Jak projektowac gazetki reklamowe
Informacje
Jak projektować gazetki reklamowe? Kilka cennych wskazówek
Gazetki reklamowe są jednym z tych przykładów tradycyjnych form promocji, które nawet w obliczu rozwoju nowych mediów pozostają niezwykle skuteczne. Pozwalają na atrakcyjne zaprezentowanie sprzedawanych produktów lub usług, pozyskanie nowych klientów i zwiększenie świadomości marki.
Aby jednak gazetka promocyjna skutecznie realizowała postawione cele, konieczne są dwie rzeczy: profesjonalny projekt i doskonały wydruk. Najwyższej jakości katalogi szyte można znaleźć w tym miejscu. Sprawdź, jak stworzyć gazetkę reklamową, której koszty błyskawicznie się zwrócą i która będzie pracowała na zysk firmy każdego dnia!
Spis treści:
- Ustal cel gazetki promocyjnej
- Określ grupę docelową
- Wyznacz ramy czasowe promocji
- Pierwsza strona jest kluczowa
- Zadbaj o przejrzystość i układ gazetki
- Niestandardowe elementy w gazetce reklamowej
- Zadbaj o ostatnią stronę gazetki
Ustal cel gazetki promocyjnej

Szukając odpowiedzi na pytanie o to, jak zrobić gazetkę promocyjną, warto na samym wstępie określić jej główne cele. Projekt gazetki reklamowej może zakładać jednoczesną realizację kilku lub jednego założenia. Reklama tego typu spełnia najczęściej następujące cele:
- prezentacja cenowa - gazetki reklamowe skutecznie tworzą wokół danej marki określony wizerunek, którego zadaniem jest przyciągnięcie uwagi klientów. Za pomocą tego medium potencjalny klient bardzo łatwo porówna ofertę cenową sklepu z propozycjami konkurencji. W celu kształtowania wizerunku cenowego najczęściej prezentuje się w gazetce koszt produktów powszednich, np. mleka w przypadku sieci spożywczej lub baterii w przypadku sklepu z elektroniką.
- świadomość asortymentu - gazetka pełni też funkcje informacyjne, pokazując, jaki rodzaj produktów sprzedawany jest w danym sklepie. W tym wymiarze, w zależności od szczegółowej strategii, można postawić na kampanię holistyczną, prezentującą spektrum towarów, jak i promować artykuły branżowe lub specjalistyczne.
- zwiększenie wartości koszyka - promocja może być zaprojektowana tak, aby zwiększyć średnią wartość koszyka zakupowego poprzez skłonienie klientów do kupna określonych produktów dodatkowych.
- zwiększenie ruchu w sklepie - skuteczna promocja przecenionych artykułów zapewni wzrost liczby klientów, co przełoży się na zyski krótkoterminowe.
- wzrost świadomości marki - jeden z podstawowych celów, który przynosi ogromne korzyści długoterminowe dla rozwoju każdego brandu. Dobrze zaprojektowana gazetka reklamowa będzie budować zaufanie do mniej znanej lub dopiero rozwijającej się marki.
Warto zwrócić uwagę na to, że produkty umieszczone w gazetce automatycznie będą zwiększały zainteresowanie także stałych klientów. Produkty umieszczane w gazetce zawsze wyglądają bardziej atrakcyjnie nawet wtedy, gdy ich cena nie różni się wiele od cen produktów oferowanych przez konkurencję.
Co więcej, druk gazetek reklamowych polecany jest także do prezentowania produktów sezonowych, których dostępność jest ograniczona. Dzięki temu można bardzo szybko odnotować wzrost zainteresowania i sprzedaży w wybranym przez reklamodawcę okresie.
Określ grupę docelową
Zanim zleci się druk gazetki reklamowej, w fazie projektowej należy mieć jasno określoną grupę docelową. To zestaw konsumentów, na których najbardziej zależy reklamodawcy. Grupy docelowe można wyróżnić ze względu na kryterium:
- wieku - gazetka reklamowa dla osób starszych, dla młodych,
- ról społecznych - np. reklamy dla rodziców,
- stanu cywilnego - np. single, małżeństwa,
- wykształcenia, zawodu i zainteresowań - węższe reklamy dla entuzjastów wybranej dziedziny, np. elektroniki czy kuchni orientalnej.
Każda z grup ma własne preferencje, które muszą być uwzględnione przez projekt. Gazeta reklamowa dla osób starszych powinna mieć bardziej stonowaną szatę graficzną i być maksymalnie przystępna w odbiorze. Warto też rozważyć większy rozmiar czcionek.
Z kolei promocja przygotowana dla młodzieży może być tego kompletnym przeciwieństwem. Głównym czynnikiem wzmacniającym zainteresowanie odbiorcy będzie nietuzinkowy projekt graficzny, specyficzny dobór słownictwa i nie tylko.
Nie trzeba również wybierać tylko jednej grupy odbiorców. Gazetki promujące wybrane artykuły mogą trafiać do jednego typu odbiorcy, a reklamujące inne – do drugiego. Przykładowo, popularną praktyką sektora farmaceutycznego jest przygotowywanie dwóch rodzajów gazetek – jednego dla osób starszych, drugiego dla wszystkich.
Wyznacz ramy czasowe promocji

