DrukarniaOnline.pl

Czy ulotki to dobra forma promocji

Skuteczność ulotek reklamowych – czy ulotka nadal działa?

Mimo cyfryzacji usług marketingowych klasyczne ulotki promocyjne i podobne materiału reklamowe wciąż stanowią podstawę dla wielu kampanii. To skuteczny kanał promocji, który rozszerza działania digitalowe. Z czego wynika popularność stosowania ulotek w kampaniach reklamowych? Jak wykorzystać je w czasach cyfryzacji marketingu? Dowiedz się więcej z naszego poradnika!

 

Spis treści:

 

Czym właściwie jest ulotka reklamowa?

Odpowiedź jest prosta. To niewielki format reklamy drukowanej, która ma na celu promować produkty i usługi przedsiębiorstwa. W rzeczywistości ulotki promocyjne wciąż pozostają niezastąpionym elementem wielu kampanii reklamowych. Szczególnie dobrze sprawdzają się w działaniach prowadzonych na lokalnym, wojewódzkim lub ogólnokrajowym rynku.

Przeczytaj także: Ile kosztuje druk ulotek?

 

Dlaczego warto drukować ulotki reklamowe na potrzeby prowadzonych kampanii?

Skuteczny przekaz marketingowy to realna szansa na szybszy rozwój przedsiębiorstwa. Wie o tym praktycznie każdy, kto choć raz miał styczność z marketingiem. Oprócz szerokiej strategii działania online warto pomyśleć o wykorzystaniu klasyki, czyli ulotek reklamowych do promocji swojej marki.

Dlaczego to dobry wybór? Powodów jest co najmniej kilka.

  1. Niewielkie koszty produkcji – druk ulotek jest naprawdę tani. Podstawowe wersje na papierze kredowym 130 g bez uszlachetnień to wydatek już od 85,37 zł za nakład 50 sztuk.
  2. Szerokie zasięgi – ulotki można łatwo dystrybuować w miejscach publicznych, dostarczając je bezpośrednio do rąk klientów. To wzmacnia przekaz reklamowy i powoduje, że odbiorcy chętniej wchodzą w interakcje z firmą.
  3. Łatwa personalizacja designu – takie materiały drukowane można łatwo dostosowywać do potrzeb projektu i sytuacji. Dzięki temu każda kampania może prezentować się zupełnie inaczej, przyciągając uwagę ustalonych wcześniej grup odbiorców.
  4. Bezpośredni przekaz reklamowy – treści na ulotkach powinny być zwięzłe i konkretne. To pozwala skutecznie przekazać kluczowe informacje o ofercie. Na takich materiałach promocyjnych liczy się prostota. Wtedy są najskuteczniejsze.

Według opracowań Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego (DMA) nawet do 48% ankietowanych konsumentów uważa, że ulotki reklamowe są przydatne w procesie podejmowania decyzji zakupowych1.

Warto też przytoczyć badania przeprowadzone przez firmę Marktreach. Wskazują, że aż 76% ankietowanych konsumentów podejmuje decyzje zakupowe i korzysta z pomysłów, jakie dostarczają im ulotki reklamowe1.

Ulotki podobnie jak plakaty i bannery wielkoformatowe nadal stanowią ważne narzędzie marketingowe, łącząc w sobie wysoki poziom uwagi odbiorców i mierzalne korzyści finansowe. Wykorzystanie ich w zintegrowanych kampaniach marketingowych ułatwia docieranie do klientów w sposób bardziej namacalny i spersonalizowany sposób.

 

W jaki sposób przeanalizować skuteczność przekazu z ulotek reklamowych?

Analiza skuteczności ulotek powinna opierać się na mierzalnych wskaźnikach. A zatem jak przeanalizować skuteczność przekazu reklamowego tuż po uruchomieniu kampanii? Zrobisz to na trzy sposoby:

W ten sposób zmierzysz poziom konwersji w ramach takiej kampanii. To połączenie klasycznej formy reklamy z cyfrowymi rozwiązaniami. Oprogramowanie komputerowe zliczy liczbę wejść na stronę lub wpisanych kodów rabatowych w koszyku. Taki wskaźnik pozwoli na łatwe oszacowanie poziomu konwersji z ulotek.

To pośredni wskaźnik, gdyż ruch pojawiający się na stronie internetowej może pochodzić też z innych form reklamy, np. przez social media albo płatne kampanie Google Ads. Łatwo ocenić skuteczność kampanii, jeśli po kilku dniach od czasu rozdania ulotek reklamowych ruch na stronie wzrasta nawet o kilkadziesiąt procent.

Takie dane pozwalają szybko stwierdzić, które elementy przekazu na ulotkach działają, a które nie. Taka forma analityki generuje spore koszty i nie zawsze daje rzetelne wyniki. Dlaczego? Otóż osoby odpowiedzialne za rozdawanie ulotek powinny każdorazowo gromadzić wyniki ankiet od odbiorców.

  1. Wykorzystaj kody rabatowe i unikalne linki (np. kod QR) na ulotkach.
  2. Oceń ruch na stronie WWW po kampanii (np. wzrost odsłon w konkretnym okresie).
  3. Zbierz opinie od potencjalnych klientów.

