DrukarniaOnline.pl

Jak zaprojektować kalendarz trójdzielny?

Jak zaprojektować kalendarz trójdzielny? Własny projekt w 7 krokach

Potrzeby organizacyjne, estetyczne, a także marketingowe mogą się wzajemnie uzupełniać. Doskonałym tego przykładem są kalendarze trójdzielne, które pozwalają na swobodne umieszczenie logo firmy lub reklamy. Aby tak jednak było, warto przygotować indywidualny projekt, dostosować treść, wymiary i kolorystykę. Jeśli chcesz się przekonać, że wcale nie jest to tak trudne, jak mogłoby się wydawać, zapoznaj się poniżej z naszym poradnikiem projektowania kalendarza trójdzielnego.

Własny kalendarz trójdzielny - projekt w 7 krokach

Jak zaprojektować kalendarz trójdzielny?

Niezmiennie popularne kalendarze trójdzielne składają się z trzech części, zawierających pola z datami, dzięki czemu pozwalają skuteczniej planować i zarządzać czasem. Oprócz tego stanowią wyjątkowo elegancką i bardzo popularną formę całorocznej reklamy. Cenią ją różnego rodzaju instytucje, urzędy publiczne i firmy prywatne, w których pełnią rolę praktycznego i niezastąpionego gadżetu.

Dobrze wykonane kalendarium trójdzielne może dodatkowo ozdabiać wybrane pomieszczenie i - w zależności od wybranej stylistyki - dodawać mu uroku lub nuty profesjonalizmu. Najbardziej charakterystycznym elementem kalendarza trójdzielnego jest przesuwane okienko do zaznaczania dat, a obsługa tego produktu jest wyjątkowo prosta. Zarówno duże, jak i małe kalendarze mogą być drukowane na różnych papierach, w tym eleganckim papierze kredowym lub offsetowym, umożliwiającym robienie notatek.

Zanim jednak omówimy kwestię druku, warto pomyśleć nad koncepcją. Zarówno na potrzeby własne, jak i działań marketingowych firmy, najlepszym rozwiązaniem zawsze jest przygotowany indywidualny projekt kalendarz trójdzielnego. Okazuje się, że opracowanie własnego pomysłu wcale nie musi być trudne. Cały etap zamyka się w 7 krokach, które każdy jest w stanie zrealizować indywidualnie, aby następnie oddać gotowy projekt kalendarza do drukarni.

 

7 kroków do własnego projektu:

  1. Poznaj podstawową budowę kalendarzy trójdzielnych
  2. Zadbaj o właściwe wymiary projektu i planowanych elementów
  3. Wybierz odpowiedni motyw i kolorystykę
  4. Wybierz reprezentatywne zdjęcie z logo swojej firmy
  5. Zaplanuj odpowiednie wyróżnienia i specjalne daty
  6. Pamiętaj o zagospodarowaniu plecków kalendarza
  7. Przygotuj kalendarz do druku i wydrukuj projekt w profesjonalnej drukarni

 

1. Poznaj podstawową budowę kalendarzy trójdzielnych

Budowa kalendarza trójdzielnego

 

Główka kalendarza - główna część do umieszczenia reklamy

Najbardziej reprezentatywną częścią kalendarza jest bez wątpienia jego górny element. Główka kalendarza widoczna jest w całości, dlatego często wykorzystywana jest jako miejsce na reklamę lub znak rozpoznawczy.

Świetnym pomysłem dla przedsiębiorstwa będzie kalendarz trójdzielny z logo firmy. Obecne mogą być także inne elementy, np. przesłanie, motto, kod do skanowania czy po prostu ciekawa grafika. Biurowe i reklamowe kalendarze trójdzielne z pewnością powinny mieć dobrze zagospodarowaną główkę, która powinna przyciągać uwagę osób z otoczenia. Przygotowując projekt, można skorzystać z licznych, darmowych banków fotografii i grafik cyfrowych dostępnych w internecie.