Oferta na promowany asortyment powinna mieć jasno wskazane ramy czasowe, które będą podane w sposób przystępny dla czytelnika.
Przy planowaniu warto wziąć pod uwagę, ile czasu zajmie drukowanie gazetek reklamowych i ich kolportaż. Odbiorca powinien mieć bowiem wystarczająco dużo czasu na zapoznanie się z ofertą – najlepiej jeszcze przed rozpoczęciem się okresu promocji. Jeżeli więc reklamowane produkty mają być przecenione np. od czwartku, dobrze jest rozpocząć kolportaż nie później niż w poniedziałek.
Pierwsza strona jest kluczowa
Projektowanie gazetek reklamowych może przypominać reżyserowanie filmu. Warto kierować się zasadą wprowadzoną przez Alfreda Hitchcocka, zgodnie z którą już sam początek filmu powinien przykuwać maksymalną uwagę. Nie inaczej jest w przypadku gazetek promocyjnych, których okładka powinna skutecznie zachęcać do zapoznania się z całością. Na pierwszej stronie powinno znaleźć się:
- logo marki i główne hasło promocyjne,
- ramy czasowe obowiązywania gazetki,
- informacja o tym, jakiego rodzaju produktów dotyczy promocja,
- najlepsze oferty lub artykuły wyróżnione, przyciągające głównego odbiorcę,
- kilka produktów różnych kategorii, które zainteresują także innych klientów.
Zadbaj o przejrzystość i układ gazetki
Czytelność to prawdopodobnie najważniejsza cecha reklamy tradycyjnej. Projektując gazetki reklamowe, należy upewnić się, że układ jest przejrzysty i nie sprawi, że czytelnik poczuje się zdezorientowany. Istotne staje się odpowiednie grupowanie produktów na danej stronie i wyraźne zaznaczenie cen.
Niestandardowe elementy w gazetce reklamowej

Częściowe wychodzenie poza utarty konwenans i stawianie na oryginalne rozwiązania może się opłacić. Warto rozważyć zaprojektowanie gazetki tak, aby pewna jej część wyróżniała się od reszty.
Wzbudzi to zainteresowanie czytelnika i zwiększy szanse na to, że broszura zostanie przeczytana w całości. Zanim więc pracę rozpocznie drukarnia, gazetki reklamowe można zmodyfikować tak, aby np. w środku znajdowała się wyróżniona inna promocja.
Można stosować zmiany w szacie graficznej, ale dopuszczalne jest także połączenie reklam – wsunięcie do gazetki odrębnego katalogu, np. z promocją tylko jednego rodzaju produktów.
Działanie to może przynieść korzyści związane także z wyższą atrakcyjnością, którą ostatecznie będą cechowały się gazetki reklamowe. Druk z pewnością nie będzie problemem, biorąc pod uwagę stosowane obecnie rozwiązania technologiczne.
Zadbaj o ostatnią stronę gazetki
Wbrew pozorom ostatnia strona gazetki jest jedną z najważniejszych. Sięgając po broszurę, często widzi się ją jako pierwszą. Wobec tego w tym miejscu powinny znaleźć się elementy wzbudzające zainteresowanie odbiorcy.
Dobrym przykładem mogą być informacje o zbliżających się promocjach lub dalszych okazjach cenowych, np. przygotowanych na święta lub dzień dziecka. Można też rozważyć zastosowanie nieco innej szaty graficznej.
Warto zadbać więc o to, aby również na ostatniej stronie dobrze gazeta dobrze się prezentowała. Druk gotowej gazetki zaprojektowanej zgodnie z powyższymi zasadami, będzie już tylko formalnością!