DrukarniaOnline.pl

Jak stworzyć logo firmy?

Identyfikacja wizualna firmy. Jak stworzyć logo firmy?

 

Firmowe logo stanowi główny element identyfikacji wizualnej przedsiębiorstwa i jego znak rozpoznawczy. Jak je stworzyć, aby było rozpoznawalne i spójne z ogólną wizją firmy?

 

Spis treści:

  1. Identyfikacja wizualna marki – co zawiera?
  2. Jak zrobić logo firmy?
  3. Tworzenie logo firmy
  4. Jaki styl logo firmowego wybrać?
  5. Kolorystyka logo firmowego
  6. Krój czcionki w logo

 

Identyfikacja wizualna marki – co zawiera?

Identyfikacja wizualna firmy

Dobrze zaprojektowana identyfikacja wizualna to niezwykle ważny aspekt każdego przedsiębiorstwa – niezależnie czy mowa o wielkiej transnarodowej korporacji, czy o małym rodzinnym biznesie. Niewątpliwie stanowi ona jeden z głównych narzędzi kreowania rozpoznawalności marki na rynku.

Głównymi elementami identyfikacji wizualnej są logo firmy i logotyp, kolorystyka i krój pisma używanego w znakach towarowych, szata graficzna opakowania samych produktów oraz ich wygląd. Niektóre firmy – szczególnie te o większym zasięgu – stosują również identyfikację wizualną do projektowania swoich siedzib i aranżowania wnętrz. Można zatem uznać, że identyfikacja wizualna firmy to część jej komunikacji z klientami oraz metoda graficznego wyróżnienia się na tle konkurencji.

 

Jak zrobić logo firmy?

Podstawowym elementem każdej identyfikacji wizualnej jest logo firmowe. Dobrze zaprojektowane logo stanowi często prawdziwy znak rozpoznawczy przedsiębiorstwa, który może przyczynić się do popularności związanych z nim produktów lub usług. Mało tego odpowiednio zaprojektowane logo, może w bardzo prosty i profesjonalny sposób zostać wkomponowane w wizytówki firmowe czy inne produkty takie jak teczki ofertowe.

Czym powinno odznaczać się dobrze zaprojektowane logo firmy? Wśród jego cech powinny znaleźć się przede wszystkim:

  • Prostota – dotyczy to jego kolorystyki i poszczególnych elementów, których konstrukcja nie powinna być zbyt złożona i skomplikowana. Prostota przekłada się niewątpliwie na większą rozpoznawalność znaku graficznego, ponieważ większość ludzi zapamiętuje to, co jest jednocześnie wymowne i oszczędne w środkach,
  • Ponadczasowość – dobre logo to takie, które się nie starzeje i jest aktualne przez wiele lat,
  • Uniwersalność – oznacza ono możliwość zastosowania logo w różnych sytuacjach i na różnych nośnikach,
  • Spójność z ogólną wizją firmy – kształt logo, jego kolorystyka i krój pisma niosą ze sobą określone emocje i mogą decydować o tym, jak będą odbierane Twoje produkty lub usługi.

 

Tworzenie logo firmy

Projektowanie identyfikacji wizualnej musi być procesem przemyślanym i spójnym z ogólną wizją firmy oraz jej specyfiką, a stworzenie logo jest pierwszym, o czym warto pomyśleć. Jak zatem zaprojektować logo firmy, tak aby było rozpoznawalne i na trwałe kojarzyło się z przedsiębiorstwem i jego produktami lub usługami?

 

Jaki styl logo firmowego wybrać?

Pierwszym krokiem jest zawsze określenie stylu logo. Powinno ono – tak jak i całość identyfikacji wizualnej firmy – odzwierciedlać ogólny wizerunek przedsiębiorstwa i jego główną grupę docelową. Inny styl logo spodoba się osobom młodym, a jeszcze inny odbiorcom w wieku starszym.

Główne typy logo

Z wyborem stylu wiąże się również typ logo. Do jego najczęstszych rodzajów należą:

  • Emblemat – to często wykorzystywany typ logo firmowego, który składa się zarówno z warstwy graficznej, jak i tekstowej (nazwy przedsiębiorstwa),
  • Logotyp – ten rodzaj znaku firmowego sprowadza się wyłącznie do warstwy tekstowej, a więc liter o odpowiednim ułożeniu i kroju,
  • Monogram – to odmiana logotypu, który wykorzystuje inicjały lub akronim marki,
  • Piktogram – to logo zbudowane jedynie z prostej ikony graficznej, która jest pozbawiona tekstu,
  • Znak abstrakcyjny – to logo oparte na prostym, geometrycznym wzorze,
  • Logo złożone – stanowi dowolną kombinację wymienionych wyżej typów.

 

Kolorystyka logo firmowego

Jeśli dokonałeś już wyboru stylu i typu logo, jaki zastosujesz w identyfikacji wizualnej Twojej firmy, możesz przejść do wyboru kolorystyki. Barwa logo jest niezwykle ważna, szczególnie jeśli weźmie się pod uwagę, że poszczególne kolory mogą wyrażać różne emocje i budzić odmienne skojarzenia (na przykład pomarańcz kojarzony jest z żywiołowością i entuzjazmem, a zielony ze spokojem i zaufaniem).

Warto pamiętać także o zasadzie, która mówi, że nie powinno stosować się więcej, niż 2-3 kolorów, aby zachować spójność projektu.

 

Niezwykle istotny jest również krój zastosowanych przy projektowaniu logo liter. Podobnie jak barwy, tak i poszczególne rodzaje czcionki niosą ze sobą określony ładunek emocjonalny i mogą wpływać na odczucia odbiorców wobec Twojej firmy. Inne wrażenie wywoła na przykład wykorzystanie czcionek szeryfowych, inne bezszeryfowych. Wbrew pozorom liczy się więc każdy szczegół!