DrukarniaOnline.pl

Dzialania promocyjne dla samorzadow

Promocja miasta, gminy, powiatu – najlepsze działania promocyjne dla samorządów

Promocja gminy, miasta, czy powiatu to spore wyzwanie. Wiele osób zastanawia się, jakie działania podjąć, aby dotrzeć do jak największej ilości osób i zachęcić ich do odwiedzenia konkretnego miejsca. Zebraliśmy dla Ciebie najlepsze pomysły na to, jak przyciągnąć tłumy do Twojego regionu. Sprawdź, na jakie działania promocyjne warto postawić!

 

Spis treści:

 

Jak promować miasto lub gminę?

Promowanie miasta za pomocą baneru

Zastanawiasz się, od czego zacząć promocję gminy wiejskiej lub miasta, aby przedsięwzięcie przyniosło jak najlepsze efekty? Przede wszystkim musisz dobrze przemyśleć i określić:

  • jakie masz możliwości kadrowe i finansowe;
  • jaka jest twoja grupa docelowa;
  • jakie są twoje cele;
  • na jakie działania się nastawiasz – offline, online, czy na obydwa.

 

Ustal, co wyróżnia Twój region

Zacznijmy od tego, co wyróżnia Twój region, ponieważ jest to kwestia, do której warto odnosić się w działaniach promocyjnych gminy lub powiatu. Ustal, czy w promowanym przez Ciebie mieście są jakieś wyjątkowe atrakcje, takie jak np. największy park wodny bądź nietypowy architektonicznie wieżowiec z widokiem na panoramę miasta. A może na uwagę zasługuje szczególne podejście regionu do kwestii społecznych, czy ekologicznych? Być może to właśnie Twoje miasto jako jedyne/pierwsze w kraju wprowadza nowoczesny system segregacji i nagradza mieszkańców za zaangażowanie się w tę inicjatywę lub inwestuje w ekoenergię? Przemyśl tę kwestię dokładnie i bez cienia skromności! Im więcej argumentów na plus, tym lepiej.

 

Zdefiniuj cel promocji miasta lub gminy

Promocja festiwalu artystycznego na banerze

Działania marketingowe, w tym działania promocyjne gminy, nie mają sensu, jeśli nie masz ustalonego celu, który chcesz osiągnąć. Może być to np. rozwój turystyki lub sprzedaż opuszczonych nieruchomości. Na początku zdefiniuj swoją grupę docelową. Najczęściej w przypadku promocji gminy bądź miasta założone cele dotyczą:

  • turystów;
  • potencjalnych mieszkańców;
  • inwestorów;
  • osób szukających pracy;
  • mieszkańców, którzy rozważają wyprowadzkę.

Warto więc dobrze sprecyzować, do kogo mówisz, ponieważ to pomoże Ci szybciej osiągnąć zamierzony efekt.

 

Internetowe działania promocyjne – dotrzyj do szerokiego grona

Marketing online to świetny sposób na promocję powiatu, miasta i gminy. Pozwala on na dotarcie do osób spoza lokalnej społeczności, co jest bardzo przydatne szczególnie w sytuacji, gdy zależy Ci na zwiększeniu ruchu turystycznego. Działania w internecie zawsze mają duży zasięg i docierają do szerokiej publiki, do której trudno jest trafić za pośrednictwem innych kanałów. Wykorzystaj więc potencjał sieci i postaw na dywersyfikację przekazu!

 

Strona www z aktualnościami z rejonu

Zacznijmy od strony WWW, ponieważ to do niej będą odnosić się np. reklamy. Witryna powinna przede wszystkim opierać się na aktualnościach z regionu. Do tego warto dołączyć zakładkę, w której znajdzie się opis charakterystycznych miejsc oraz atrakcji w danym mieście. Pamiętaj, aby okrasić to pięknymi zdjęciami, które wpłyną na wyobraźnię i zachęcą do odwiedzenia każdego z prezentowanych miejsce. Dobrze jest też zamieścić w serwisie kontakty do ważnych instytucji np. do burmistrza, czy prezydenta miasta, a także do lokalnych organizacji turystycznych.

 

Kampanie w social mediach

Influncerka promująca miasto

Kolejna kwestia to oczywiście kampanie w social mediach. Obecność np. na Instagramie lub Tik Toku pozwoli za darmo dotrzeć do sporej grupy odbiorców. Jeśli zdecydujesz się na wypuszczenie płatnych kampanii, możesz uzyskać naprawdę świetne rezultaty za stosunkowo niewielkie pieniądze. Taka reklama najlepiej sprawdza się w promowaniu konkretnych atrakcji bądź eventów, które mają miejsce w tym obszarze. Możesz też stworzyć własne hasztagi, które będą związane wyłącznie z promowanym przez Ciebie regionem i zachęcać odbiorców, by używali je podczas publikowania własnych treści. Dzięki temu zwiększysz zasięgi swoich profili.

