DrukarniaOnline.pl

Druk UV zastosowanie właściwości

Druk UV - czym jest i jakie ma zastosowanie?

Nowe technologie poligraficzne potrafią zaskoczyć nie tylko swoimi możliwościami, ale także pozytywnie wpływać na środowisko naturalne. Tym właśnie charakteryzuje się najnowsza technika druku UV, która powoli rewolucjonizuje cały rynek. Sprawdzamy, na czym polega, jak działa i do czego nadaje się nowoczesny druk UV.

 

Spis treści:

 

Co to jest druk UV i na czym polega ten proces?

Drukowanie UV to specjalistyczna usługa, która dopiero niedawno pojawiła się na rynku

Metod i technik drukowania jest bardzo dużo. Wszystkie główne rodzaje mają ciekawą historię ewolucji, która wpłynęła na powstawanie kolejnych wariantach i subtypów. Doskonałym tego przykładem jest właśnie druk UV, który wyróżnia się niespotykaną jakością obrazu i wysoką trwałością.

Druk UV klasyfikowany jest jako odmiana druku cyfrowego. To specjalistyczna technika poligraficzna polegająca na odwzorowaniu obrazu z zastosowaniem specjalnych tuszów polimerowych. Polimery wykazują bardzo wysoką odporność na działanie czynników atmosferycznych, np. wody i słońca.

Aby jeszcze dokładniej odpowiedzieć na pytanie, co to jest druk UV, warto zwrócić uwagę na sam proces wykorzystania promieniowania. Początek nie różni się znacząco od tradycyjnego druku cyfrowego, realizowanego przy pomocy drukarki atramentowej. Jednak na dalszym etapie, po odbiciu przez matrycę tuszu na podłożu, następuje naświetlanie za pomocą promieni ultrafioletowych (UV). Promienie UV emitowane są przez specjalne lampy LED zamontowane w drukarce. W rezultacie tusz polimerowy podlega utwardzeniu - jego stan zmienia się z ciekłego na stały. Gotowy wydruk od razu nadaje się do użytku.

 

Na czym można umieścić nadruk UV?

Technologia druku z wykorzystaniem procesu polimeryzacji staje się coraz popularniejsza. Zawdzięczamy to nie tylko najwyższej jakości takich wydruków, ale również szerokiemu spektrum materiałów, które można wykorzystać. Nadruk UV może być realizowany na wielu materiałach rolowanych, np.:

  • papierze,
  • tekturze i kartonie,
  • banerach,
  • foliach np. one way vision,
  • sztucznych skórach i skaju,
  • płótnach i niektórych tkaninach.

Tusz polimerowy ma zupełnie inną strukturę względem tradycyjnych odpowiedników atramentowych. Doskonale wiąże się ze śliskim i chropowatym, sztywnym, jak i elastycznym podłożem. Dzięki temu możliwy jest m.in. druk UV na tworzywach sztucznych np. plexi, płytach meblowych, MDF, wiórowych i płytach OSB.

Otwiera to drzwi do zupełnie nowych rodzajów materiałów, które mogą zostać wykorzystane np. jako nośniki reklamy. Równie ciekawym rozwiązaniem jest druk UV na PCV stosowanym m.in. do produkcji wykładzin, stolarki okiennej i drzwiowej oraz wytrzymałych folii przezroczystych.

 

Zalety druku UV i korzyści stosowania tej techniki

Druk UV zapewnia niezwykłą wyrazistość kolorów

Zastosowanie ciekłych tuszów polimerowych sprawia, że drukowanie UV ma zalety, których nie można było dotąd przypisać żadnej innej technologii poligraficznej. Niektóre z korzyści są podobne do drukowania na folii, jednak w tym przypadku cały proces od razu zachodzi na właściwym materiale.

Najważniejsze zalety druku UV to:

  • bardzo wysoka trwałość,
  • szerokie spektrum aplikacji,
  • niezwykła wyrazistość kolorów,
  • brak problemu z blaknięciem kolorów,
  • odporność na promieniowanie słoneczne, wodę i wilgoć,
  • odporność na ścieranie,
  • możliwość wydruku białym kolorem,,
  • przyjazność względem środowiska.,

Warto dodać, że zadrukowana w tej technice powierzchnia schnie natychmiast, na co wpływa promieniowanie pochodzące z lamp LED. Dzięki temu stworzony produkt jest gotowy do użycia od razu po wyjęciu z maszyny!