Planujesz zaprojektować cały pakiet ulotek reklamowych na potrzeby udziału w targach branżowych? W takim razie zobacz: Formaty ulotek i ich wymiary dla konkretnych rozwiązań w biznesie.

W tym przypadku sprawdzi się też połączenie cyfryzacji z klasyczną formą przekazu na ulotkach. Na projekcie możesz zamieścić kod QR do kwestionariusza online. Wtedy wiesz, jaki odsetek ankiet został wypełnionych w stosunku do liczby rozdanych ulotek.

Zapamiętaj! Regularna analiza umożliwia stopniowe doskonalenie i dopasowanie formy ulotek do oczekiwań odbiorców.

 

Projekt ulotki reklamowej – jak design wpływa na skuteczność reklamy?

To jeden z najważniejszych czynników tuż obok odpowiednio dobranego formatu i wyboru miejsc, w których zostaną rozmieszczone gotowe materiały promocyjne. Design odgrywa kluczową rolę w kontekście skuteczności przekazu reklamowego.

Jeśli chcesz przygotować ulotki do promocji swojego biznesu, skorzystaj z kilku wskazówek projektowych:

  1. Stawiaj na zwięzłe, ale wartościowe treści. Na ulotkach najlepiej sprawdza się język korzyści, krótkie hasła i teksty zawierające CTA (Call To Action).
  2. Dokładnie przemyśl kompozycję projektu. Zadbaj o harmonijny układ elementów graficznych i tekstowych. Nagłówek powinien przyciągać wzrok, a grafika nie może przytłaczać głównego przekazu reklamowego. Niech będzie tylko subtelnym dodatkiem do całości.
  3. Stwórz projekt zgodny z identyfikacją wizualną marki. To podstawa, aby potencjalni odbiorcy mogli od razu skojarzyć ulotkę z konkretną firmą. Umieszczenie wyłącznie logo w rogu ulotki prawdopodobnie nie wystarczy. Cały design powinien być spójny kolorystycznie z brandem marki.
  4. Wybierz czytelne fonty. To klucz do osiągnięcia skutecznego przekazu reklamowego. Zastosuj jeden, maksymalnie dwa kroje pisma. Unikaj nadmiernych pogrubień i długich bloków tekstu.

Jesteś na etapie projektowania kampanii reklamowej i nadszedł czas na stworzenie plików graficznych do wydruku? Jeśli nie masz doświadczenia, skorzystaj z naszego poradnika.

Zobacz: Jak zaprojektować ulotkę do druku? Projektowanie krok po kroku

 

W jakich działaniach ulotki drukowane są najskuteczniejszym medium komunikacji?

Ulotki drukowane są skuteczne, gdy chcesz dotrzeć do osób w Twoim bezpośrednim otoczeniu przedsiębiorstwa. Najlepiej sprawdzają się w sytuacjach, gdy odbiorca powinien podjąć decyzję tu i teraz.

Poznaj kilka sposobów praktycznego wykorzystania ulotek reklamowych. W ten sposób zmaksymalizujesz szansę na interakcję z odbiorcą:

  • rozdawaj ulotki promocyjne przed sklepem, aby zachęcić do korzystania z promocji, np. na produkty lub usługi dostępne na miejscu;
  • wrzucaj gotowe materiały do skrzynek pocztowych w obrębie miasta – to dobry sposób na promocję lokalnej restauracji;
  • dołączaj je do rachunku w salonie kosmetycznym, aby przekonać klientki do ponownej wizyty, np. w zamian za kod rabatowy na kolejną usługę;
  • rozdaj ulotki na targach branżowych, aby zaprosić potencjalnych klientów na stoisko lub zaplanowany wykład.

W praktyce musisz zadbać tylko o to, aby ulotka była prosta, przejrzysta i wyraźna dla odbiorcy. Unikaj zbędnych zdobień i skup się na konkretach. W ten sposób skutecznie wzmocnisz działania promocyjne i zyskasz realną szansę na poprawę konwersji.

 

Jakie formaty ulotek reklamowych są najskuteczniejsze i dlaczego?

Najskuteczniejsze są ulotki w popularnych formatach, takich jak A6, A5 i DL. Dlaczego? Głównie z tego względu, że łatwo je włożyć do kieszeni lub torebki. Po uruchomieniu kampanii promocyjnej potencjalni odbiorcy najczęściej chowają ulotki, np. do kieszeni. Mały format materiałów sprawi, że prędzej czy później ktoś wyciągnie otrzymaną ulotkę i zapozna się z jej treścią.

Zadbaj o prostą formę graficzną oraz dobry papier, bo to zwiększy zaufanie do Twojej marki. Możesz wykonać następujące projekty:

  • Ulotka w formacie DL (99 x 210 mm) z krótkim komunikatem i jednym wyraźnym hasłem reklamowym.
  • Ulotka A5 (148 x 210 mm) z prostym zdjęciem produktu i krótką listą korzyści.
  • Ulotka A6 (105 x 148 mm) z jasnym rabatem i kodem promocyjnym, który łatwo schować do portfela.

To tylko przykłady, jak w praktyce da się wykorzystać ulotki drukowane do promocji marki. Wybierając format, pomyśl o tym, jak odbiorca będzie korzystał z Twojej ulotki. Im bardziej poręczna i czytelna, tym większa szansa, że skłoni do kontaktu lub zakupu.