Jak-powinna-wyglądać-skuteczna-reklama-sklepu
Informacje
Skuteczna reklama sklepu stacjonarnego, czyli jaka?
Reklama lokalna to podstawa marketingu dla stacjonarnych sklepów np. odzieżowych, rowerowych lub jakiegokolwiek innego biznesu działającego na lokalnym rynku. W praktyce reklama sklepu powinna być zaplanowana tak, aby realizowane działania i przygotowane materiały drukowane realizowały zamierzone cele reklamowe. Przejrzyj poradnik stworzony z myślą o właścicielach sklepów stacjonarnych. Zobacz, jak powinna przebiegać skuteczna promocja takiego punktu.
Spis treści:
- Czym jest marketing lokalny?
- Jak zaplanować działania związane z reklamą sklepu stacjonarnego?
- Jak reklamować sklep stacjonarny?
- Jak powinna przebiegać promocja sklepu stacjonarnego?
- Ile kosztuje marketing sklepu stacjonarnego?
Czym jest marketing lokalny?
Mianem marketingu lokalnego nazywamy działania, które obejmują wszelkie czynności mające na celu wypromowanie biznesu wśród lokalnej społeczności. W tym przypadku skupiamy się na promowaniu i zdobywaniu klientów w obrębie lokalnego rynku np. dzielnicy, miejscowości lub województwa.
Warto wiedzieć, że marketing lokalny można realizować zarówno w internecie, jak i przez stacjonarne działania np. drukowanie materiałów promocyjnych.
Lokalne kampanie reklamowe opierają się w dużej mierze na planowaniu, projektowaniu i drukowaniu materiałów promocyjnych takich, jak np. kalendarze listwowane, ulotki, bannery wielkoformatowe. Dobrym wyborem uskuteczniającym reklamę sklepu stacjonarnego są też akcesoria reklamowe np. długopisy z nadrukiem oraz odzież firmowa.

Jak zaplanować działania związane z reklamą sklepu stacjonarnego?
Kluczem do sukcesu w kwestii reklamy lokalnej sklepu stacjonarnego jest stworzenie rzetelnego planu działania. Co musisz wiedzieć, zanim przystąpisz do realizacji jakichkolwiek czynności związanych z marketingiem lokalnym? Weź pod uwagę kilka praktycznych wskazówek, a reklama sklepu stacjonarnego będzie naprawdę skuteczna.
- Ustal docelowe grupy odbiorców – to podstawa, jeśli chcesz prowadzić skuteczny marketing lokalny. Musisz dostosować typ przekazu do płci, wieku i preferencji odbiorców.
- Zadbaj o spójność projektów – niech wszystkie projekty drukowanych materiałów marketingowych będą jednolite, czyli zgodne z identyfikacją wizualną przedsiębiorstwa.
- Określ czas i miejsce reklamy – w przypadku stacjonarnej reklamy sklepu kluczowe jest ustalenie czasu trwania kampanii, a także dokładnych lokalizacji, w których użyjesz wybranych form przekazu marketingowego np. plakatów reklamowych.
Jeśli nie masz doświadczenia w przygotowywaniu projektu kampanii reklamy sklepu, koniecznie skorzystaj z pomocy profesjonalistów. Doświadczona agencja marketingowa będzie w stanie przeprowadzić audyt marketingowy, zaplanować działania oraz przygotować projekty graficzne zgodnie z wymogami naszej drukarni internetowej.
Zobacz też nasz poradnik, jak przygotować plik do druku. To zbiór najważniejszych technicznych informacji, które są przydatne podczas planowania projektów materiałów reklamowych do wydruku.
Jak reklamować sklep stacjonarny?
Reklama sklepu stacjonarnego powinna być przede wszystkim: zoptymalizowana pod kątem przekazu, skuteczna, dostosowana do branży i grupy docelowej odbiorców. Jeśli chcesz mieć pewność, że prowadzone działania będą skuteczne, musisz wykorzystać jak najwięcej środków przekazu reklamowego.
Dobrze zaplanowany marketing sklepu stacjonarnego powinien opierać się na rozmieszczaniu plakatów, ulotek i bannerów reklamowych w lokalnej przestrzeni publicznej. Takie działania możemy rozszerzyć o działania w internecie. W tym przypadku uzupełnieniem lokalnego marketingu będą płatne kampanie w social mediach, a także pozycjonowanie lokalne strony internetowej sklepu.

Przykład 1: reklama sklepu rowerowego
Reklama sklepu rowerowego powinna przede wszystkim skupić się na wizualnym przedstawieniu oferty oraz korzyści, jakie płyną z korzystania, a także zakupu rowerów w danym sklepie stacjonarnym.
W tekstach broszury lub ulotki warto zamieścić atrakcyjne zdjęcia wysokiej jakości rowerów. Potencjalni odbiorcy zawsze w pierwszej kolejności zwracają uwagę na grafiki, a dopiero później na tekst reklamy.
