DrukarniaOnline.pl

Jak zareklamować lokal gastronomiczny?

 

Marketing restauracji: jak skutecznie reklamować lokal gastronomiczny?

Dobry lokal gastronomiczny powinien przyciągać gości wspaniałymi przysmakami i ciekawym wystrojem. To pewne. Ale czy tyle wystarczy? Niekoniecznie. Prowadzenie lokalu gastronomicznego wymaga również solidnego marketingu i doskonałej organizacji pracy. Bez względu na to, czy będzie to bar, restauracja czy kawiarnia, postaw na profesjonalną promocję lokalu. Najpopularniejsze opcje reklamy to ulotki składane, podkładki na tacki, notesy klejone i katalogi szyte!

To jednak nie wszystko - promocja lokalu offline i online to dopiero drugi krok. Pierwszym, najważniejszym, jest solidny biznesplan. Bez tego ani rusz - bo w przeciwnym wypadku wszystkie działania marketingowe będą podejmowane spontanicznie i niekoniecznie będą ze sobą spójne. Zacznij więc od solidnego przemyślenia: co, gdzie i dla kogo, a dopiero potem: jak!

 

Spis treści:

 

Marketing restauracji zacznij od początku – oferta lokalu i jej grupa docelowa

ulotki dla loaklu gastronomicznego

Niezależnie od tego, czy prowadzisz małego food-trucka z “gotowcami”, czy niewielką restaurację serwującą domowe obiady, czy też luksusowy lokal, w którym można zjeść wykwintne dania, początek działalności (i pierwszy krok do sukcesu) to dokładnie te same kroki. Musisz dobrze przemyśleć:

  • grupę docelową;
  • sposób i język komunikacji;
  • cele, jakie chcesz osiągnąć.

Wydaje się banalne i wręcz niepotrzebne? Praktyka pokazuje jednak, że to właśnie najważniejsze kroki, od których w największej mierze zależy sukces działalności. Niespójne działania, a także zmiana języka komunikacji czy identyfikacji wizualnej marki co jakiś czas to najczęściej popełniane błędy na początku prowadzenia firmy, które w wielu przypadkach kojarzą się po prostu z brakiem doświadczenia, chwytaniem się różnych desek ratunku, a także niestety niewielkim profesjonalizmem.

W takim przypadku, nawet jeśli smak i jakość dań mogłaby się obronić sama, to takie nietrafione działania marketingowe mogą sporo namieszać i przynieść niekorzystny efekt.

 

Komu oferujesz usługi?

klienci restauracji

Odpowiedź na pytanie o to, jak reklamować restaurację, powinna więc brzmieć: to zależy, komu ją reklamujesz. Określenie grupy docelowej to najważniejszy krok przy ustalaniu strategii marketingowej - bo od tego zależy forma i język reklamy, a także miejsca, w których będziesz promować lokal.

Inne działania i w innej formie należy bowiem podjąć, gdy z ofertą wychodzisz do studentów, a inne, gdy Twoją grupą docelową są poważni przedstawiciele klasy średniej lub wyższej. Naturalnie każdej grupie możesz zarekomendować to samo - ale w inny sposób. Marketing dla restauracji w niewielkim mieście, które nie jest zbyt atrakcyjne turystycznie i z której przeważnie korzystać będą mieszkańcy tego miasta, musisz prowadzić inaczej niż w dużym mieście, przez które przewija się mnóstwo turystów, w tym wielu obcojęzycznych i będą to raczej pojedyncze wizyty.

Ulotki reklamujące foodtrucka serwującego tanie, szybkie dania nie tylko powinny prezentować się inaczej wizualnie niż te reklamujące elegancką restaurację. Dystrybucja takich materiałów reklamowych powinna również odbywać się w innych miejscach.

 

Jak chcesz komunikować się ze swoimi klientami?

Drugim krokiem marketingu restauracji jest obranie jednego, spójnego kierunku komunikacji z klientami. Chodzi nie tylko o identyfikację wizualną (to nie tylko logo, ale również kolorystyka, charakterystyczny styl grafiki czy czcionki), ale również o język komunikacji.

Niemożliwe byłoby spełnienie tego punktu bez powyższego: bo strategia komunikacji wiąże się bezpośrednio z obraną grupą docelową. Skuteczna reklama dla gastronomii to ta, która:

  • zawiera najważniejsze informacje związane z działalnością lokalu;
  • zachęca do skorzystania z oferty;
  • budzi pozytywne skojarzenia i wyróżnia się jakimś elementem, który pozwoli zapamiętać lokal.

