Jak wygrać wybory samorządowe 2018?
Poradnik wyborczy
Jak wygrać wybory samorządowe?
Spis treści:
Jesienne wybory samorządowe już za pasem. Każdy kandydat zastanawia się nad dwoma podstawowymi kwestiami. Jak zyskać poparcie oraz jak wygrać wybory. Jest wiele środków i sposobów dotarcia do potencjalnych zwolenników, ale szczególne miejsce mają ulotki na wybory.
Kampania wyborcza musi być skuteczna, a cel jest jeden — wygrana. Nie da się ukryć, że działania przedwyborcze to spore koszty. Podjęcie decyzji o kandydowaniu na wójta, radnego czy burmistrza powinno uwzględnić odpowiedni budżet. W innym wypadku start w wyborach nie ma większego sensu. Wysokość budżetu powinna być przede wszystkim dopasowana do wielkości okręgu. Kampania powinna swym zasięgiem obejmować cały obszar danego okręgu wyborczego.
Każda kampania przedwyborcza trwa z reguły niedługo. Średni czas trwania kampanii wyborczej to około 4-5 tygodni. Bez względu na to, czy są to obecne wybory samorządowe, czy też inne. W związku z tym wszelkie zabiegi reklamowe należy wykonać w tym czasie ze sporą częstotliwością.
Kampania wyborcza — jak ją zaplanować?
Przed podjęciem kroków, warto dokładnie zaplanować budżet, czas emisji reklam i ich częstotliwość. Należy mieć na uwadze to, aby możliwie jak najczęściej prezentować się wyborcom. Doskonale pomaga tutaj np. druk ulotek wyborczych i plakatów wyborczych. Regularna styczność z naszą osobą pozwoli uzyskać najlepsze rezultaty. Dobrą praktyką są systematyczne spotkania z wyborcami, np. podczas wieców wyborczych. Termin takich spotkań jest niezwykle istotny i musi być dopasowany tak, aby był dostępny dla odbiorcy. Z tego powodu wiece wyborcze najczęściej są realizowane w weekendy oraz w godzinach wieczornych. Jeżeli jest to spotkanie z pracownikami dużego zakładu, to przeważnie odbywa się w godzinach pracy zakładu.
Ważnym elementem skutecznych działań jest planowanie ekspozycji reklam wyborczych. Doskonałym miejscem ich prezentacji będą obiekty opodal dużych centrów handlowych, obiekty komunikacji miejskiej. Świetne wyniki generują również miejsca popularne i chętnie odwiedzane.
Czas bezpośrednio przed wyborami jest najważniejszy, dlatego należy w tym okresie działać prężnie i bez wytchnienia. Według szacunków przyjmuje się, że około 50% budżetu należy spożytkować na końcu kampanii wyborczej. Często praktykowana jest następująca strategia wydatkowania środków. W pierwszym i kolejnym tygodniu kampanii wyborczej wydajemy po 10% budżetu. W trzecim tygodniu zwiększamy wydatki do 30% budżetu, a na koniec kampanii wyborczej przeznaczamy 50% budżetu. Należy pamiętać, że pod koniec kampanii reklamy muszą pojawiać się jak najczęściej. Warto tu wykorzystywać każdy możliwy kanał komunikacji. Nie może w tym czasie zabraknąć ulotek wyborczych, plakatów, banerów i reklam zamieszczanych w prasie.
Należy pamiętać, że przebicie się do niezdecydowanego wyborcy często decyduje o sukcesie lub porażce. Chętniej oddajemy swój cenny głos na znanego i dostępnego kandydata. Jak wynika z szacunków, zostaniesz zapamiętany, jeśli odbiorca co najmniej kilkanaście razy zobaczy Twoją reklamę! Jest to proces kosztowny, ale konieczny. Z tego powodu nadal najczęściej wykorzystywane są tanie ulotki wyborcze oraz plakaty wyborcze.
Sytuacje kryzysowe w kampanii wyborczej
Konkurenci potrafią być bezwzględni, a każde Twoje potknięcie czy niefortunna wypowiedź zostanie zauważona. Kampania wyborcza potrafi generować wiele sytuacji kryzysowych. Często podczas spotkań z wyborcami padają niewygodne pytania. Jak wyjść z twarzą z takich sytuacji? Metod jest wiele, ale pamiętaj o najważniejszej zasadzie — nie można pozostawić pytania bez odpowiedzi. Jeżeli pytanie dotyczy bardzo skomplikowanego zagadnienia, to należy dać przemyślaną odpowiedź na kolejnym spotkaniu. Wyborca musi uzyskać odpowiedź na swoje pytanie. W ten sposób buduje się zaufanie.
Warto podczas kampanii opracować plan naprawczy. Przeważnie sporządza się listę tematów pobocznych. Powinny to być zagadnienia, które odwrócą uwagę od niewygodnego tematu, ale są również istotne. Ponadto konieczna jest obserwacja kontrkandydatów, gdyż ich pomyłki oraz momenty nieuwagi możemy przekuć na swój sukces.