Zdjęcia te powinny być umieszczone na tle lokalnych, malowniczych tras rowerowych, co nie tylko przyciągnie uwagę, ale również zasugeruje potencjalnym klientom miejsca, w których mogą cieszyć się jazdą na rowerze.
Tekst towarzyszący zdjęciom powinien być krótki, ale treściwy. Niech podkreśla zalety każdego typu roweru oraz ich funkcjonalność w codziennym użytkowaniu i rekreacji.
Przykładowo: możesz zaznaczyć, że rowery miejskie są idealne do dojazdów do pracy, a górskie doskonale sprawdzą się w trudnym terenie.
Jeśli w okolicy pojawiają się trasy rowerowe lub zawody kolarskie, wtedy możesz wykorzystać taki motyw podczas promocji sklepu rowerowego.
Przykład 2: reklama sklepu odzieżowego
Reklama drukowana sklepu odzieżowego powinna emanować stylem i elegancją, odzwierciedlając asortyment oraz charakter sklepu.
W przygotowywanych materiałach do reklamy sklepu odzieżowego działającego na lokalnym rynku staraj się wskazywać na różnorodność oferty – od casualowych stylizacji po eleganckie kreacje na specjalne okazje.
Każde zdjęcie np. na ulotce i bannerze powinno być opatrzone krótkim opisem stylizacji oraz nazwą i ceną (o ile jest wyróżnikiem sklepu) poszczególnych produktów w ofercie. Ulotka może również zawierać kartę lojalnościową, którą klient może zbierać punkty za zakupy i wymieniać na rabaty. To świetny sposób na zainteresowanie klienta.
Warto również zamieścić zaproszenie na specjalne wydarzenia, takie jak pokazy mody czy wieczory zakupów z dodatkowymi rabatami dla uczestników.
Taki format nie tylko przyciągnie uwagę potencjalnych klientów, ale również ułatwi im zorientowanie się w ofercie sklepu i znalezienie inspiracji dla siebie. Do skutecznej promocji lokalnego sklepu odzieżowego wykorzystaj głównie: wizytówki, katalogi promocyjne, ulotki.
Jeśli prowadzisz sklep w większej miejscowości, dobrym sposobem na pozyskiwanie klientów są też bannery wielkoformatowe w ścisłym centrum miasta.
Jak powinna przebiegać promocja sklepu stacjonarnego?
Przygotowanie skutecznej kampanii na reklamę lokalną powinno być poprzedzone wykonaniem pełnego audytu przedsiębiorstwa oraz otaczającego rynku np. w ramach analizy SWOT. Dzięki temu możemy ocenić, jakie są szanse i zagrożenia dla sklepu stacjonarnego.
Sam przebieg reklamy sklepu stacjonarnego to kilka stosunkowo prostych kroków. Pamiętaj jednak o tym, że nie możesz pominąć żadnych działań. W przeciwnym razie Twoja kampania marketingowa sklepu stacjonarnego może okazać się nieskuteczna.
- Zacznij od projektowania materiałów reklamowych.
- Następnie wydrukuj stworzone projekty ulotek, bannerów i katalogów w drukarni.
- Kolejny krok to rozmieszczenie wydrukowanych materiałów w przestrzeni publicznej np. banneru wielkoformatowego w centrum miasta.
Po przeprowadzeniu działań promocyjnych w taki sposób będziesz w stanie skutecznie przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów do sklepu stacjonarnego. Pamiętaj, że kluczem do osiągnięcia sukcesu jest przejrzysty przekaz, który przyciąga uwagę.
W miarę możliwości stawiaj też na interakcję. Reklama sklepu z użyciem drukowanych materiałów promocyjnych może być rozszerzona np. wydarzenie kulturalne na terenie sklepu. Alternatywna opcja to też reklama mobilna – sprawdzi się przede wszystkim w wysokim sezonie np. dla sklepu rowerowego. Wtedy „jeżdżący” przekaz jest najskuteczniejszy.
Dobrym sposobem na przyciągnięcie uwagi lokalnej społeczności są wydarzenia, w których uczestniczą osoby publicznie znane np. influencerzy. To przyciąga setki nowych osób, które być może zainteresują się ofertą sklepu.
Ile kosztuje marketing sklepu stacjonarnego?
Reklama sklepu rowerowego, odzieżowego lub jakiegokolwiek innego biznesu działającego na lokalnym rynku generuje koszty po stronie przedsiębiorcy. Wysokość nakładów na marketing jest uzależniona głównie od zakresu prowadzonych działań, kosztów wydruku materiałów promocyjnych oraz czasu trwania kampanii.
Na naszym blogu znajdziesz też informacje, ile kosztuje druk ulotek w zależności od nakładu, poziomu skomplikowania projektu oraz wybranych formatów drukowanych materiałów promocyjnych.
Całkowite wydatki na reklamę sklepu i marketing lokalny w internecie nie powinny być wyższe kwota od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Na etapie planowania działań koniecznie uwzględnij swój maksymalny budżet oraz poziom trudności wybicia się na lokalnym rynku – tutaj nie obejdzie się bez audytu marketingowego.