów w marketingu powinien być dopasowany do charakterystyki potencjalnego klienta. Tutaj dobrym pomysłem jest stworzenie tzw. buyer persona. W ten sposób łatwiej ustalisz, jakie kolory w reklamie i marketingu będą najrozsądniejszym wyborem, aby zwiększyć poziom sprzedaży i zainteresowania marką na rynku.
Znaczenie kolorów w marketingu a płeć
Ustalenie grup docelowych odbiorców reklamy to nie wszystko. Na etapie dopasowywania kolorów na potrzeby projektu materiałów reklamowych i promocji w internecie warto też ustalić, czy odbiorcami są kobiety, czy mężczyźni.
Kobiety chętniej utożsamiają się z przekazem wykorzystującym takie barwy, jak: niebieski, fioletowy i zielony. Choć różowy kolor jest często utożsamiany z kobiecą osobowością, to jednak nie zawsze sprawdzi się jako skuteczna forma przekazu marketingowego.
W przypadku mężczyzn zagadnienia związane z psychologią kolorów wskazują, że z pozytywnym odbiorem łączy się kolor czarny, ciemny niebieski oraz zielony.
Popularne kolory w reklamie dla zawołań CTA
Call To Action to wezwania odbiorcy do działania. Warto z nich korzystać we wszystkich materiałach promocyjnych, a także na stronach internetowych. Wszędzie tam, gdzie dochodzi do bezpośredniej interakcji z potencjalnym klientem, warto spróbować takiej formy przekazu. Odpowiednio zaprojektowane infografiki, teksty CTA oraz przyjazna kolorystyka mogą mieć realny wpływ na poziom zainteresowania ofertą przedsiębiorstwa.
Kolor niebieski budzi zaufanie wśród odbiorców, a więc może być wykorzystywany do nienachalnych wezwań do działania. Jeśli chcesz zwrócić uwagę klienta i zachęcić do natychmiastowego działania – wykorzystaj kolor żółty – ostrzegawczy (np. promocyjna cena produktu), pomarańczowy (informując o konieczności szybkiego działania) lub czerwony, który mocno pobudza zmysły i od razu rzuca się w oczy.
Wybór barwy do wezwań Call To Action powinien być też podyktowany tym, jakie są bazowe kolory projektu materiałów marketingowych oraz barwy identyfikacji wizualnej przedsiębiorstwa. Zawsze staraj się tworzyć spójny przekaz, który zachęci odbiorcę do interakcji, ale jednocześnie nie będzie zbyt nachalny, co wiązałoby się z negatywnymi odczuciami.
Kolory w reklamie i marketingu a sprzedaż – podsumowanie
Jest wiele czynników, które wpływają na to, jak odbierana jest konkretna reklama. Kolory to kluczowy z determinantów sposobu postrzegania materiałów promocyjnych przez wybrane grupy odbiorców. Wpływ kolorów na sprzedaż dzielimy na trzy odłamy, na podstawie których możesz dopasować kolory przygotowywanych materiałów reklamowych.
- Klient spontaniczny – w celu wypromowania wyprzedaży, outletów oraz cyklicznych promocji przyciągających uwagę emocjonalnych klientów, zastosuj kolor: czerwony, pomarańczowy, czarny i ewentualnie niebieski.
- Klient rozsądny – taką grupę odbiorców można nazwać klientami oszczędnymi. W tym przypadku do przekazu reklamowego wykorzystaj kolor granatowy, turkusowy i odcienie szarości, które nie wzbudzają zbyt wiele ekspresji.
W przypadku stałych klientów np. sklepów odzieżowych możesz zastosować pastelowe barwy, np. fiolet, jasny niebieski, pudrowy róż i beż. Takie barwy wywołują u odbiorcy pozytywne emocje i umożliwiają umocnienie pozytywnego wizerunku marki.
Podsumowując: psychologia koloru w reklamie i marketingu odgrywa kluczową rolę. Im lepiej dopasujesz barwy w projektach graficznych na potrzeby reklamy w sieci i materiałów drukowanych, tym skuteczniej przyciągniesz uwagę potencjalnych klientów.