 

Druk UV a ekologia

Jedną z istotnych zalet drukowania UV jest przyjazność względem środowiska naturalnego. W przeciwieństwie do innych rodzajów tuszu farby UV nie zawierają w składzie rozpuszczalników. Rozpuszczalniki, które pośrednio mogą przedostawać się do ekosystemu w trakcie procesu rozkładu lub spalania, są niezwykle niebezpieczne dla środowiska naturalnego.

Popularyzacja druku z wykorzystaniem promieni ultrafioletowych może więc być przydatna także dla dbania o ekosystem. Co więcej, w trakcie procesu drukowania nie są emitowane żadne szkodliwe opary. Druk jest niezwykle bezpieczny także dla zdrowia techników obsługujących maszyny. W przeciwieństwie do druku atramentowego gotowy nadruk UV jest całkowicie bezwonny i nadaje się do użytku od razu po wyjęciu z drukarki.

 

Wady druku UV i największe ograniczenia

Druk UV jest nie tylko najnowocześniejszą techniką poligraficzną, ale również prawdopodobnie jedyną, która jest niemal pozbawiona wad. Najczęściej wskazywanym mankamentem jest cena druku. Ta zaś uzależniona jest od kosztów maszyn przeznaczonych do druku UV, które obecnie są bardzo drogie. Aby sprawnie realizować zamówienia komercyjne, konieczne jest też specjalistyczne przeszkolenie kadry, które również wpływa na opłacalność przedsięwzięcia i winduje generowane koszty.

Powyższe warunki nie powinny być jednak traktowane jako wady druku UV sensu stricto. W dużej mierze wynikają one bowiem z tego, że technologia ta dopiero niedawno zadebiutowała na rynku. Z czasem na skutek jej popularyzacji, intensyfikacji produkcji maszyn drukarskich i dalszego rozwoju technologicznego koszty będą spadały. Sytuacja ta prawdopodobnie będzie analogiczna do ewolucji, jaką przebył dziś powszechny, niegdyś ekskluzywny, druk cyfrowy.

 

Zastosowanie druku UV w biznesie

Specjalistyczna maszyna do druku UV

Najpopularniejszym zastosowaniem prezentowanej techniki jest drukowanie różnego rodzaju nośników reklamowych. Druk UV idealnie sprawdza się zarówno przy małych materiałach, jak i reklamach wielkoformatowych takich jak banery. Odporność na promieniowanie słoneczne i wodę przekłada się na praktyczną możliwość wykorzystania tej technologii do tworzenia reklam zewnętrznych o długim okresie ekspozycji.

W przeciwieństwie do tradycyjnych metod poligraficznych drukowanie UV może odbywać się na różnych, nawet mniej typowych materiałach. Sprawia to, że zastosowanie tej technologii znacznie wykracza poza standardowy schemat.

Ogromny potencjał drzemie w druku UV na szkle, który może być użyty jako forma ciekawej reklamy (tło może być zadrukowane dowolnym kolorem, także białym), a w przyszłości jako element nadruku butelek zastępujący tradycyjne etykiety. Choć obecnie technika ta używana jest głównie w branży marketingu, aranżacji i wyposażenia wnętrz, sztuce i przemyśle meblarskim, docelowo jej zastosowanie prawdopodobnie obejmie znacznie więcej branż.

Warto przeczytać: Rodzaje reklamy outdoorowej – stosowanej na zewnątrz

 

Druk UV - podsumowanie

Drukowanie UV to jedna z najciekawszych i zarazem najbardziej przyszłościowych technik opracowanych przez ostatnie lata. Niespotykana dotąd wyrazistość kolorów, najwyższa jakość obrazów i całkowita odporność na działanie promieni słonecznych oraz wody są zaletami wysoko cenionymi przez rynek. Śmiało można powiedzieć, że druk UV to nowy wyznacznik jakości. Obecnie trwa proces stopniowego upowszechniania się techniki wykorzystującej promienie ultrafioletowe. Bardzo możliwe, że już za parę lat będzie ona nowym standardem w branży.