DrukarniaOnline.pl

czym-jest-falcowanie-rodzaje-falcowania

Falcowanie – co to jest falcowanie papieru i kiedy się je stosuje?

Branża drukarska jest mocno powiązana z rozwojem nowoczesnych technologii. Na przestrzeni lat metody wydruku materiałów reklamowych uległy sporym zmianom, które przyspieszyły proces drukowania. Jednym ze sposobów składania papieru drukarskiego jest falcowanie. Ta metoda pozwala na szybsze tworzenie składanych ulotek, broszur i katalogów. Na czym polega ta czynność introligatorska? Jakie są rodzaje falcowania? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu dotyczącego falcowania papieru.

 

Spis treści:

 

Falcowanie papieru – co to?

Co to jest falcowanie? Wyjaśniamy

Proces falcowania papieru to nic innego jak załamywanie arkuszy papierowych w celu stworzenia mniejszych formatów. Co ciekawe czynności introligatorskie związane z falcowaniem początkowo były wykonywane ręcznie, a wraz z rozwojem nowoczesnych technologii drukarskich rozpoczęto wykorzystywanie maszyn do falcowania automatycznego.

Operacje introligatorskie polegające na falcowaniu są wykorzystywane podczas produkcji różnych materiałów reklamowych, takich jak:

Wyginanie papieru wzdłuż ustalonych linii gięcia wykonuje się obecnie przy pomocy falcówki. To nowoczesny sprzęt introligatorski, który pozwala na skrócenie czasu potrzebnego do przygotowywania materiałów reklamowych w drukarni.

 

Jak działa falcówka?

Do wykonania mechanicznych zagięć papieru najlepiej wykorzystać falcówkę, która umożliwia łatwe złożenie arkuszy papieru wzdłuż linii prostej – nawet pod kątem 180 stopni. Falcówka, czyli inaczej złamywarka zbudowana jest z wałków złamujących, które dociskają papier w określonych miejscach. Podczas falcowania papier jest przeciągany przez rolki, a w wyniku nacisku powstają zgięcia w odpowiednich miejscach.

Alternatywą dla przemysłowej falcówki jest kostka introligatorska, która pozwala na ręczne wykonywanie złamań papieru. Taka metoda falcowania zajmuje jednak o wiele więcej czasu i nie jest powtarzalna.

Jeśli chodzi o masową produkcję składanych materiałów reklamowych, najlepszym sposobem będzie wykorzystanie falcówki introligatorskiej. To sprawia, że proces złamywania jest szybszy i znacznie precyzyjniejszy. Wykorzystanie tej techniki wpływa też na to, ile kosztuje druk ulotek składanych. W przypadku licznych zgięć cena jednostkowa może być nieco wyższa w porównaniu do standardowych materiałów reklamowych bez złamań papieru.

 

Rodzaje falcowania

Na ten moment rozróżniamy co najmniej kilka odmian falcowania papieru. Dzięki temu można dostosować gotowy produkt poligraficzny tak, aby spełniał oczekiwania nawet najbardziej wymagających klientów. Jeśli w grę wchodzą publikacje mniejsze niż książki, czyli standardowe składane materiały reklamowe, wyróżniamy takie rodzaje falcowania, jak:

  • Równoległe – ten rodzaj złamywania papieru polega na tym, że każdy z łamów jest równoległy do poprzedniego. Dzięki temu można zagiąć arkusz papieru wzdłuż jednej lub kilku równoległych linii.
  • Prostopadłe – tutaj stosuje się złamania przecinające się pod kątem 90 stopni.
  • Proste – to powszechnie stosowana odmiana falcowania, która polega na zaginaniu arkuszy papierowych wzdłuż pojedynczej linii.
  • Obwolutowe – tzw. falcowanie w ołtarzyk polega na tym, że w miejscu łamania papieru powstaje nieco większa powierzchnia. Taki rodzaj falcowania najlepiej sprawdza się w przypadku obszernych ulotek składanych LUX dostępnych w ofercie Drukarni Online oraz katalogów.
  • Harmonijkowe – zygzak, który powstaje podczas złamywania papieru w ten sposób, najczęściej wykorzystuje się podczas tworzenia ulotek składanych w formacie DL, np. 3 x DL.
  • Obejmujące – ten typ falcowania polega na łamaniu arkusza papieru tylko po jednej stronie, ale z zachowaniem takiej odległości, aby kolejne złamania obejmowały też poprzednie części arkusza.

