DrukarniaOnline.pl

Bledy drukarskie jak nad nimi zapanowac

Błędy drukarskie – jak nad nimi zapanować?

Błędy zdarzają się wszędzie. Nic więc dziwnego, że i w wydrukowanych materiałach od czasu do czasu można spotkać się z nieczytelnym tekstem lub grafiką przesuniętą w nieodpowiednie miejsce. Jeśli chcesz wiedzieć, czym dokładnie jest taki chochlik drukarski, jakie rodzaje błędów w druku są najczęściej popełniane oraz na jakie elementy zwrócić uwagę, aby zminimalizować możliwość ich pojawienia się, koniecznie przeczytaj nasz artykuł!

 

Spis treści:

 

Czym jest chochlik drukarski

Mężczyzna szukający błędów drukarskich w projekcie

Chochlik drukarski, inaczej zwany też diabełkiem czy szwambułem, to potoczna nazwa błędu drukarskiego, który nie został zauważony w trakcie korekty i wychwycono go dopiero w gotowej publikacji. Jeśli w tekście pojawi się taki chochlik, który ma duże znaczenie z perspektywy merytorycznej, do książki dodaje się erratę sprostowującą błąd. Takie nieprawidłowości, które można zauważyć np. w materiałach reklamowych, opracowaniach naukowych, ofertach, czy po prostu w książkach to m.in. pomylenie nazwisk, podanie błędnych cen produktów lub danych firmy, zamienienie podpisów pod zdjęciami, przestawienie dużych fragmentów tekstu, literówki, zmienione kolory, zbyt duża ostrość tekstu, wydruk treści sprzed ostatniej korekty, brak farby w niektórych częściach itd.

 

Jakie są najczęstsze błędy drukarskie

Najczęściej popełniane błędy drukarskie to takie, które prowadzą do nieestetycznego wyglądu wydruku oraz wpływają negatywnie na odbiór treści. Oto 10 problemów, które można zaobserwować w różnego rodzaju publikacjach.

Pracownicy drukarni sprawdzający kolory przed drukiem
  1. Rozmycie i zniekształcenie obrazów lub tekstu
    To duży problem, szczególnie w przypadku książek, czy opracowań naukowych, gdzie często samodzielne wyciągnięcie wniosków z kontekstu całości może prowadzić do błędnych interpretacji. Równie kłopotliwe jest to wtedy, gdy np. rozmyciu ulegnie cała strona książki fabularnej.
  2. Zmiana kolorów i niedopasowanie kolorystyczne
    Kolejny częsty błąd drukarski to nieodpowiednie dopasowanie kolorystyczne lub zmiana kolorów. Oprócz tego, że jest to element, który może zaburzyć odbiór materiałów pod kątem estetycznym, to także problem przy treściach, gdzie kolory mają znaczenie. Np. w książkach do nauki przepisów ruchu drogowego bardzo istotne jest, aby znaki miały określoną barwę.
  3. Błędy w odcieniach kolorów
    Ten chochlik ma takie samo znaczenie jak zmiana kolorów. Nierzadko zdarza się, że np. czarna barwa ma odcień niebieski, co dość mocno zakłóca odbiór, np. jeśli chodzi o katalogi z ubraniami.
  4. Przesunięcia i niedopasowanie elementów wzoru lub tekstu
    Te błędy drukarskie oprócz tego, że utrudniają odbiór tekstu, sprawiają też, że czas przyswajania informacji jest wydłużony.
  5. Zbyt wiele kolorów i kontrastów
    Kolejna kwestia to użycie zbyt wielu kolorów i kontrastów, przez co samo przyswajanie treści jest męczące dla oka, ale to nie wszystko. Często nadmiar barw sprawia, że ostateczny wydruk wychodzi nieczytelny i daje wrażenie niechlujnego.
  6. Zbyt mała lub zbyt duża ostrość tekstu bądź obrazów
    Najważniejszy jest balans także, jeśli chodzi o druk. Jeśli ostrość tekstu bądź obrazów będzie zbyt mała lub zbyt duża, komfort przyswajania będzie drastycznie zmniejszony, a oko czytelnika szybko się zmęczy.
  7. Błędne cięcie i złe wykończenie druku
    Kolejne chochliki drukarskie to oczywiście błędne cięcie i złe wykończenie druku. Przez to tekst wydaje się nieodpowiednio wpasowany w stronę, a czasem zjadane są nie tylko marginesy, ale także litery.
  8. Nadmiar farby lub jej brak
    Jeśli chodzi o jakość wydruku, to częstym błędem jest to, że w niektórych książkach, czy ulotkach pojawia się nadmiar farby, a w innych jej brak w poszczególnych częściach. To problem, który wynika często z nieodpowiednich ustawień sprzętowych i sprawia, że tekst się rozlewa lub staje się całkowicie niewidoczny, co z kolei utrudnia jego przyswajanie.
  9. Nieprawidłowa gramatura papieru lub jego nierównomierność
    W druku bardzo ważny jest też papier. Jeżeli gramatura jest niska, strony prześwitują i całość po chwili dotyku wygląda jak używana miesiącami, to automatycznie materiały nie są uznawane za profesjonalne i warte uwagi. Dodatkowo przebijanie sprawia, że słowa nakładają się na siebie, co utrudnia czytanie. Nierównomierność z kolei wpływa na to, jak ostatecznie wygląda wydruk.
  10. Niedopasowanie formatu lub marginesów do projektu
    Ostatnia kwestia to element, który musi znaleźć się w każdym wydruku, czyli marginesy. Wbrew pozorom jest to często kłopotliwa kwestia. Marginesy muszą zostać dobrze opisane, aby na wydruku wyglądały, jak należy. Jeśli nie wiesz, jakie marginesy zostawić w projekcie, skonsultuj się z drukarnią.