 

Plecki kalendarza - zasadnicza część kalendarza

Plecki kalendarza to ta część, na której umieszczane są właściwe kalendaria miesięczne. Można więc powiedzieć, że jest to swoiste tło każdego kalendarza trójdzielnego, a co za tym idzie - element, na który zawsze spojrzymy, szukając właściwej daty. Sprawia to, że plecki chętnie wykorzystywane są przez firmy do umieszczenia reklamy lub kontynuowania stylistyki zawartej w części głowy. Nierzadko plecki kalendarza trójdzielnego zawierają najważniejsze dane kontaktowe firmy, np. numery telefonów, adresy oddziałów i siedziby, adresy mailowe i stron internetowych. Przy sporządzaniu projektu, warto pamiętać o konieczności zachowania spójności przekazu między projektem główki a zagospodarowaniem plecków. Zgrabna i miła dla oka kompozycja graficzna zwiększy ogólną atrakcyjność kalendarza i wzbogaci przekaz marketingowy.

 

Bloczki do kalendarzy trójdzielnych (tzw. kalendaria) drukuje się najczęściej na papierze offsetowym.

Kalendaria - właściwe pola z datami

Główna część użytkowa kalendarza to tzw. kalendarium, czyli bloczek zawierający kartki z miesiącami. Konstrukcja zaprojektowana jest tak, aby obecny miesiąc był prezentowany w środkowej części, poprzedni w górnej, a kolejny u dołu. Dzięki temu łatwiej organizować i planować różne wydarzenia. Myśląc o tym, jak zaprojektować kalendaria, warto zdać się na minimalizm. Ostatecznie to właśnie to miejsce z całego kalendarza, które musi być jak najschuldniejsze i najłatwiejsze w odbiorze. Niektóre pola warto jednak wyróżnić, np. święta.

 

2. Zadbaj o właściwe wymiary projektu i planowanych elementów

Projekt kalendarza trójdzielnego powinien być przygotowany zgodnie z obowiązującymi normami wymiarowymi. Najpopularniejszy format dla produktów trzyczęściowych to 820 x 318 mm, który uwzględnia już obszar klejenia (ok. 25 mm) i spadów (5 mm), które muszą pozostać bez zadruku.

Wzorniki rozmiarowe można znaleźć na stronie internetowej drukarni. Makiety dostępne są w różnych formatach, m.in.: PDF, AI, CDR, PS i ID, dlatego będą odpowiednie bez względu na rodzaj wykorzystywanego programu projektowego.

Przeczytaj również: Formaty papieru: A, B, C i DL – wymiary i przeznaczenie różnych formatów

 

3. Wybierz odpowiedni motyw i kolorystykę

Motyw graficzny i kolorystyka to prawdopodobnie najistotniejsze części projektu. To właśnie one będą decydowały o tym, czy stworzony indywidualnie kalendarz będzie niezauważalny, czy będzie przyciągać wzrok pobliskich osób jak magnez. Jeśli robimy projekt reklamowy do biura, warto zadbać o kompozycję, która będzie ze sobą współgrała na całym obszarze produktu: w sekcji głowy, plecków i kalendarium właściwego.

Firmowy kalendarz trójdzielny powinien być zgodny z przyjętą strategią identyfikacyjną przedsiębiorstwa. Z kolei tworząc autorski projekt, przy wyborze kolorystyki można kierować się aktualnymi trendami. Przykładowo, kolorem roku 2023 według prestiżowego kanonu Pantone została Viva Magenta (18-1750). Trzeba pamiętać o tym, że część tła z plecków zostanie przykryta kalendarium i nie będzie ostatecznie widoczna.

Aby sprawdzić jakość wydruku i realną kolorystykę, warto skorzystać z tzw. drukarskiego proofu cyfrowego, który posłuży za próbnik odzwierciedlający realne kolory naszego kalendarza.

 

4. Wybierz reprezentatywne zdjęcie z logo swojej firmy

Kalendarze trójdzielne składają się z trzech głównych części: główki, plecków i kalendarium.