Warto też dodać, że rodzaje falcowania możemy też podzielić ze względu na wykorzystywaną technologię, np. falcowanie z perforacją, z nacinaniem, a także na gorąco z użyciem wysokich temperatur. Dodatkowo powszechną metodą jest falcowanie cyfrowe, które umożliwia wykonywanie skomplikowanych wzorów na arkuszach papierowych – nawet pod różnymi kątami w obrębie jednego projektu.

Widok składanej pustej ulotki składanej na trzy części.

Dzięki poszczególnym technikom falcowania można uzyskać ciekawe odmiany ulotek składanych. Więcej o popularnych formatach ulotek i ich wymiarach możesz przeczytać na blogu Drukarni Online. Z taką dawką wiedzy łatwiej dopasujesz materiały reklamowe do potrzeb swojego biznesu.

 

Falcowanie – popularne zastosowanie

Falcowanie papieru pozwala na zwiększenie objętości materiałów reklamowych. Wykorzystując tę metodę introligatorską, można stworzyć estetyczne ulotki lub inne formy reklamy tradycyjnej z opcją złożenia na co najmniej dwie części. Falcowanie ulotek to niejedyny sposób wykorzystania tej metody w praktyce. Złamywanie sprawdza się także podczas produkcji:

  • folderów reklamowych,
  • broszur,
  • katalogów,
  • książek.

Zamawiając materiały reklamowe w Drukarni Online, możesz zdecydować się na różne gotowe wydruki, w których zostanie wykorzystana technika falcowania. Niemniej jednak przed przystąpieniem do zlecenia wydruku warto sprawdzić, jak zaprojektować ulotkę do druku.

 

Falcowanie a bigowanie

Usługi falcowania i bigowania są ze sobą tożsame. Zarówno jedna, jak i druga metoda introligatorska pozwala na uzyskanie powierzchni, którą łatwiej zgiąć. Falcowanie stosuje się w przypadku tworzenia zgięć arkuszy papieru o niskiej gramaturze.

Proces bigowania to metoda zarezerwowana dla materiałów o nieco grubszej strukturze, np. opakowania kartonowe, pudełka, teczki, karty okolicznościowe oraz zaproszenia wykonane z papieru o wysokiej gramaturze.

Często zdarza się też, że bigowanie poprzedza proces falcowania, szczególnie w przypadku wykonywania skomplikowanych zgięć na grubszych materiałach reklamowych. Dzięki temu ostateczne falcowanie papieru jest znacznie łatwiejsze i nie ma ryzyka wystąpienia pęknięć włókien materiału w trakcie finalnego zabezpieczania powierzchni materiałów reklamowych.

Więcej na temat bigowania papieru możesz przeczytać na blogu Drukarni Online. Zobacz, na czym to polega i jak w praktyce wykonuje się bigowanie materiałów promocyjnych.

 

Falcowanie ulotek – jakie są korzyści?

Zamawiając materiały reklamowe w drukarni, zawsze warto podpytać o wykorzystywane rodzaje falcowania oraz korzyści wynikające z wykorzystania takich metod obróbki papieru. Kilka czynników determinujących opłacalność zamawiania składanych ulotek, broszur i innych materiałów drukowanych to:

  • estetyczny i profesjonalny wygląd gotowego produktu,
  • znacznie więcej powierzchni, którą można zadrukować treścią,
  • kompaktowa forma materiałów reklamowych,
  • nieograniczona różnorodność tworzenia projektów,
  • poprawa czytelności,
  • odporność na uszkodzenia.

Ogólnie rzecz biorąc, falcowanie jest przydatną metodą introligatorskiej obróbki papieru, która przekłada się nie tylko na czytelność gotowych materiałów reklamowych, ale także ich trwałość. Złożone ulotki lub broszury znacznie łatwiej schować do kieszeni albo portfela, bez ryzyka uszkodzenia zadrukowanej powierzchni.