Dlatego dobrze przemyśl strategię przed podjęciem działań: bo możesz wydać mnóstwo pieniędzy na reklamę restauracji, która nie przyniesie niemal żadnych efektów, a możesz również niewielkim kosztem szybko osiągnąć sukces. To, co się stanie, w bardzo dużej mierze zależy od przemyślenia działań!

Jeśli jesteś dopiero na początku planowania działań, lub prowadzisz już lokal i dotychczasowa reklama w gastronomii nie przynosi oczekiwanych efektów, warto skorzystać z dwóch rozwiązań.

Pierwsze to przykład reklamy restauracji na podstawie działań konkurencji. Wybierz się do konkurencyjnego lokalu jako gość i przeanalizuj jej działania: od atmosfery w lokalu, przez wygląd ulotki restauracji i menu, a także sposób komunikacji obsługi z klientami. Niech naturalnie będzie to tylko inspiracja: kopiowanie pomysłów nigdy nie kończy się dobrze! Chodzi o to, by wyróżnić się na tle konkurencji i przyciągnąć klientów oryginalnymi pomysłami. Czy to ma prawo się udać, jeśli powielisz strategię konkurencji? Odpowiedź jest jasna!

Drugie rozwiązanie to skorzystanie z usług agencji marketingowej, która profesjonalnie wesprze Cię w działaniach.

Powiązane artykuły: Ulotka restauracji lub kawiarni: jak zaprojektować skuteczną ulotkę gastronomiczną?

 

Na czym zależy Ci najbardziej, promując lokal?

wystrój restauracji

Reklama gastronomiczna z założenia ma przyciągnąć klientów i zapewnić lokalowi obrót. Warto jednak przemyśleć, jakie jeszcze efekty chcesz osiągnąć poprzez promocję restauracji. 

Pozyskanie nowego klienta to jedna sprawa. Na tym jednak nie koniec relacji - drugim krokiem powinna być próba nawiązania z nim trwałej relacji, tak, aby powrócił do lokalu i ponownie skorzystał z oferty. Im więcej osób ze sobą przyprowadzi przy ponownej wizycie, tym lepiej - bo polecenia przekazywane osobiście mają największą moc. W ten sposób naturalnie rozszerzy się sieć klientów!

Dlatego marketing w restauracji nie powinien ograniczać się tylko do zareklamowania jej oferty. Warto zadbać również o to, by:

  • wnętrze lokalu było przyjemne i stwarzało przyjemną atmosferę, w której chce się przebywać;
  • menu, ulotki, katalogi i inne materiały promocyjne znajdujące się w lokalu subtelnie, a przy tym skutecznie zachęcały klienta do ponownego skorzystania z oferty, a także by budziły pozytywne skojarzenia z lokalem;
  • klient był skłonny do wypróbowania nowych pozycji z menu.

Reasumując: ulotka reklamowa restauracji to niedrogi, a przy tym skuteczny sposób na pozyskanie nowych klientów i poszerzenie grona stałych bywalców. Warunkiem do tego, by tak się stało, są jednak przemyślane i spójne działania.

 

Sposoby promocji lokalu gastronomicznego

Ulotka informacyjna to najpopularniejszy sposób reklamy i jednoczesnego zaproszenia klienta do skorzystania z oferty. Oprócz tego są jednak jeszcze inne możliwości, po które warto sięgnąć!

 

1. Uniwersalna moc ulotek

menu w formie ulotki

Jednym z najskuteczniejszych sposobów na reklamę lokalu gastronomicznego bez wątpienia są wspomniane już ulotki firmowe. To doskonała inwestycja promocyjna. Można zamieścić w nich ofertę lokalu np. menu. Jeśli lokal prowadzi catering lub dowozi posiłki, to ulotki stają się wręcz niezbędne. Najlepszym materiałem na tego rodzaju reklamę jest papier kredowy o gramaturze 130 g. Jest to bardzo ekonomiczne rozwiązanie, a druk 1000 sztuk to koszt rzędu 100-120 złotych netto.

