DrukarniaOnline.pl

jakie-sa-rozmiary-plakatow

Formaty plakatów – charakterystyka i zastosowanie

Wielkość plakatu reklamowego ma przełożenie na skuteczność prowadzonych działań marketingowych. Dobrze dopasowany format plakatu to podstawa, aby wydrukowany projekt przyciągnął uwagę potencjalnego klienta i zapadł odbiorcy w pamięć na dłużej. Drukarnia Online zajmuje się wydrukiem różnych formatów plakatów, które stanowią doskonałą formę reklamy zewnętrznej jako uzupełnienie działań reklamowych, a także do promocji kinowych. Poznaj popularne rozmiary plakatów i oceń, jak duży format będzie odpowiedni w konkretnej sytuacji.

 

Spis treści:

 

Plakaty – czy to wciąż skuteczna forma reklamy?

Plakaty reklamowe stanowią podstawową formę reklamy zewnętrznej, która jest wykorzystywana przede wszystkim w przestrzeni publicznej, w hipermarketach, a także w galeriach handlowych. Oczywiście format plakatu przekłada się na skuteczność przekazu. Wbrew pozorom większy rozmiar afiszu wcale nie przekłada się na poziom zainteresowania potencjalnych odbiorców – a przynajmniej nie w każdej branży.

Przykładowy plakat reklamowy w przestrzeni publicznej.

Kilka powodów, dla których warto zdecydować się na różne rozmiary plakatów reklamowych to: efektywność kosztowa (oddziałuje na potencjalnych klientów już od pierwszej chwili powieszenia w przestrzeni publicznej), możliwość umieszczenia plakatu w dowolnie wybranych miejscach, poprawa wiarygodności firmy korzystającej z takiej formy reklamy oraz możliwość szybkiego przyciągnięcia uwagi odbiorców.

Według danych sprzed kilku lat przygotowanych w ramach badań firmy Nielsen nawet 51% badanych osób przechodzących w pobliżu powieszonych plakatów, zauważyło kampanie prowadzone z wykorzystaniem różnych formatów plakatów reklamowych. Plakaty reklamowe o różnych rozmiarach przekładają się na większy poziom zainteresowania ofertą przedsiębiorstw w branży usług prawniczych oraz edukacji.

 

Formaty plakatów – przegląd popularnych wymiarów

Choć maszyny drukarskie i metody produkcji materiałów reklamowych stale się zmieniają, standaryzacja formatów plakatów promocyjnych od wielu lat pozostaje bez zmian. Dzięki temu gotowe projekty mogą być bezproblemowo drukowane w każdym miejscu, a w tym w Drukarni Online.

Najpopularniejsze formaty plakatów wykorzystywanych podczas prowadzenia kampanii promocyjnych firm to:

  • Format A1 (594 x 841 mm) – to wielkoformatowy plakat reklamowy, który można wykorzystać przede wszystkim do promocji produktu, usługi lub marki w przestrzeni publicznej. Najczęściej drukowane z “uszlachetnieniami” oraz lakierem matowym albo UV.
  • Format A3 (297 x 420 mm) – jest nieco większy od rozmiaru plakatu A4 i idealnie sprawdzi się do druku reklamy na witryny szkolne, sklepowe oraz materiały informujące o promocjach, konkursach i istotnych wydarzeniach.
  • Format A4 (210 x 297 mm) – idealnie nadaje się do drukowania plakatów reklamowych dla firm zajmujących się usługami w branży beauty, dla szkół językowych, a także dla przedsiębiorców świadczących usługi związane ze sprzątaniem nieruchomości.
Plakat filmowy w przestrzeni publicznej.

Popularne formaty plakatów można zamówić w Drukarni Online. W tym przypadku dostępne są wersje A1, A2, A3, B1, B2, B3. Jeśli chodzi o plakat, rozmiar arkusza papieru ma ogromne znaczenie w kwestii widoczności wydrukowanego materiału promocyjnego. Jeśli afisz ma być widoczny z daleka, wtedy powinien być nieco większy, np. w formacie plakatu do druku A1 lub B1.

 

Jak dobrać rozmiar plakatu?

Standardowy rozmiar plakatu to A4 lub A3, aczkolwiek nie ma żadnych przeciwwskazań, aby zamówić nieco inny wymiar. Wielkość plakatu powinna być zawsze dopasowana do sposobu komunikacji firmy z otoczeniem oraz miejscem, gdzie zostanie zamocowany afisz. Format plakatu B1 dobrze sprawdzi się w przestrzeni publicznej, gdzie reklama powinna być widoczna z daleka.

Przed wyborem konkretnego rodzaju plakatu, warto ustalić:

  • cel prowadzonych działań marketingowych,
  • miejsce montażu afiszu,
  • charakter reklamy oraz poziom skomplikowania projektu,
  • grupę odbiorców.

Mniejszy format plakatu, np. A4 czy nawet A5 można zastosować na witrynach lub słupach ogłoszeniowych, które najczęściej są oglądane z niewielkiej odległości. Dobrze dopasowana wielkość plakatu to gwarancja, że zaplanowana forma reklamy będzie skuteczna i przyniesie zamierzone efekty, czyli przyciągnie uwagę potencjalnych odbiorców.

 

Formaty plakatów w działaniach reklamowych

Działania reklamowe prowadzone przez agencje marketingowe wcale nie ograniczają się do zastosowania jednego formatu plakatu. Kilka popularnych rozmiarów afiszów stosowanych w reklamie to:

  • Format A – zdecydowanie prym wiodą tu plakaty w rozmiarze A4 i A3, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby zastosować też nieco większe formy reklamy, np. w formacie plakatu A1. Materiały reklamowe w rozmiarach z tej kategorii dobrze sprawdzą się w działaniach promocyjnych firm usługowych, sklepów, a także placówek edukacyjnych.
  • Format B – w tym przypadku są to najczęściej ulotki reklamowe, które informują o promocjach, dodatkowych usługach lub ograniczonej czasowo ofercie firmy w celu przyciągnięcia uwagi klienta.
  • Format C – to raczej format ulotek, który dobrze sprawdzi się do drukowania podziękowań, zaproszeń oraz innych materiałów promocyjnych wysyłanych do kontrahentów, np. listownie.

Ogólnie plakaty formaty plakatów dzielimy na małe, średnie oraz duże. Te największe można wydrukować na wysokiej gramaturze papieru, dzięki czemu będą odporne na zniszczenia, a przygotowany projekt zachowa swoją szczegółowość.

 

Plakaty w promocji kinowej – jakie formaty stosować?

Wymiary plakatu filmowego są dość specyficzne i wykorzystywane wyłącznie do promocji kinowych. Wymiar plakatu tego typu to najczęściej 610 x 915 mm. To standardowy rozmiar plakatu, który można umieścić na ekspozycji w witrynach kinowych oraz na słupach ogłoszeniowych. Alternatywnie można wykorzystać format plakatu A4, aczkolwiek ten nie zawsze pomieści wszystkie informacje o kinowych premierach tak, aby przekaz był czytelny i przyjazny dla odbiorcy.

 

Gdzie zamówić plakat w wybranym formacie?

Zamówienie na plakaty reklamowe w wybranym formacie warto złożyć w Drukarni Online. Oferta firmy to nie tylko standardowe rozmiary plakatów, ale także afisze filmowe oraz cyfrowe, które doskonale sprawdzą się jako element kampanii promocyjnej festiwalu, wydarzenia sportowego lub po prostu działań marketingowych w firmie.