 

Błędy drukarskie – jak uniknąć wpadek?

Zadowolony mężczyzna oglądający efekt wydruku bez błędów drukarskich

Kiedy oddajesz jakiekolwiek materiały do wydruku, sprawdź, czy nie zakradły się tam żadne błędy, które później będą razić odbiorców. Co zrobić przed wydrukiem, aby nie pojawiły się chochliki drukarskie?

  • Przeanalizuj tekst
    Często w treściach, nawet po korekcie, pojawiają się drobne błędy, takie jak literówki, brak lub nadmiar spacji, nieprawidłowe odstępy między wyrazami, czy nieodpowiednie akapity. Warto więc przed wysłaniem do druku przestudiować tekst kilka razy przy użyciu różnych narzędzi, np. programu do edycji tekstu, arkusza, kalkulacyjnego, słownika ortograficznego itp.
  • Sprawdź rozmiary i proporcje
    Kolejny krok to sprawdzenie wszystkich rozmiarów elementów projektu i ich proporcji. M.in. oceń, czy np. logo jest w odpowiednim miejscu, czy zdjęcia są właściwe, czy ich rozmiar nie sprawia, że nachodzą na tekst. Przeanalizuj też, czy wymiary, które zawarłeś, są spójne z wytycznymi drukarni.
  • Użyj odpowiednich kolorów
    Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że kolory, które są wyświetlane na ekranie, to nie te same kolory, które widzimy w druku. Warto więc korzystać z palety CMYK, a nie z RGB, aby mieć pewność, że wybrane przez Ciebie odcienie faktycznie będą wyglądały w druku tak, jak tego oczekujesz. Dowiedz się więcej: CMYK i RGB dla początkujących grafików!
  • Przygotuj plik zgodnie z wymaganiami drukarni
    Drukarnie zwykle mają określone wymagania techniczne dotyczące plików, np. format, rozdzielczość, rodzaj papieru. Upewnij się więc, że plik, który wysyłasz, na pewno jest z nimi zgodny.
    Zobacz też, jak krok po kroku przygotować tekst do druku
  • Poproś o proofa
    Proof to inaczej próbna wersja projektu, którą otrzymasz jeszcze przed ostatecznym, pełnym drukiem. Warto o nią poprosić, aby mieć pewność, że otrzymasz satysfakcjonujący produkt.
  • Zaufaj profesjonalistom
    Jeśli nie jesteś pewien, jak przygotować projekt, skorzystaj z pomocy profesjonalnego grafika lub drukarni.

 

Błąd w druku, który przeszedł do historii

Mężczyzna robiący nadruk na koszulce reklamowej

Wydaje Ci się, że błąd drukarski to nic takiego i każdemu może się zdarzyć, więc nie ma sensu wielokrotnie sprawdzać treści przed wydrukiem? Rzeczywiście w wielu sytuacjach sprawa nie jest poważna, ale mamy dla Ciebie historię, która pokazuje, jak z pozoru drobny chochlik może wpłynąć na historię. W 1948 roku gazeta „Chicago Daily Tribune” wydrukowała artykuł, w którym pojawiła się informacja o wyniku wyborów prezydenckich w USA. Jak się okazało… wyniki podano błędnie i przez pewien czas uważano, że zwycięzcą został Thomas Dewey, a nie Harry Truman.

 

Błędy drukarskie w marketingu – jak wpływają na skuteczność kampanii reklamowych?

Pamiętaj, że chochliki drukarskie mają znaczenie także, jeśli chodzi o materiały reklamowe, np. ulotki, katalogi, wizytówki, czy banery. Jeśli np. numer telefonu na wizytówce będzie nieczytelny, klienci stracą jedną z najprostszych możliwości skontaktowania się z daną firmą. Przez co w efekcie mogą całkowicie zrezygnować z tego kontaktu. Podobnie, jeżeli nazwa firmy będzie nieczytelna albo adres na banerze wydrukowany zbyt małą czcionką lub za jasnym kolorem, może spowodować to wiele utrudnień w ich odczytaniu, a w konsekwencji skutkować stratą wielu klientów. Dodatkowo estetyka reklamy, na którą wpływ ma także jakość wydruku, znacząco odbija się na tym, jak jej odbiorcy oceniają czytelność i zrozumiałość całości. Warto więc zadbać o to, aby zdjęcia, grafiki i teksty były przygotowane w odpowiedni sposób, by i w wydruku wyglądały dobrze. Przy projektowaniu materiałów reklamowych dobrze jest też współpracować z drukarnią, ponieważ specjaliści zadbają o to, aby cały ostateczny rezultat był na najwyższym poziomie!

Mamy nadzieję, że teraz wszystkie Twoje projekty będą bezbłędne, a wydruki dobrze oceniane przez klientów. Trzymamy kciuki!