 

2. Ulotki składane czy katalogi szyte

W każdej restauracji, barze czy kawiarni znajdziesz kartę menu. Oprócz funkcji informacyjnej ma ona także znaczenie marketingowe. Karta menu wykonana solidnie, na materiale dobrej jakości podnosi prestiż lokalu. Najpopularniejszą formą kart menu są katalogi szyte i ulotki składane. Menu lokalu musi być odpowiednio duże, czytelne i wygodne dla Klientów.

Najczęściej stosuje się menu w formie katalogów szytych formatu A4. Równie często można spotkać menu w formie ulotki składanej do formatu DL lub do formatu A4. Co do zasady, w przypadku kart menu najlepiej dobierać papier o najwyższej gramaturze, np. kreda mat 300 g. Menu będzie trwalsze i dłużej będzie się dobrze prezentować - a to świadczy przecież o poziomie lokalu. Cena produkcji kart menu może być nawet kilkukrotnie wyższa niż w przypadku klasycznych ulotek. Powodem jest większy format, papier lepszej jakości i przeważnie niski nakład. Jest to jednak wydatek, który zwyczajnie się opłaca.

 

3. Serwuj z pomysłem

Jeżeli chcesz zrobić wrażenie na swoich gościach, doskonałym pomysłem będzie inwestycja w podkładki na tacki. To rewelacyjne rozwiązanie dla kawiarni czy barów. Jest to naprawdę ciekawy i funkcjonalny produkt. Zabezpiecza tackę przed zabrudzeniem i pełni rolę nośnika reklamy. Często zawiera logo i motto lokalu, podnosząc jego rozpoznawalność wśród Klientów.

 

4. Funkcjonalne i praktyczne notesy

kelner z notesem

Świetnym elementem promocyjnym lokalu są również notesy kelnerskie, wykonywane w formie drukowanego notesu spiralowanego lub jako notes klejony. Stylowa okładka i karteczki z logo lokalu będą prezentowały się bardzo efektownie i zrobią wrażenie. To mały szczegół, który bardzo przyciąga wzrok i budzi ciekawość Klientów.

 

5. Pokaż się na zewnątrz

Ważnym elementem promocji restauracji, kawiarni czy baru jest również reklama zewnętrzna, np. na oknach lokalu. Najpopularniejszymi formami reklamy stosowanej na oknach lokali są folie samoprzylepne i folie one way vision. Oczywiście oklejenie okien warto przemyśleć i dobrze zaplanować. Taka reklama powinna prezentować się estetycznie i zachęcać do odwiedzin. Jednocześnie nie powinna ograniczać pola widzenia gościom lokalu.

Świetnym pomysłem są również duże tablice. Szyld z oddali prezentujący przysmaki szefa kuchni może zachęcać Klientów do wejścia do lokalu. Najczęściej wykorzystywane w tym celu są nadruki na tabliczkach PCV. Jednak coraz bardziej popularne stają się także reklamy prezentowane na płytach dibond lub podświetlanych kasetonach.

Powiązany artykuł: Reklama zewnętrzna: najpopularniejsze formy i rodzaje outdoorowe

 

Która forma marketingu będzie lepsza dla restauracji - reklama offline czy online?

Reklama offline w postaci ulotek, katalogów, broszur czy tablic reklamowych to dziś nadal popularna i skuteczna, a przez to często i chętnie wybierana forma promocji. Pozwala na bezpośrednie dotarcie do klienta, a dzięki np. kuponom promocyjnym, umożliwia również mierzenie skuteczności tej formy reklamy (bo wiesz, ilu klientów w stosunku do liczby rozdanych ulotek przyszło do lokalu).

Działania offline warto jednak uzupełnić także o te online. W większości przypadków, gdy poszukujemy informacji na temat jakiegoś miejsca, w pierwszej kolejności sprawdzamy je właśnie w sieci. Naturalnie nie każda firma musi posiadać stronę internetową, jednak fanpage w mediach społecznościowych lub przynajmniej wizytówka z ofertą, danymi kontaktowymi oraz zachętą do skorzystania z oferty to absolutne minimum. Brak takich informacji w sieci może postawić Twój lokal w oczach potencjalnych klientów jako mało wiarygodną firmę (nie ma Cię w sieci = nie istniejesz lub masz coś do ukrycia). Poza tym internauci chętnie dzielą się opiniami na temat odwiedzonych przez siebie miejsc.

Zadbaj więc o to, by Twojemu lokalowi mogli wystawić wyłącznie najwyższe oceny!