 

Współpraca z influencerami

Będąc przy social mediach, nie możemy zapomnieć o współpracy z influencerami, którzy są niezwykle pomocnym ogniwem, jeśli chodzi o zaznajamianie dużych grup osób z konkretnym miejscem. Wyszukiwanie osób do współpracy warto zacząć od tych, które są w jakiś sposób powiązane z danym regionem. Będą one bardziej wiarygodne, a do tego znacznie chętniej zaangażują się w projekt. Twórców do promocji możesz szukać po prostu przez social media lub korzystając z różnych rankingów influencerów.

 

Reklama miasta offline – odwołaj się do lokalnych społeczności

Działania gminy wiejskiej, miasta, czy powiatu w sferze online są ważne i skuteczne, ale nie można zapomnieć o działaniach offline. Wśród nich warto zwrócić uwagę na banery, ulotki, wizytówki i organizowanie wydarzeń, które zaktywizują lokalną społeczność oraz zbudują więź między danym regionem a mieszkańcami.

 

Banery i plakaty, czyli materiały widoczne z daleka

Wręczanie ulotki promującej region

Banery i plakaty to najbardziej popularny sposób promowania regionu na jego obszarze. Czemu zawdzięczają swoją popularność? Banery to opcja idealnie sprawdzająca się na wjeździe do miasta, w ramach przywitania i wskazania największych atrakcji. Koszt takiego produktu o wielkości 2x1 m to około 100 zł netto. Nie wymaga to więc dużej inwestycji, a służy przez długi czas. Co ważne, są to banery laminowane, a więc odporne na czynniki atmosferyczne.

Promując jakieś wydarzenie, można z kolei skorzystać z plakatów, które rozwieszone w często uczęszczanych miejscach, na pewno przyciągną uwagę wielu osób i zachęcą do wzięcia udziału w evencie. 10 plakatów o wymiarze A3 możesz mieć już za nieco ponad 80 zł netto.

 

Ulotki oraz wizytówki jako sposób na lokalną promocję firmy lub gminy

Zastanawiasz się nad wydrukowaniem ulotek oraz wizytówek? To świetna opcja, aby zachęcić lokalną społeczność do różnych aktywności. Materiały promocyjne warto rozdawać w centralnych punktach, po których przemieszcza się wiele osób, np. na rynku miejskim, przy galerii handlowej lub obok supermarketu. Czy ten sposób działa? Oczywiście! Wiele osób przyjmuje taką ulotkę i mimochodem na nią zerka. Jeśli znajdzie się na niej coś interesującego, to z pewnością zostanie doczytana do końca. Dlatego tak ważne jest, aby na takich materiałach w najbardziej widocznym miejscu znalazły się chwytliwe i czytelne nagłówki, np. „festiwal wina i sera w naszym mieście”, a także zdjęcia przyciągające wzrok. Ile kosztuje druk ulotek? Koszt 50 ulotek o formacie A5 to niespełna 100 zł netto. Jest to więc jedna z najtańszych opcji promowania regionu.

 

Wprowadzanie atrakcji dla mieszkańców i turystów

Dziewczyna podczas eventu promującego region

Marketing to jedno, ale najlepszą relację między ludźmi a regionem budują doświadczenia. Dlatego zadbaj o to, aby co jakiś czas w mieście odbywały się różnego rodzaju atrakcje, które ściągną zarówno turystów, jak i mieszkańców. Może być to ciekawy networking dla lokalnych przedsiębiorców, tematyczny festiwal, np. przetworów z danego regionu lub impreza charytatywna na rzecz miejskiego domu dziecka. Koniecznie zastanów się, co można usprawnić, co wprowadzić, o co zadbać, by zwiedzenie danego obszaru było jeszcze ciekawsze, a jego zamieszkiwanie po prostu bardziej przyjemne. Warto zadbać też o odpowiednie dodatki, które przyciągną uwagę. Dobrym pomysłem są m.in. balony reklamowe z nadrukiem lub eko torby bawełniane z własnym nadrukiem świetnie sprawdzające się podczas promocji powiatu.

 

Konferencje, czyli promocja regionu na pograniczu online i offline

Na koniec wspomnimy też krótko o różnych konferencjach. Organizowanie takich spotkań skutkuje ściągnięciem do danego miasta zarówno osób spoza regionu, jak i tych, które go zamieszkują. Co więcej, coraz częściej tego typu wydarzenia nie są już tylko offline, ale także pojawiają się w formie online. Dzięki temu informacja o danym powiecie, czy gminie dociera do znacznie większej ilości osób. Ci, którzy przyjadą osobiście, mogą się przekonać, jak wspaniałe jest to miejsce. Z kolei ci, którzy oglądają online, powinni zostać zachęceni do przyjazdu pięknymi obrazkami i obietnicą niezapomnianych wrażeń.

Teraz wiesz już, jak przeprowadzić promocję konkretnego rejonu w formie online i offline, więc na pewno pójdzie to sprawnie i bez większych problemów. Trzymamy kciuki za jak najlepsze efekty Twoich działań!