Logo firmy najlepiej umieścić w projekcie w formie pliku z przezroczystym tłem. Dzięki temu nie zaburzymy stworzonej już aranżacji. Ważne jest, aby plik miał wysoką rozdzielczość, by logo dobrze prezentowało się po wydruku. Strategia wizerunkowa to temat zupełnie indywidualny - niektóre firmy mogą preferować kalendarze w stylistyce minimalistycznej, inne zdecydować się na jaskrawe i barwne kompozycje. Wiele zależy od zastosowania.

Kalendarza dla klientów może mieć bardziej wyeksponowaną warstwę marketingową, kalendarze do oddziałów firmy mogą postawić na estetykę, a logo nie musi zajmować centralnej pozycji.

 

5. Zaplanuj odpowiednie wyróżnienia i specjalne daty

W kalendarzu trójdzielnym można zaznaczać nie tylko dni wolne, ale także inne ważne daty. Mogą to być między innymi daty targów branżowych, konferencji, wyjazdów służbowych i szkoleń.

Decydując się na druk kalendarza, można wybrać różne warianty okienek do zaznaczania terminów. Dostępne są także różne kolory, np. czerwone, czarne czy niebieskie zaznaczenia.

 

6. Pamiętaj o zagospodarowaniu plecków kalendarza

W kalendarzu trójdzielnym łatwo zaznaczyć różne daty, aby lepiej o nich pamiętać!

Plecki kalendarza trójdzielnego stanowią tło dla bloczków kalendarium, ale nie są mniej istotne od innych elementów. To właśnie prawidłowe zaprojektowanie tej części przełoży się najbardziej na spójność stylistyczną i atrakcyjność marketingową kalendarza. Nie zaleca się tworzyć plecków jako zupełnie oddzielnej kategorii, lecz włączyć tę część w skład projektowania główki. Na pleckach można zawrzeć też wiele przydatnych informacji kontaktowych lub marketingowych, np. motto firmy, slogan reklamowy.

 

7. Przygotuj kalendarz do druku i wydrukuj projekt w profesjonalnej drukarni

Oprócz powyższych punktów należy też zadbać o aspekty techniczne takie jak:

  • rodzaj okładki - dostępne są kalendarze bez dodatkowych powłok, z powłokami syntetycznymi, a nawet skórzanymi,
  • rodzaj papieru - bloczki mogą być drukowane na papierze offsetowym, umożliwiającym swobodne zapisywanie, jak i na papierach wzbogaconych,
  • rozkład kalendarza - najpopularniejszy jest rozkład miesięczny, ale kalendarz trójdzielny może mieć też podział tygodniowy lub inny,
  • rodzaj główki - dostępne są główki płaskie i wypukłe,
  • rozdzielczość wydruku - najczęściej 300 dpi lub 600 dpi,
  • nakład - w zależności od strategii i preferencji zamawiającego.

Wszystkie powyższe i wiele innych aspektów można uzgodnić bezpośrednio z drukarnią. W przypadku dodatkowych pytań – zapraszamy do bezpośrednio kontaktu z naszym działem obsługi, który odpowie na wszystkie pytanie!

 

Dla jakich branż kalendarze trójdzielne będą najlepszym wyborem?

Projekt kalendarza trójdzielnego nie jest tak trudny do opracowania, jak mogłoby się wydawać. Szczególnie należy zwrócić uwagę na aspekty techniczne oraz prawidłowe zagospodarowanie trzech przestrzeni: główki, plecków i kalendarium właściwego.

Dobrze przygotowany kalendarz trójdzielny będzie strzałem w dziesiątkę w wielu branżach. Jako element wyposażenia wewnętrznego firmy wzmocni identyfikację pracowników z brandem, pozytywnie wpływając na kulturę organizacji. Jako akcesorium marketingowe świetnie sprawdzi się w postaci dodawanego w trakcie sprzedaży gadżetu. Możliwości wykorzystania takich kalendarzy są praktycznie nieograniczone!