jak-zaprojektowac-bilety-do-wydrukowania
Informacje
Jak zaprojektować bilet do druku?
Projektowanie biletów oraz ich wydruk wcale nie musi być skomplikowany. Wystarczy, że znamy podstawowe zasady związane z projektowaniem materiałów graficznych do wydruku, a także zapoznamy się z dostępnymi technologiami stosowanymi przez drukarnię. Bilet to nie zawsze tylko wejściówka na wydarzenie organizowane np. w lokalu albo w przestrzeni publicznej. To też świetna forma promocji. A zatem jak powinniśmy projektować bilety do druku, aby te były przejrzyste, estetyczne i przyciągające uwagę? Przygotowaliśmy kluczowe wskazówki, aby ułatwić stworzenie projektu biletu przeznaczonego do wydruku.
Spis treści:
Projektowanie biletu — krok po kroku
Bilety do wydrukowania projektujemy zawsze wtedy, kiedy chcemy wypromować organizowane wydarzenie kulturalne. To dodatkowe potwierdzenie dla gości, którzy zdecydowali się uiścić należną opłatę i wziąć udział w imprezie.
Cały proces projektowania biletu powinniśmy zacząć od ustalenia, jaki będzie cel stworzenia takiego materiału. Bilety mogą mieć charakter nośnika reklamowego – podobnie jak bony promocyjne, ulotki, zaproszenia czy vouchery.
Kiedy już wiemy, jaką funkcję będzie pełnił docelowy bilet, możemy przejść do właściwego projektowania. Projektem graficznym możemy zająć się samodzielnie z użyciem dedykowanego oprogramowania graficznego.
Jeśli nie mamy wiedzy z zakresu DTP, designu i składu plików do druku – lepiej zdecydujmy się na usługi profesjonalnego designera. Zyskamy pewność, że przygotowany projekt będzie: spójny z identyfikacją wizualną wydarzenia/firmy, estetyczny i prawidłowo przygotowany do wydruku.

Co powinno znaleźć się w projekcie biletu?
W trakcie tworzenia projektu biletu do późniejszego wydruku powinniśmy zadbać nie tylko o elegancki design i techniczne kwestie związane ze stworzeniem szablonu biletu do wydruku. Kiedy mamy już ustalone formaty, marginesy, spady, zdobienia oraz miejsce perforacji, wtedy przechodzimy do właściwego projektowania.
Na tym etapie uwzględniamy w projekcie takie elementy jak:
- logo marki lub nazwa organizatora imprezy,
- logotypy lub znaki graficzne zespołów, jeśli bilety są wejściówkami na koncert,
- data organizacji wydarzenia,
- miejsce,
- nazwa wydarzenia np. „Festiwal Duszy i Muzyki 2024”,
- numer seryjny biletu.
Opcjonalnie na awersie biletu możemy umieścić kody kreskowe lub QR, które posłużą do zeskanowania biletu podczas wejścia na teren wydarzenia/koncertu. Rewers biletu najczęściej pozostawiamy pusty, choć warto zdecydować się na zadrukowanie drugiej strony np. grafiką związaną z logo organizatora wydarzenia.
W jakim programie zaprojektować bilet?
Bilety do wydrukowania możemy przygotowywać na własną rękę zarówno w płatnych, jak i darmowych programach. Jeśli w grę wchodzą wyłącznie bezpłatne programy graficzne – tutaj bezapelacyjnie najlepszym wyborem będzie Gimp.
W przypadku bardziej wymagających kreacji warto wykupić dostęp i zapoznać się z takimi programami graficznymi, jak: Canva, Corel Draw, Adobe Illustrator oraz Adobe Photoshop. Choć to płatne narzędzia, to jednak umożliwiają stworzenie nawet mocno zaawansowanych projektów biletów.
W internecie znajdziemy też inne narzędzia do projektowania biletów np. Edit.org lub VistaCreate. Dzięki nim tworzymy kreacje z poziomu przeglądarki internetowej.
Niestety oprogramowanie jest na tyle ograniczone, że pozwala na stworzenie wyłącznie prostych kreacji z niewielkimi możliwościami własnej inwencji twórczej, nie wspominając już o zagadnieniach technicznych związanych z przygotowaniem pliku do wydruku.
Bilety z perforacją
Klasycznym rozwiązaniem są bilety z tzw. perforacją. Takie produkty drukowane mogą mieć też charakter promocyjny, np. część za perforacją po oderwaniu może stanowić kod promocyjny dla posiadacza, który zechce skorzystać z usług organizatora imprezy.
Stworzenie biletów do wydrukowania wraz z linią perforacji niesie ze sobą wiele korzyści:
- lepsza organizacja podczas sprawdzania biletów w dniu przyjmowania gości na teren wydarzenia,
- zabezpieczenie przed wchodzeniem kilku osób na wydarzenie za okazaniem jednego biletu.
W ofercie naszej drukarni zamówisz bilety z perforacją w dowolnie wybranym nakładzie już od 50 sztuk. Proponujemy wersje z zadrukiem jedno lub dwustronnym w kolorze, numerację biletów, a dodatkowo dwie grubości papieru do wyboru: 170 g i 300 g.

Bilet szablon do druku
Gotowy bilet – szablon do druku znajdziemy m.in. w darmowych i płatnych narzędziach do projektowania graficznego np. Canva. Po uruchomieniu aplikacji z poziomu przeglądarki znajdziemy m.in. możliwość wyboru jednego z wielu szablonów biletów w rozmiarach: 5 x 14 cm lub 9 x 21 cm.
Podczas projektowania pamiętajmy o tym, aby dokładnie oznaczyć wszystkie kluczowe elementy na projekcie. Przykładowo: jeśli logo organizatora znajdzie się w obszarze spadu, prawdopodobnie po wydruku zostanie nieestetycznie ucięte, a to mogłoby zniszczyć cały zamówiony nakład.
W przypadku zadrukowania dwustronnego nie ma potrzeby drukowania większego biletu niż dwa podane formaty. Alternatywnie proponujemy pobrać nasze gotowe szablony biletów do wydrukowania, które można otworzyć we wszystkich popularnych programach graficznych.
Dzięki temu podczas zamawiania druku biletów mamy pewność, że spady, marginesy, profil kolorów i nadrukowania są prawidłowo ustawione w przygotowywanym dokumencie.